مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان مطرح کرد

بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش‌حساب

گروه جامعه – مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان با بیان این‌که در حال حاضر سه هزار و ۶۵۰ نفر در استان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، گفت: «تا سال گذشته استان کرمان جزو استان‌هایی بود که کمترین مقرری بیمه بیکاری را برقرار کرده بود زیرا با توجه به جدیت و تلاشی که در حوزه‌ی کارفرمایان و مدیریت ارشد استان وجود دارد سعی شده اشتغال موجود حفظ شود».

به گزارش استقامت، علی حسینی روز چهارشنبه، در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: «سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است».

وی افزود: «در استان کرمان یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند». حسینی ادامه داد: «سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۵۰ هزار کارفرما در استان کرمان دارد که نسبت به سال گذشته کارگاه‌های فعال ما ۱۲ درصد رشد داشته‌اند و علی‌رغم شرایط اقتصادی، در استان کرمان شاهد رشد کارگاه‌های تحت پوشش سازمان هستیم». وی با بیان این‌که بالغ بر ۳۲۰ هزار بیمه‌شده‌ی اجباری در ۵۰ هزار کارگاه استان کرمان مشغول به کار هستند، گفت: «۱۵۰ هزار نفر بیمه‌شده‌ی توافقی نیز به عنوان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، کارگر ساختمانی و رانندگان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که در مجموع ۴۷۰ هزار بیمه‌شده‌ی اصلی را در استان شامل می‌شوند».

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان بیان کرد: «۱۱۰ هزار خانوار در استان کرمان مستمری‌بگیر تامین اجتماعی هستند که نسبت به سال قبل هفت درصد رشد داشته‌اند».

وی از افزایش پنج درصدی تعداد بیمه‌شدگان در استان کرمان نسبت به سال قبل خبر داد و اظهار کرد: «این میزان افزایش دو برابر میانگین کشوری است که در سایه‌ی سرمایه‌گذاری‌های استان و تعاملات همه‌جانبه‌ی بین دستگاه‌های متولی امر اشتغال حاصل شده است».

حسینی خاطرنشان کرد: «در یک سال گذشته بالغ بر دو هزار میلیارد تومان به عنوان تعهدات بلندمدت انواع مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت، به مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است».

وی با اشاره به ابلاغ بسته‌ی حمایتی سازمان تامین اجتماعی در جهت کمک به رونق تولید افزود: «یکی از این موارد بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش‌حساب است که از ۱۳ خرداد ماه آغاز شده است و همه‌ی کارفرمایانی که به سازمان تامین اجتماعی بدهکار هستند تا ۱۳ شهریور سال‌جاری فرصت دارند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و پرداخت اصل حق بیمه از بخشودگی ۱۰۰درصدی جرایم برخوردار شوند». مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان ادامه داد: «کارفرمایان در استان کرمان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی معوقه دارند که حدود ۳۰ درصد این جرایمی است که می‌تواند به رونق تولید کمک کند و از معافیت برخوردار شوند».

وی بیان کرد: «حتی کارفرمایان می‌توانند با تقسیط بدهی به مدت یک سال و پرداخت اقساط آن در موعد مقرر از ۱۰۰درصد بخشودگی جرایم بهره‌مند شوند که لازمه‌ی آن تایید بحرانی بودن کارگاه در ستاد تسهیل و کارگروه رفع موانع تولید استان است و تاکنون بالغ بر پنج هزار کارگاه درخواست بخشودگی جرایم دارند».

حسینی با اشاره به کثرت تعداد مراجعین به شعب و واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی، گفت: «مطالبه‌ی به‌حقی که جامعه‌ی هدف و شرکای اجتماعی از سازمان داشتند کاهش رفت وآمد مردم به مراکز برای دسترسی به خدمات بود که در همین راستا طرح خدمات غیرحضوری دکتر نوربخش در سازمان تامین اجتماعی تحقق یافته و امکان ارائه‌ی حدود ۳۰ نوع خدمت بدون مراجعه‌ی حضوری وجود  دارد».

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان افزود: «از ۵۰ هزار کارفرمایی که در استان کرمان وجود دارد بالغ بر ۹۶ درصد به صورت غیرحضوری لیست و حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می‌دهند».

وی یادآور شد: «سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار لیست به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب و واحدهای اجرایی به سازمان ارسال شده است».

حسینی خاطرنشان کرد: «انواع خدمات از جمله پرداخت کمک هزینه‌ی ازدواج، سلامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه‌ی سفر نقل و انتقال بیمار و همراه، پرداخت پروتز و سایر تعهدات کوتاه مدت و همچنین صدور و تعویض دفترچه درمانی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود».  وی اظهار کرد: «امروزه هر کس در هر کجای کشور در سازمان تامین اجتماعی سابقه‌ی پرداخت حق بیمه داشته باشد به صورت الکترونیکی سوابق او به شعبه‌ی مورد نظر منتقل می‌شود و نیاز به حضور فیزیکی شخص نیست».

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان از اجرای طرح پرونده‌ی الکترونیک در سال جاری خبر داد و گفت: «بر اساس این طرح همه‌ی پرونده‌های بیمه‌شدگان در سیستم سازمان تامین اجتماعی اسکن می‌شوند و بعد از اجرای این طرح ارباب‌رجوع و بیمه‌شده‌ی سازمان به هر شعبه‌ای در کشور مراجعه کند نیاز به فیزیک پرونده برای دریافت خدمات ندارد».

وی یادآور شد: «در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در استان کرمان ۲۶ شعبه‌ی اصلی، ۱۶ شعبه‌ی اقماری و ۱۲ کارگزاری فعال دارد که مشغول ارائه‌ی خدمات در سطح استان هستند». مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان از کسب رتبه‌ی برتر توسط این سازمان خبر داد و گفت: «تلاش ۷۵۰ نفر از کارکنان تامین اجتماعی استان که در بخش بیمه‌ای شاغل هستند سبب شد که سال گذشته سازمان تامین اجتماعی استان کرمان در بین ۳۳ اداره کل به لحاظ شاخص‌های نظارتی و ارزشیابی که توسط اداره کل امور استان‌های تامین اجتماعی انجام می‌شود رتبه‌ی اول را به خود اختصاص دهد و مورد تقدیر قرار گیرد».

وی همچنین با بیان این‌که در حال حاضر سه هزار و ۶۵۰ نفر در استان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: «تا سال گذشته استان کرمان جزو استان‌هایی بود که کمترین مقرری بیمه بیکاری را برقرار کرده بود زیرا با توجه به جدیت و تلاشی که در حوزه‌ی کارفرمایان و مدیریت ارشد استان وجود دارد سعی شده اشتغال موجود حفظ شود».

حسینی افزود: «تعداد مقرری‌بگیران بیمه‌ بیکاری در استان نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است».