عطاا… شفیعیپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای فرش دستباف استان:

ستاد بحران فرش تشکیل شود

 

گروه اقتصاد ـ عطاا… شفیعی‌پور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف استان کرمان با بیان این‌که فرش استان در وضعیت بدی به‌سر می‌برد، پیشنهاد داد برای رسیدگی به چالش‌های این هنر ـ صنعت دیرینه در استان ستاد بحران فرش تشکیل شود.

وی در گفت‌وگوی مفصلی که در پایگاه خبری «فردای‌کرمان» منتشر شده است، درباره‌ی اوضاع فعلی فرش کرمان گفت: «نوسانات بازار همیشه بوده ولی این بی‌انگیزگی که در حال حاضر وجود دارد، هیچ‌وقت در صنعت فرش کرمان نبوده است. بافندگان دیگر کارشان را باور ندارند و این چنین شرایطی در فرش کرمان هیچ وقت نبوده است». وی افزود: «زمانی بازار خراب می‌شد، همه صبر می‌کردند، دوباره رونق برمی‌گشت و کار را ادامه می‌دادند. ولی الان انگیزه‌ها از بافندگان گرفته شده است».

وی با اشاره به کاهش شدید آمار بافندگان استان طی دهه‌ی اخیر و با  بیان این‌که فرش کرمان در بازار مشتریان زیادی دارد ولی فرش صادراتی نداریم که عرضه کنیم، افزود: «ما خط و مشی برای صادرات فرش کرمان نداریم».

شفیعی‌پور درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها بر فرش کرمان نیز گفت: «تحریم اصلا کاری به فرش ندارد. شما امروز به هر کشوری بخواهید می‌توانید فرش صادر کنید حتی از طریق کانادا، می‌توانید به خود آمریکا هم فرش صادر کنید. ولی ما در کرمان، فرشی نداریم که صادر کنیم».

این فعال باسابقه‌ی فرش کرمان با بیان این‌که ما سال‌ها حضور پرقدرتی در بازار نداشتیم، تصریح کرد: «ما در بازارهای دنیا غریب شدیم و جایگاهی که داشتیم را گرفته‌اند و در این وضعیت، تحریم‌ها اثری نداشتند. ما اصلا در کرمان صادرکننده‌ای نداشتیم که امروز بگوید من نمی‌توانم به‌خاطر تحریم‌ها فرش صادر کنم و ارز آن را برگردانم».

وی با انتقاد از نبود تشکلی مجزا برای حمایت از حقوق  تولیدکنندگان فرش دستباف، به مشکل تهیه‌ی مواد اولیه، فروش فرش و چالش‌هایی که بافندگان با بیمه دارند اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که استان اگر بخواهد برای فرش کاری بکند از کجا باید شروع کند؟ اظهار کرد: «اول باید اتحادیه بافندگان را احیا کند و اتحادیه‌ای مطالبه‌گر فعال شود که صدای بافندگان باشد». وی گفت: «با شرایط اقتصادی و تورم و گرانی که وجود دارد، صنعت فرش هم خیلی تحت فشار است و فشار اصلی این صنعت، بر بافندگان است که قشر بسیار ضعیفی هستند». وی افزود: «خیلی امیدوار نیستم که بافندگان با این شرایط دوام بیاورند تنها چیزی که آن‌ها را نگه داشته، بیمه است که خیلی هم شرایط سختی دارند و خیلی‌ها هم حذف می‌شوند».

وی بیان کرد: «فرش در ذهن‌ها دارد فراموش می‌شود. چون اولویت نیست. بافندگان هم مطالبه‌گر نیستند. اگر فرش آن‌ها را نخرند، مثل دیگر اقشار نیستند که مثلا بروند جلوی استانداری اعتراض کنند، اگر سازمان تامین اجتماعی بیمه‌‌شان را قطع کند، نمی‌توانند به‌جایی اعتراض کنند. فقط گریه می‌کنند و می‌روند». وی پیشنهاد داد که در این شرایطی فرش کرمان دارد، باید مثل زمانی که سیل رخ می‌دهد، ستاد بحرانی تشکیل و مسائل فرش براساس اولویت رسیدگی و رفع شود.

متن مفصل گفت‌وگو با شفیعی‌پور را در پایگاه خبری «فردای‌کرمان» به نشانی‌ fardayekerman.ir مطالعه کنید.