آهنگر قدیمی کرمان:

همایون صنعتی آرزو داشت چراغ آهنگری روشن بماند

شرکت گهرزمین اعلام کرد  از استادعلی آهنگر حمایت میکند

گروه جامعه ـ در پی گزارشی که با عنوان «صدای چکش‌ خستة اوستا علی آهنگر» در «استقامت» و یادداشتی با عنوان «صدای نفس‌های پیر فولاد را بشنویم» که در «فردای‌کرمان» منتشر شد و مشکلات استاد علی احمدی، آهنگر قدیمی بازار میدان‌قلعه یادآوری شد، مدیرعامل شرکت‌ سنگ‌آهن گهرزمین‌ سیرجان اعلام کرد که از  اوستا‌ علی، پیر فولاد کرمان حمایت خواهند کرد.

سردار علی‌اکبر پوریانی، روز یکشنبه، سیزدهم‌ مردادماه، در تماس با  «فردای‌کرمان» گفت که گهر زمین اقدامات لازم برای درمان این آهنگر قدیمی را انجام خواهد داد. استاد علی احمدی هم‌اکنون هشتاد ساله است و هفتاد سال می‌شود که پای کوره‌ی آهنگری، در یکی از حجره‌های بازار میدان‌قلعه شهر کرمان، این حرفه را سرپا‌ نگه داشته و در حالی‌ دچار بیماری ریوی شده که تحت پوشش بیمه‌ نیست و برای درمان مجبور است از بیمه‌ی فرزندش‌ استفاده کند‌.

به گزارش استقامت به نقل از فردای‌کرمان، پوریانی با بیان این‌که استاد احمدی عضوی‌ از خانواده‌ی گهر زمین است، افزود: «به‌زودی با ایشان ملاقات و سعی خواهیم کرد که با حمایت از او، حرفه‌ی آهنگری‌ سنتی در کرمان را زنده نگه داریم».

اعزام استاد احمدی و همسر ایشان به زیارت مشهد مقدس نیز از دیگر اقداماتی  است که سردار پوریانی برای تجلیل از این آهنگر قدیمی که تجلیل از بخشی از فرهنگ گذشته‌ی استان کرمان است انجام خواهد داد.

پوریانی تاکید کرد که این اقدام گهر زمین در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت انجام می‌شود‌.

محمد لطیف‌کار، مدیرمسئول و سردبیر فردای‌کرمان، پیش از این، در یادداشتی درباره‌ی‌ اهمیت حمایت از اوستا علی آهنگر، تنها بازمانده‌ی این حرفه در استان کرمان نوشته: «… می‌خواهم به اربابان صنعت و معدن و مدیران شرافتمند استان یادآوری کنم، اوستا علی آهنگر را یک کارگر ساده تصور نکنند. او آخرین بازمانده‌ی نسلی است که صنعت آهنگری و فولادسازی را هزارها سال در این منطقه تجربه و دنبال کرده است تا به مدیران فولادی و معدن‌کاران بزرگ آهن امروز بسپارد.

او به تنهایی مثل یک اثر ماندگار در تاریخ صنعت فولاد می‌درخشد. یادگاری که دیگر تکرار هم نمی‌شود. به همین‌خاطر از گل‌گهر، میدکو و جهان فولاد و سایر فعالان این رشته تعجب می‌کنم اگر با دیدن این گزارش آستین همت برای حمایت و حفظ این درخت ریشه‌دار بالا نزنند. او در واقع پیر صنعت آهن و فولاد در خطه‌ی کرمان است!

ما با پدران واقعی صنایع و یادگارهایمان چه می‌کنیم؟! مگر چند نفر از این نسل باقی مانده است؟ یکی یا دوتا؟! به‌گمان من، امثال اوستا علی احمدی به مثابه نماد و سمبل صنعت فولاد نه‌تنها باید مورد حمایت سلامتی و بازنشستگی قرار بگیرند، که باید با افتخار به‌عنوان بخشی از گذشته‌ی تاریخ صنایع آن‌ها را به نسل امروز معرفی کنیم».

به گزارش استقامت، در دیداری که پس از این با استاد احمدی داشتیم، وی گفت همایون صنعتی وقتی که در قید حیات بود، خیلی اوقات به حجره‌اش سر می‌زد، پیش او می‌نشست، و تیغ و داس‌هایی که برای گلستان‌های گل‌محمدی لاله‌زار لازم داشت به او سفارش می‌داد. او افزود: همایون می‌گفت دلم می‌خواهد چراغ این آهنگری همیشه روشن بماند.

آهنگر قدیمی کرمان در پاسخ به این سوال که اگر کسی بخواهد این حرفه را از شما بیاموزد، حاضرید آموزش بدهید؟ با لبخندی از سر شوق گفت با کمال میل این کار را انجام خواهم داد و در ادامه، توضیح داد همایون صنعتی برای این‌که آهنگری قدیمی کرمان زنده بماند، چندین‌بار، پسرانی از پرورشگاه صنعتی را نزد او آورده است: «اما هرکدام از بچه‌ها، یک هفته که می‌ماندند، می‌رفتند و برنمی‌گشتند. می‌گفتند کار سختی است و ما نمی‌توانیم. هربار که این‌طور می‌شد، آقای صنعتی مجدد کس دیگری از بچه‌ها را می‌فرستاد. چند بار این اتفاق افتاد که دیگر دیدیم فایده‌ای ندارد، و کسی از بچه‌ها حاضر نیست این کار را یاد بگیرد؛ چون برایشان سخت بود، ایستادن در این سیاهی و کنار کوره‌ی داغ».