فرماندار کرمان:

کودکان کار و خیابان را جمع کردیم

گروه جامعه ـ فرماندار کرمان نتایج طرحی با عنوان ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهر کرمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، علی بابایی، صبح چهارشنبه، سی‌ام مردادماه، در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده، در این‌باره گفت: «بعداز برگزاری جلسات استانی مربوط به کودکان کار و خیابان و برحسب دستور معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، قرار شد ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهر کرمان که مشکلات زیادی داشت، به صورت انجام شود».

وی با اشاره به برگزاری جلساتی در فرمانداری با حضور همه‌ی دستگاه‌های مسئول در این زمینه، افزود: «وقتی تصمیم نهایی شد، در جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تفکیک بین این دو قائل نشدیم. کودکان  خیابانی افراد زیر ۱۸ سالی هستند که یا ارتباط با خانواده‌شان قطع شده و یا به حداقل رسیده است. کودکان کار اما افرادی هستند که با خانواده ارتباط دارند اما کارهای سخت و سنگین انجام می‌دهند و ما این دو گروه را تفکیک نکردیم».

وی گفت: «در این طرح که طی دو هفته در دو ماه گذشته اجرا شده، ۱۱۸ نفر از کل کودکان جمع‌آوری شدند و همه هم افغانستانی بودند».

فرماندار کرمان تاکید کرد که هیچ کدام از کودکان سر چهارراه‌ها هویت ایرانی نداشتند و افغانستانی‌های متولد ایران بودند.

بابایی با بیان این‌که همه‌ی کودکان به دفتر اتباع و اردوگاه معرفی شدند، افزود: «تعداد کسانی که کارت معتبر داشتند ۲۷ نفر بودند که هماهنگ کردیم از خانواده‌هایشان تعهد محضری بگیرند و کارت‌های آن‌ها هم دریافت و مقرر شد اگر تا سه ماه، دوباره کارشان را تکرار نکنند، کارت آن‌ها برگشت داده می‌شد». فرماندار کرمان اظهار کرد: «در گذشته، یکی از مشکلات ما این بود که وقتی کودکان را جمع می‌کردیم، چند روز بعد، مجدد به خیابان برمی‌گشتند». وی ادامه داد: «۱۹ نفر از این کودکان هم دارای گذرنامه‌ی معتبر بودند که به اداره گذرنامه معرفی و برابر قانون برخورد شد». وی با بیان این‌که ۵۲ نفر هم دارای برگ سرشماری غیرمجازین بودند، اظهار کرد: «این افراد برای حمایت تحصیلی نام‌نویسی کرده بودند که از آن‌ها هم تعهد محضری گرفتیم که اگر دفعه‌ی دوم به خیابان بیایند از کشور طرد می‌شوند».

عباس صادق‌زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در این‌باره گفت: «اشکالی که بر سر ساماندهی کودکان خیابانی وجود دارد این است که دستگاه‌های موظف باید بیش‌تر همکاری کنند و وقتی این اتفاق نمی‌افتد،  دیگران باید آن را جبران کنند». وی افزود: «در جریان جمع‌آوری، با این‌که جلسات متعددی برگزار شده بود ولی ما مجبور شدیم نیروهای اورژانس‌ اجتماعی را برای جمع‌آوری بفرستیم که این، کار درستی نیست چرا که وقتی اورژانس اجتماعی کار جمع آوری انجام دهد، در کار تخصصی خود که مددکاری است دچار مشکل می‌شود».

وی با بیان این‌که بهزیستی باید کار نگهداری وآنالیز این کودکان را انجام دهد، ادامه داد: «ما باید خدمات طولانی‌مدت را ارائه کنیم ولی در جمع‌آوری و هماهنگی پزشکی و سایر موارد،  نیاز است دستگاه‌های مسئول همت بیش‌تری داشته باشند».

صادق‌زاده توضیح داد: «این کودکان که به مراکز بهزیستی می‌آیند، در صورتی که بازمانده از تحصیل باشند، به مدرسه فرستاده می‌شوند و اگر مشکل با ثبت احوال دارند، برای رفع آن پیگیری می‌شود. کسانی هم که مشکل تحصیل ندارند و مشکل معیشتی دارند تحت پوشش قرار می‌گیرند البته در صورتی‌ که واجد شرایط باشند».