نخستین وعدة سرپرست جدید اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان؛

چراغسبز به سرمایهگذاری در بناهای تاریخی 

گروه جامعه ـ سرپرست میراث‌فرهنگی استان کرمان با بیان این‌که قصد داریم بسته‌‌ی سرمایه‌گذاری برای واگذاری هر بنای تاریخی در استان تهیه کنیم گفت که این فرصت‌ها را نیز در قالب همایشی معرفی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، فریدون فعالی، عصر شنبه، در نشست کارگروه گردشگری استان در این‌باره گفت: «نگاه ما این است که باید از ظرفیت استان در زمینه‌ی بناهای ارزشمند تاریخی از جمله کاروانسراها و خانه‌های تاریخی بهره ببریم و باید بتوانیم شرایط حضور سرمایه‌گذاران را برای مرمت و احیای آن فراهم کنیم».

وی افزود: «این رویکرد باید برای بناهایی که مالکیت آن در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی و دیگر سازمان‌ها از جمله اوقاف است دنبال شود».

وی با بیان این‌که مالکیت اغلب بناهای تاریخی در اختیار میراث‌فرهنگی نیست، گفت: «در این راستا، قصد داریم همه‌ی خانه‌های تاریخی که واجد ارزش و ثبتی هستند را شناسایی کرده و برای آن طرح مرمت تهیه کنیم و همه‌ی آن را در قالب یک بسته‌ی سرمایه‌گذاری تعریف و همایش سرمایه‌گذاری برای آن برگزار کنیم تا جنب‌وجوشی در این بخش در استان ایجاد شود». سرپرست میراث‌فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: «هدف ما این است که کلیه‌ی سازمان‌هایی که در سراسر استان مالکیت بناهای واجد ارزش تاریخی را برعهده دارند، در تهیه‌ی این بسته سرمایه‌گذاری مشارکت کنند». وی اضافه کرد: «مالکیت این بناها متعلق به خود آن سازمان‌ها خواهد بود ما فقط بسته‌های سرمایه‌گذاری را آماده و شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران ساماندهی می‌کنیم».

مجتبی شفیعی، سرپرست میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز در این‌باره گفت: «تا قبل از سال ۹۶ ما در استان، سابقه‌ی خیلی خوبی در واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران نداشتیم». وی افزود: «به‌عنوان مثال، یک تجربه‌ی ناموفق در واگذاری کاروانسرای وکیل داشتیم اما از سال ۹۶ به بعد، با پیگیری مسئولان استان، ۹ واگذاری موفق داشتیم».

وی ادامه داد: «مرمت کاروانسرای وکیل و خانه امینیان و شترگلوی ماهان از جمله این واگذاری‌هاست که تاکنون پیشرفت خیلی خوبی دارند و تا اسفند ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسند».

شفیعی اظهار کرد: «شش خانه‌ی تاریخی را هم برای احیا و مرمت واگذار کردیم که تاکنون بین ۳۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند و در حالی‌که ظرف دو سال باید به بهره‌برداری می‌رسیدند، تاکنون پیشرفتی بیش از برنامه‌ی زمان‌بندی داشته‌اند و پیش‌بینی این است شش ماه زودتر از زمان‌بندی به بهره‌برداری برسند».

وی گفت: «در بافت پیرامون آتشکده، علاوه بر پنج بنایی که ما داریم احیا می‌کنیم، شش خانه هم که بخش خصوصی مالکیت آن را داشت احیا شده است». وی با بیان این‌که پروژه‌های فوق باعث می‌شود بافت تاریخی آتشکده به یک مقصد تبدیل شود، اضافه کرد: «ما نیز اعتبارات بافت تاریخی را به آن محدوده هدایت کردیم». وی اظهار کرد: «مالک خانه‌باغ سروشیان واقع در بر خیابان زریسف نیز هفته‌ی گذشته برای احیای آن مراجعه کرده است».

معاون میراث‌فرهنگی استان تصریح کرد: «بافت آتشکده و خیابان زریسف در آینده جزو مقاصد گردشگری خواهند شد».

وی در عین‌حال گفت: «بحث اصلی ما مربوط به بناهای اوقافی است.  ۱۰ مورد از بناهای اوقافی را در فاز اول انتخاب کردیم تا مرمت و احیا شود؛ اگر نصف این تعداد هم احیا شود اتفاق خیلی خوبی است».

سید مصطفی آیت‌الهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این‌باره گفت: «من کاملا موافقم که بناهای تاریخی استان بهسازی و مرمت شود و من شخصا بیش‌ترین وقتم را برای این کار گذاشته‌ام».

وی با اعلام حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بناهای تاریخی اظهار کرد: «اما هر سرمایه‌گذار که می‌آید باید محیط پیرامونی آن بنا را هم مدظنر قرار داشته باشد». با اعلام حمایت معاون استاندار و رئیس کارگروه گردشگری استان تهیه‌ی بسته‌ی سرمایه‌گذاری هر بنای تاریخی مصوب شد.