بهزودی و با حضور مقامات ملی و محلی؛

نخستین مرکز آموزش هتلداری 

و گردشگری جنوبشرق کشور در کرمان افتتاح میشود

مجتبی دهقانی: مهارت ورود به بازار کار گردشگری را آموزش میدهیم

گروه جامعه ـ به‌زودی، کرمان شاهد یک رویداد مهم در حوزه‌ی گردشگری است. کرمان که در تکاپوی رسیدن به موقعیتی است که گردشگری در آن حرف اول را بزند، به نیروهایی متخصص و کاربلد نیاز دارد. ضعفی که کارشناسان همواره آن را گوشزد کرده‌اند همین کمبود نیروی متخصص و کارآزموده است. حالا مجتبی دهقانی، از اعضای خانواده‌ی گردشگری کرمان که تجربه‌ی فعالیت در آژانس جنوب‌شرق را هم در کارنامه دارد، گام دیگری در ادامه‌ی فعالیت‌های آموزشی که در کرمان در حال انجام است برداشته. «مرکز آموزش هتل‌داری و گردشگری جنوب‌شرق کشور» در کرمان را او با مشارکت اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان راه‌اندازی کرده و برای آن اهداف و آرزوهای فراوانی دارد. درهای این مرکز، به‌زودی، با حضور جمعی از مقامات ملی و محلی گشوده می‌شود. دهقانی در این‌باره توضیحاتی می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

 

آقای دهقانی، از اهدافتان برای راهاندازی این مرکز که در زمینهی هتلداری و گردشگری آموزش ارائه میکند بگویید.

راه‌اندازی مراکزی مشابه آنچه که به‌زودی در کرمان افتتاح می‌شود در برخی استان‌های کشور از جمله اصفهان، مسبوق به سابقه است اما آمار چنین مراکزی در کل کشور شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد ضمن این‌که اغلب این مراکز اکنون، مطابق با نیازهای آموزشی روز فعالیت نمی‌کنند و عملا می‌توان گفت چندان نقش‌آفرینی جدی‌ای ندارند. ما اما در کرمان، با شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز موجود و در مشارکت با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان، نخستین مرکز آموزش هتل‌داری و گردشگری جنوب‌شرق را راه‌اندازی کرده‌ایم و قصد داریم بهترین خدمات آموزشی را در حوزه‌‌های مربوطه ارائه کنیم. همان‌طور که بسیاری از کارشناسان اذعان دارند، در استان کرمان در بخش‌های مختلف گردشگری، نیاز جدی به آموزش وجود دارد و گردشگری حوزه‌ای است که اگر مهارت در کنار دانش ایجاد شود، بازار کار نیز برای متقاضیان فراهم می‌شود. یکی از اهداف ما، تامین نیروهای ماهر در این حوزه است. در حال حاضر، مرکز جامع علمی‌کاربردی جهانگردی را در کرمان داریم، اگرچه فارغ‌التحصیلان این مرکز، اغلب برای خود شغلی فراهم کرده‌اند اما بیش‌تر اوقات، حتی تحصیل‌کردگان رشته‌های مرتبط با گردشگری، مهارت کافی برای اجرای آموخته‌های خود ندارند و خود ما به‌عنوان کارفرما اغلب مواقع مجبور به آموزش مهارت به دانش‌آموختگان بوده‌ایم. در هتل‌داری استان هم، کمبود نیروی ماهر یک مشکل جدی است. این مرکز قرار است این خلاء آموزشی را در استان پر کند و حتم داریم به‌دنبال چنین آموزشی، اشتغال هم ایجاد می‌شود. امروز به‌ازای ایجاد یک شغل در صنعت، ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است اما در گردشگری، افراد با سرمایه‌های کوچک و خرد توانسته‌اند کسب‌وکارهای درآمدزا و موفق راه‌اندازی کنند اما لازمه‌ی آن مهارت و دانش است. قصد داریم افرادی را در این مرکز تربیت کنیم که بتوانند وارد بازار کار گردشگری استان و حتی کشور بشوند. برای توسعه‌ی استان، راهی جز گردشگری وجود ندارد؛ صنعتی که امروزه، بعد از نفت و خودروسازی، سومین صنعت پول‌ساز دنیاست و با کم‌ترین سرمایه‌گذاری بالاترین توجیه اقتصادی را به‌دنبال دارد. اما تاکید می‌کنم موفقیت در این حوزه، حتما نیاز به مهارت‌آموزی دارد.

همین‌جا بد نیست تصویر مختصری از بازار کار گردشگری و هتل‌داری ایران ارائه کنم. ببینید؛ قدمت مهمان‌داری در ایران برابر با سابقه‌ی تمدن این کشور است. اما صنعت هتل‌داری در ایران صنعتی نوپا محسوب می‌شود. براساس آمار جامعه‌ی هتل‌داران، در حال حاضر، یک‌هزار و ۸۷ هتل در سراسر کشور داریم که از این تعداد ۳۶۱ واحد یک ستاره، ۳۷۸ واحد دو ستاره، ۲۳۸ واحد سه‌ستاره، ۸۳ واحد چهار ستاره و ۲۷ واحد پنج ستاره است. گردشگری هم در حوزه‌های مختلف قابلیت تعریف و فعالیت دارد از جمله گردشگری سلامت، صنعتی، غذایی، گروهی، مذهبی، ورزشی، طبیعت‌گردی، پزشکی، فرهنگی، کشاورزی و ماجراجویی کردن است. این نشان می‌دهد که ما با یک بازار متنوع و پر از فرصت روبه‌رو هستیم. هدف بعدی که ما از راه‌اندازی این مرکز دنبال می‌کنیم، مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان است. نظام آموزشی فعلی کشور، کتاب‌محور و تئوری‌محور است. دانش‌آموزان ما باید در حین تحصیل، مهارت‌های کارآفرینی و خلق شغل و ثروت را بیاموزند و در حال حاضر، این حلقه‌ی مفقوده وجود دارد. بر همین اساس، در مذاکراتی که با آقای دکتر جهانگیری، مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان کرمان و مشاور ایشان خانم دکتر نجیب‌زاده و افراد دیگری داشتیم با توجه به این‌که تجربه‌ای ۲۵ ساله در آژانس جنوب‌شرق نیز در اختیارمان است و همچنین، تاکیداتی که آقای دکتر دهقانی (مدیرعامل محترم آژانس جنوب‌شرق) برای این‌که رویکرد آموزشی داشته باشیم، قرار شد کار تجهیز و راه‌اندازی و مدیریت این مرکز را انجام دهیم. قرار بود در مهرماه این مرکز افتتاح شود ولی دو هفته پیش که سفر وزیر محترم به استان قطعی شد، در زمانی کوتاه، مقدمات راه‌اندازی را زودتر از موعد فراهم کردیم و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. چنین مرکزی در هیچ‌یک از استان‌های همسایه و جنوب‌شرق کشور وجود ندارد.

سرفصلهای آموزشی که ارائه میکنید شامل چه مواردی است؟

حدود ۹۰ سرفصل آموزشی تعریف شده،، تعدادی واحد اقامتی در مرکز راه‌اندازی شده و کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف اعم از هتل‌داری، دفاتر خدمات مسافرتی، کافی‌شاپ و تور لیدری در این مرکز در نظر گرفته شده و حتی کارگاه شبیه‌سازی نیز راه‌اندازی کرده‌ایم تا فرد بتواند یک هتل پنج ستاره را از نزدیک ببیند و در این کارگاه، مسائل مربوط به این نوع هتل‌ها را بیاموزد. از زمانی که ایده‌ی راه‌اندازی این مرکز ارائه شد، جامعه‌ی هتل‌داران و کمیسیون گردشگری اتاق کرمان حمایت معنوی فراوانی از این کار داشته‌اند. آقای فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان نیز اعلام حمایت کرده‌اند و نظرشان کاملا مثبت است.

مدرکی که به مهارتآموزان داده میشود چگونه است؟

پس از پایان دوره، مدرک فنی‌وحرفه‌ای به فرد داده می‌شود که برپایه‌ی استانداردها بوده و قابل ترجمه هم هست.

ظرفیت دورههای شما چگونه تعریف شده است؟

محیط آموزشی که این مرکز دارد خیلی بزرگ است و در هر دوره، چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت، حدود ۵۰ نفر می‌توانند شرکت کنند.

افراد برای شرکت در این دورهها چه مدرک تحصیلی باید داشته باشند؟

ما دوره‌ها را برای افراد با سطوح تحصیلی زیر دیپلم تا هر مقطعی که باشند ارائه می‌کنیم. هیچ محدودیت سنی و علمی وجود ندارد.

هزینهی شرکت در این دورهها در چه سطحی است؟

سوال بسیار خوبی پرسیدید. ببینید اگر امروز فردی در کرمان بخواهد در یک دوره‌ی مثلا هتل‌داری در تهران شرکت کند، باید حداقل بیش از دو میلیون تومان برای آن هزینه کند آن هم بدون هزینه‌های جانبی مثل رفت‌وآمد و اسکان. ولی در این مرکز، با حضور همان استادانی که در تهران آموزش می‌دهند یک دوره‌ شاید با یک‌دهم آن هزینه برگزار شود. ما نگاه تجاری به این آموزش‌ها نداریم. آموزش در حوزه‌ی گردشگری را یک ادای دین به استان و به مردم استان می‌دانیم و هدف‌مان هم ارائه‌ی آموزش‌هایی کاربردی است.

با توجه به اینکه کمبود نیروی متخصص در حوزههای مختلف گردشگری در استان وجود دارد، برای انتخاب کادر آموزشی این مرکز چه تدابیری اندیشیدهاید تا اهدافتان محقق شود؟

ما سعی کرده‌ایم استادان خبره و برجسته‌ی کشوری را در هر حوزه شناسایی کنیم. وقتی هم با این افراد مذاکره می‌کردیم جالب بود که همه استقبال و اعلام آمادگی ‌کردند. کادر آموزشی ما از متبحرترین و کارآمدترین نیروهای کشور هستند. کسانی که تجربیات زیادی هم دارند و این، یک فرصت بسیار خوب آموزشی است و شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها شانس بالایی برای ورود به بازار کار خواهند داشت.

 

نشانی مرکز کجاست و از چه زمانی دورهها آغاز میشود؟

این مرکز داخل مجموعه‌ی فنی‌وحرفه‌ای واقع در بلوار جمهوری اسلامی شهر کرمان، بعد از چهارراه امیرکبیر دایر شده و از اول شهریورماه نخستین دوره‌‌های آن آغاز خواهد شد.

اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید؟

از آقای دکتر جهانگیری، مدیرکل محترم فنی‌ و حرفه‌ای استان، آقای فعالی، مدیرکل محترم میراث‌فرهنگی و دیگر کسانی که ما را در این راه همراهی کرده‌اند تشکر ویژه دارم و امیدوارم در ادامه‌ی مسیر نیز این حمایت‌ها استمرار یابد تا بتوانیم به اهداف این مرکز دست یابیم و خدمات خوبی به مردم شریف استان ارائه کنیم.