در مراسم روز ملی سینما عنوان شد

کرمان صاحب ۲۳ پردیس سینمایی میشود

گروه فرهنگ‌وهنر –  مراسم سیزدهمین نکوداشت روز ملی سینما با محوریت سینمای دفاع مقدس شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ شهریورماه به همت خانه سینمای کرمان و با همکاری اداره کل ارشاد و شهرداری کرمان در تالار بسطامی برگزار شد، و از هشت فعال حوزه‌ی سینما در کرمان تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان وضعیت سینمای کرمان را به لحاظ افزایش ساخت سالن‌های سینمایی در طی چهار سال اخیر، وضعیتی امیدبخش دانست و از احداث ۲۳ پردیس سینمایی طی حداقل پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فردای‌کرمان، وی در این‌باره گفت:«خوشبختانه طی سال‌های اخیر(از سال ۹۴ تا کنون)، در حوزه‌ی ساخت سینماها در سطح استان کرمان شاهد اتفاقات خوبی بودیم. در حال حاضر ۱۴ سالن سینمای نمایش فیلم داریم؛ دو سالن در بم و شهربابک است؛ و ۱۲ سالن نمایش فیلم با چهارهزار و ۱۷۰ صندلی داریم و این در حالی است که در سال ۹۲ هفت سالن سینما با دوهزار و ۱۹۵ صندلی داشتیم. این ارقام بیان‌گر افزایش دو برابر تعداد سالن‌های سینما و صندلی‌های سینما است. و آخرین سینمایی هم که افتتاح کردیم سینمای کوهبنان است».

وی افزود:«یک چشم‌انداز کوتاه مدت در مورد سالن‌های سینما داریم که تا نیمه‌ی اول سال ۹۹ شاهد افزایش هزار صندلی به صندلی‌های موجود خواهیم بود. سالن‌های نمایش فیلم به تعداد ۱۵ و صندلی‌های سینما به تعداد پنج‌هزار و ۱۷۰ خواهد رسید. با شهرهای بافت و بردسیر و سازمان سینمایی کشور در حال عقد تفاهم‌نامه‌ای هستیم که سالن سینمایی به ظرفیت ۵۰۰ صندلی داشته باشیم و همچنین پردیس سینمای امید بم با ظرفیت ۵۰۰ صندلی و سه سالن، که قرارداد منعقد شده است. این تعهد تا پایان سال ۹۸ هست که امیدواریم تا نیمه اول سال ۹۹ به اتمام برسند. بنابراین حرکت در حوزه ساخت سالن‌های سینمایی خوب بوده است و در این سه چهار سال، آن‌چه که در توان‌مان بود را انجام دادیم و در این راه، از ظرفیت‌های خودمان به عنوان اداره ارشاد، دولت و بخش غیردولتی استفاده‌ی بهینه کردیم».

علیزاده ادامه داد:«توانستیم تقریبا دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از کمک دولت استفاده کنیم و این، در کنار چهار و نیم میلیارد تومان کمک‌های شهرداری و بنگاه‌های اقتصادی است که جمعا شش میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان ظرف این چهار سال گذشته جذب کردیم».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه از احداث ۲۳ پردیس سینمایی در کرمان خبر داد و گفت:«مردادماه بود که طی تفاهمی با حضور معاون سازمان سینمایی کشور، سرمایه‌گذاران کرمانی و آقای عالم‌زاده شهردار به این نتیجه رسیدیم که برای ایجاد پردیس‌های سینمایی – تجاری در کرمان استقبال خوبی شده است. طی محاسبه‌ای که انجام شد، نزدیک ۲۳ پردیس سینمایی در یک چشم‌انداز حداقل پنج ساله محقق می‌شود، که تعدادی از آن‌ها حتی در سال جاری نیز به طور جدی پیگیری می‌شوند».

وی این اتفاق را در افزایش جمعیت سینمارو امیدبخش دانست و افزود:«در سال ۹۷، یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان فروش فیلم داشتیم که تقریبا ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان از سینماها استفاده کردند؛ یعنی حدود ۲۰۰ هزار نفر. در سه ماهه‌ی اول سال ۹۸ نیز، این تعداد به ۴۱۰ میلیون نفر رسید که امیدواریم با ایجاد سینماهای جدید این آمار افزایش پیدا کند».

علیزاده همچنین خاطرنشان کرد:«اما مهم‌ترین اتفاقی که افتاده و می‌تواند در آینده سینمای کرمان تأثیرگذار باشد، هماهنگی، تعامل و تفاهمی است که در ارکان‌های مختلف هنری و فرهنگی شکل گرفته است. وی خاطر نشان کرد: در طی این ۲۸ سالی که در اداره کل ارشاد هستم، سازمان سینمایی کشور به هیچ عنوان تفاهم‌نامه‌ای با استان‌ها نداشت و سهمی برای آنان در نظر نگرفت! اما سازمان سینمایی فعلی این نگاه را به استان‌‌ها ندارد و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی که نوید آینده‌ی خوبی را برای آینده‌ی کرمان می‌دهد، ما را در این مسیر همراهی کردند».

او در پایان سخنان خود، برگزاری جشنواره‌ی فیلم کوتاه کرمان، حضور و مشارکت جامعه‌ی سینمایی کرمان و راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبای دختران را از جمله رخدادهایی دانست که طی سال‌های اخیر موجب اعتلای وضعیت تولیدات سینمایی و آموزش سینما در استان شده‌ است.

به‌گزارش خبرنگار فردای کرمان، در این مراسم چندین کلیپ و فیلم کوتاه و از جمله فیلم‌هایی در باره‌ی دفاع مقدس به نمایش در آمد. در ادامه‌ی برنامه، عالم‌زاده شهردار کرمان و احمدی مدیرکل حوزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم سیزدهمین نکوداشت روز ملی سینما در مقام سخنگو و امور مربوط به دبیری و نیز مجتبی دهقانی بازرس خانه سینما و دبیر و سخنگوی مراسم سخنرانی کردند. پایان بخش این مراسم تقدیر از هشت برگزیده‌ی سینما بود که به آنان لوح ویژه‌ی مراسم اهدا گردید.

اسامی برگزیده‌ها به این شرح است: حسن صادقی، آپاراتچی سینما درخشان و مسئول پخش فیلم دیجیتال در سینما شهر تماشای کرمان؛ آبان ملک‌محمدی مدیر سینما هنر و تجربه کرمان؛ علیرضا فدایی کرمانی منتقد و نویسنده‌ی نفدهای سینمایی؛ حاتم شجاعی تصویربردار؛ حسین محمدآبادی بازیگر سینما؛ علی گنج‌کریمی فیلم‌ساز؛ احمد یوسف‌زاده نویسنده دفاع مقدس؛ مریم علی‌بیگی سینماگر.