سرپرست میراثفرهنگی استان در گفتوگو با استقامت مطرح کرد

کسی به قطار گردشگری سنگ نزند 

ارتفاع ساروجپارس غیرمجاز است 

 هتل بامکرمان تمام مجوزها را دارد

 

اسماء پورزنگی آبادی: «نباید این‌طور باشد که گردشگر وارد استان شود، فقط ارگ بم یا مثلا باغ شاهزاده ماهان را ببیند و از استان خارج شود. باید بسترسازی کنیم، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و محورهای جدید گردشگری تعریف کنیم تا از تمام ظرفیت‌های موجود در استان استفاده‌ی بیش‌تری ببریم».  این، نگاهی است که فریدون فعالی، سرپرست  اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان دارد. او دو ماهی است به این مسئولیت منصوب شده و آن‌طور که خودش می‌گوید برنامه‌ها طوری در حال انجام است که امیدواری به رونق گردشگری کرمان دور از ذهن نیست. با این‌حال می‌گوید باید طوری در استان عمل کنیم که کسی به این قطار در حال حرکت سنگ نزند.

در فرصتی که پیش آمد، نتوانستم همه‌ی پرسش‌هایم را مطرح کنم و مجبور شدم برخی از سوال‌ها را کنار بگذارم. او ولی قول داد به‌زودی در زمان مفصل‌تری، مصاحبه‌ای را انجام خواهد داد.

 

آقای فعالی، اوضاع گردشگری کرمان در شش ماه اول امسال چهطور بود؟ آمار گردشگران داخلی و خارجی که به استان آمدند نسبت به گذشته چه تغییراتی داشت؟

در پنج ماهه‌ی اول امسال، آمار گردشگران داخلی که وارد استان شده‌اند به  ۹۵ هزار و ۲۵۰ نفر رسید. در این مدت، آمار گردشگران خارجی هم ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. در مقایسه با سال گذشته، در آمار گردشگران خارجی رشد ۵۱ درصدی داشتیم چرا که سال گذشته در این مدت، ۱۱ هزار و ۵۷۴ گردشگر خارجی به کرمان آمده بودند. اما گردشگران داخلی ما تا مردادماه امسال، نسبت به سال ۹۷ حدود سه هزار و ۵۹۱ نفر کم‌تر شده‌اند و در واقع، کاهش سه‌ونیم درصدی آمار گردشگران داخلی اتفاق افتاده است.

پیشبینی شما از نیمهی دوم سال چیست؟ وضعیت بهتر میشود؟

با وضعیتی که گردشگری داخلی از ابتدای امسال در کشور داشته، با توجه به مقاصد جدید گردشگری که تعریف شده، اقداماتی که در حال انجام است و توجهی که مردم دارند من امیدوارم که در نیمه‌ی دوم سال، شرایط استان کرمان هم بهتر شود. ما باید از این فرصت و ظرفیتی که برای تعریف مقاصد جدید گردشگری به‌وجود آمده استفاده کنیم. این هم نیاز دارد تا طرحی جدید و برنامه‌‌ای نو ارائه کنیم. اگر تا دیروز گردشگر ما فقط برای دیدن ارگ بم می‌آمده، باید بستر را طوری فراهم کنیم که در کنار ارگ بم دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نیز مورد بازدید و استفاده قرار گیرد.

دارید این اقدامات را انجام میدهید؟

بله. مثلا در حال توسعه‌ی مراکز بوم‌گردی در بم هستیم. من معتقدم نباید این‌طور باشد که گردشگر وارد استان شود، فقط ارگ بم یا مثلا باغ شاهزاده ماهان را ببیند و از استان خارج شود. باید بسترسازی کنیم، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و محورهای جدید گردشگری تعریف کنیم تا از تمام ظرفیت‌های موجود در استان استفاده‌ی بیش‌تری ببریم. همین امروز، فرماندار، اعضای شورا و شهردار بم اینجا بودند و در جلسه‌ای که داشتیم، ظرفیت‌هایی ارائه کردند که فوق‌العاده بی‌نظیر بود. حالا دفاتر خدمات مسافرتی هستند که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و برای آن، بسته‌ی سفر و تورهای داخلی و خارجی تعریف کنند. نه فقط در بم، بلکه در مورد همه‌ی مناطق استان ظرفیت‌های جدید برای رونق گردشگری وجود دارد.

این اظهاراتِ شما را ما همیشه از مسئولان شنیدهایم. اینکه ظرفیت برای توسعهی گردشگری در استان فراوان است و باید از آن بهره ببریم. شما در این زمینه چه میخواهید بکنید؟ چه تفاوتهایی با پیشینیان دارید؟

ما داریم مسیرهای جدیدی را تعریف می‌کنیم. طرح مارکتینگ به‌پیوست طرح جامع گردشگری تهیه می‌شود تا براساس آن، معرفی ظرفیت‌های استان را داشته باشیم. من دو ماه بیش‌تر نیست که به کرمان آمده‌ام. در این مدت، سعی کردم  طرح و ایده‌هایی بدهم و در همین دو ماه، طرح ساماندهی باغ‌موزه هرندی آماده شد. طرح و برنامه‌های ما آماده است و در حال رایزنی برای جذب اعتبارات هستم. بخشی از اعتبارات ما ملی است اما در بعضی بخش‌ها، نیاز به منابع استانی هم داریم تا تغییری که مدنظر شما و خواسته‌ی خود من است ایجاد شود. هنوز هم اعتبارات ابلاغ نشده است. مهم این بوده مشاور بگیریم و طرح‌ها را آماده کنیم. این اتفاق افتاده و در نشستی با استاندار محترم، آن را ارائه هم کرده‌ام.

مردم کرمان از چه زمانی این تحولاتی که به آن اشاره میکنید را مشاهده خواهند کرد؟

بخشی از آن در کوتاه‌مدت رخ می‌دهد، بخش دیگر در میان‌مدت و بلندمدت است تا استان کرمان را به‌عنوان یک مقصد جدی گردشگری در کشور معرفی کنیم. تا عید نوروز بخشی از کارها را انجام می‌دهیم مثلا موزه‌ها سامان می‌یابد و  استارت برخی کارها را می‌زنیم و امیدواریم بخشی سال بعد تمام شود و تا دو سال آینده، خیلی از برنامه‌هایی که پیشنهاد کردیم محقق شود.

وقتی به کرمان آمدید، شهرداری در حال برگزاری جشنواره ۲۰۲۰  با رویکرد گردشگری بود. گفتید در جریان برنامهریزی جشنواره حضور نداشتهام. الان استان در آستانهی جشنواره ملی و مهم موسیقی نواحی است. در دورههای گذشته بخش گردشگری از این فرصت استفادهای نبرده، شما برنامهای برای آن دارید؟

بله حتما. میراث‌فرهنگی عضو کمیته برگزاری جشنواره است. در یکی از جلساتی که در تهران برگزار شد، من شخصا به‌همراه استاندار محترم و مدیرکل محترم ارشاد کرمان در جلسه با معاون وزیر ارشاد شرکت کردم. کمیته‌ی کاری جشنواره را در اداره کل تشکیل دادیم و وظایفی که برعهده‌ی ما گذاشته شده را به نحو احسن انجام خواهیم داد. شاید امسال نسبت به دوره‌های گذشته، جشنواره موسیقی نواحی متفاوت برگزار شود. حتما در جریان این جشنواره، از اماکن تاریخی استفاده خواهد شد. پیشنهاد کردیم حتما یک روزِ این جشنواره، در منطقه‌ی شهداد برگزار شود. همچنین، پیشنهاد کردیم از اماکنی مثل باغ شازده و باغ‌موزه هرندی استفاده کنند. دیگر اماکن تاریخی را هم براساس نیاز و درخواستی که وجود دارد در اختیار جشنواره قرار خواهیم داد. اگر تمایل داشته باشند حتما ارگ بم هم می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا در آن اجرا داشته باشند. این جشنواره یک فرصت است و ما باید از آن برای معرفی استان استفاده کنیم. هر رویداد و فعالیتی در استان برگزار می‌شود می‌تواند زمینه‌ای بسازد تا ما ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم.

برنامهای برای ورود تورهای خارجی بهمنظور استفاده از برنامههای جشنواره موسیقی نواحی ندارید؟

در این‌باره، با دفاتر خدمات مسافرتی هماهنگی کردیم تا بتوانند از این فرصت استفاده ببرند. بخشی از اقدامات وظیفه‌ی بخش خصوصی است. ما اما از این فرصت باید استفاده کنیم تا ظرفیت‌های گردشگری استان را سامان دهیم. مثلا وقتی قرار است یک اجرا در یک مکان تاریخی انجام شود، ما باید این سایت را آن‌چنان مهیا کنیم که به آن افتخار کنیم. مثلا موسیقی نواحی در باغ شازده بخواهد اجرا داشته باشد، یک باغ ساماندهی شده و مرتب و تر و تمیز باید داشته باشیم و این، وظیفه‌ی دولت است. حالا مثلا، در باغ شازده میراث‌فرهنگی زیرساخت‌ها را فراهم کرده و فرهنگ و ارشاد موسیقی نواحی در آن اجرا می‌کند. چه کسی باید نهایت سود و استفاده را ببرد؟ بخش خصوصی. فعالان گردشگری بخش خصوصی استان باید بتوانند از این فرصت با تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست استفاده و تور و بسته‌های سفر را برای آن ایام آماده کنند و به معرض فروش بگذارند. ما در این زمینه با معاونت گردشگری هماهنگ کردیم و با تورها هم مکاتبه کرده‌ایم.

فعالان بخش خصوصی پای کار هستند؟

حتما باید پای کار باشند. حتما باید باشند. البته انتظار نداریم همه‌ی فعالان بخش خصوصی ما در کوتاه‌مدت انتظاراتی که در این زمینه داریم را پاسخ بدهند اما حتما باید در حد توان، برای استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی کنند. خودتان دیدید یک فم‌تور برگزار شد و ۴۰ نفر از تورگردانان معتبر کشور به استان آمدند. دولت دارد برای معرفی استان هزینه می‌کند و ما استارت این کار را زده‌ایم. ۴۰ نفر که آمدند، چهار اکیپ ۴۰ نفره از بهترین تورگردانان کشور هم وارد استان می‌شوند،  ظرفیت‌های استان را می‌‌بینند و می‌روند که بسته‌ی سفر تهیه کنند تا کرمان به‌عنوان یک مقصد گردشگری بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

تجربهی فمتور را در گذشته هم داشتیم. فکر نمیکنم اقدامات گذشته، دستاورد بزرگی تا حالا حاصل کرده باشد.

من از این تجربه‌ی استان کرمان خبر ندارم. هرجا که من فم‌تور برگزار کردم، موثر بوده است.

یعنی شما متفاوت از آنچه در گذشته داشتیم، عمل میکنید؟

سعی کردیم از آژانس‌های معتبر کشور که حرفی در این زمینه برای گفتن دارند دعوت کنیم. در اولین جلسه که داشتیم همان‌جا اعلام شد که حتما کرمان را در مقاصد تورهای خود قرار خواهند داد.

یک جا گفته بودید که آمار فعلی گردشگری حق کرمان نیست. در مدتی که کرمان هستید آسیبشناسی و بررسی کردید که معلوم شود چه عواملی مانع جدی بر سر راه توسعهی گردشگری کرمان هستند؟

من می‌گویم حق کرمان خیلی بیش از این بوده و هست. باید در زیرساخت‌های گردشگری تلاش بیش‌تری می‌شد. باید در معرفی ظرفیت‌ها و مارکتینگ بیش‌تر کار می‌شد. وقتی طرح جامع برای استان نداشتیم، پیوست بازاریابی و مارکتینگ هم برای معرفی ظرفیت‌ها نداشتیم. همه‌ی این‌ها بر جذب گردشگر تاثیر می‌گذارد. ما با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که داریم باید برنامه‌ داشته باشیم تا آن را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنیم. با وجود طرح جامع گردشگری این اتفاق رخ می‌دهد. البته ما معطل طرح هم نماندیم و سعی کردیم بسته‌ی بازاریابی و مارکتینگ را برای استان آماده کنیم.

ضعف زیرساختها و عدم معرفی کرمان مواردی بود که شما بهعنوان دلایل عقبماندگی گردشگری استان کرمان نام بردید. سوءمدیریتها، سیاسیکاریها و نبود نگاه حرفهای و تخصصی به این حوزه چهقدر در شرایطی که داریم موثر بوده است؟

من اصلا نمی‌خواهم به حاشیه‌ها فکر کنم.

اما آقای فعالی، مواردی را که گفتم حاشیه نیست. وقتی میخواهند گردشگری کرمان را تحلیل کنند، این مسائل بهعنوان عواملی بسیار موثر بر عقبماندگی گردشگری کرمان ذکر میشود. میخواهم بدانم شما هم به این نتایج رسیدهاید؟

من در این مدت، سعی کردم تعامل و ارتباط خوبی با بخش خصوصی برقرار کنم و این تعامل، الان بین ما و اتاق بازرگانی برقرار شده است.

 حرفم دربارهی گذشته است و آنچه که ما را به اینجا رسانده که شما و همه میگویند حق ما این شرایط نیست. سوءمدیریتها و سیاسیکاریها چهطور باعث این شرایط شده است؟

ببینید؛ خیلی از استان‌ها شرایط کرمان را دارند و مقصد و هدف گردشگری نیستند.

ولی کرمان یک استان ویژه و دارای ظرفیتهای گستردهای است.

در کل کشور، فقط چند استان در حوزه‌ی گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های خود، خوب کار کرد‌ه‌اند. حالا، وقتی می‌گویند مثلث گردشگری اصفهان و فارس و یزد، در کرمان، باید کاری کنیم که این مثلث به مربع تبدیل شود.

این هم از آن حرفهایی است که همیشه دربارهی کرمان گفته میشود. مثلث گردشگری با حضور کرمان مربع شود. ولی اتفاقی هم نمیافتد!

اجازه بدهید توضیح می‌دهم. همین دو، سه هفته قبل بحث نمایشگاه صنایع‌‌دستی در تهران مطرح بود و می‌خواستند مثلث صنایع‌دستی بین سه استان فارس و اصفهان و یزد تشکیل شود. ما بلافاصله ورود کردیم و گفتیم چارسوق هنر را تشکیل دهید و کرمان هم باید جزو این دسته قرار گیرد. پس ببینید، اقداماتی در حال انجام است.

پیشنهاد چارسوق هنر با حضور کرمان را پذیرفتند؟

بله. باید برای کرمان مطالبه‌گری کنیم. من اینجا اعلام می‌کنم که اولین وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی ایران در سال ۹۸ تشکیل شده، اولین هفته‌ی گردشگری قرار است برگزار شود و اولین افتتاحیه را آقای مونسان، وزیر محترم میراث‌فرهنگی در شروع هفته‌ی گردشگری، قرار است در کرمان انجام دهد.

اگر بیایند، این، اولین سفر آقای مونسان طی این سالها به استان کرمان خواهد بود.

و این، نقطه‌ی قوت ماست. این‌که اولین هفته‌ی گردشگری کشور، از کرمان شروع شود برای ما یک نقطه‌ی قوت محسوب می‌شود. باید دنبال این مطالبه‌گری‌ها باشیم. باید از مدیران بخواهیم و بگوییم که ما این ظرفیت و برنامه‌های شاخص را در استان کرمان داریم. من وقتی برنامه تعریف کنم مسلما مدیران ارشد هم استقبال می‌کنند برای این‌که در کرمان حضور پیدا کنند اما همه باید دست به دست هم بدهیم. وقتی وزیر به کرمان می‌آید همه باید از این ظرفیت استفاده کنیم. حتما بخش خصوصی و مدیران ارشد استان از این فرصت استفاده می‌کنند. با این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، من خیلی امیدوارم که استان بتواند به جایگاه شایسته‌ای برسد.

آقای فعالی، در نشست خبری که مردادماه امسال برگزار کردید، اولویتهای امسال خود را برشمردید از جمله ساماندهی باغموزه هرندی و بازار قلعهمحمود و تبدیل خانه اشیدری به بازارچه صنایعدستی، ساماندهی باغ شازده و ساماندهی قلعهدختر و اردشیر.

طرح باغ‌موزه هرندی و بازار قلعه‌محمود و خانه اشیدری آماده شده و برای قلعه‌دختر و اردشیر داریم گمانه‌زنی انجام می‌دهیم و استارت کار را زدیم تا مقداری مشکلات مردم آن محدوده را حل کنیم و یک طرح جامع برای آن تعریف کنیم.

سوال من این است که چهطور به این اولویتها رسیدید؟ و چرا بر شهر کرمان متمرکز شدهاید؟ استان که فقط به شهر کرمان خلاصه نمیشود. در همهی نقاط استان ظرفیتهای زیادی داریم که نیاز به توجه دارد.

نه. تمرکزم فقط روی شهر کرمان نیست. بم هم در اولویت‌هایم هست.

اولویتهایی که در نشست خبری مطرح کردید، بیشتر مربوط به شهر کرمان بود و فقط یک مورد، آن هم موزه جیرفت مربوط به شهرستانها بود.

بم هم یک ظرفیت قابل قبول مطرح است و داریم روی آن کار می‌کنیم و پروژه‌هایی تعریف می‌کنیم.

ولی استان کرمان فقط شهر کرمان و شهرستان بم نیست. گوشهگوشهی این استان ظرفیتهایی وجود دارد. چهطور میخواهید توازن را در توزیع امکانات و اعتبارات و پروژهها در استان برقرار کنید؟

این موارد را مشاور در قالب طرح جامع برای من تعیین می‌کند. ممکن است در منطقه‌ای با هدایت اعتبارات دولتی بتوانیم ساماندهی اماکن تاریخی را انجام دهیم یا در منطقه‌ی دیگری، نیازمند تعریف و اجرای پروژه‌هایی از سوی بخش خصوصی هستیم. حوزه‌ی سرمایه‌گذاری ما الان فعالیت خیلی خوبی دارد. تسهیلات خوبی هم در نظر گرفته شده است. ما مدیرکل تسهیلات وزارت‌خانه را به کرمان آوردیم، جلساتی با سرمایه‌گذاران برگزار کرده‌ایم، بسته‌های سرمایه‌گذاری خوبی را داریم تهیه می‌کنیم و قصد داریم امسال، همایش سرمایه‌گذاری کشور را در کرمان برگزار کنیم. در این‌باره، در تهران جلسه‌ای داشتیم که دبیر فراکسیون گردشگری مجلس، شخصا در آن جلسه شرکت کرد. قرار است اعضای فراکسیون گردشگری در جریان این همایش به کرمان بیایند و بازدید از برخی ظرفیت‌های گردشگری کرمان را هم خواهند داشت. این اتفاقات، تا دو، سه ماه آینده می‌افتد. ببینید در این دو ماهی که من به کرمان آمدم این همه اتفاق افتاده است. البته کار شخص من به‌تنهایی نبوده بلکه همکاران من در سازمان نیز بسیار تلاش کرده‌اند. وقتی این اتفاقات رخ داده و هفته‌ی گردشگری کشور با حضور شخص وزیر از کرمان شروع می‌شود این‌ها همه بارقه‌های امید است. در این مدت، مطبوعات و رسانه‌ها هم دارند به‌عنوان بازوی اجرایی خیلی به ما کمک می‌کنند. ولی همه باید طوری عمل کنیم که خودمان را تضعیف نکنیم. برخی استان‌ها از کاه کوه می‌سازند ما ولی در کرمان این کوه و این شایستگی را داریم و رسانه‌ها باید کمک کنند تا این شایستگی‌ها به بهترین شکل ممکن معرفی شود. قطار گردشگری استان در حال حرکت است و همه باید کمک کنند که سنگی به سمت این قطار پرتاب نشود.

برگردیم به همان سوالی که دربارهی شهرستانها پرسیدم. الان از سوی اکثریت مردم کرمان مطالبهای وجود دارد که بناهای تاریخی آنها ساماندهی و منطقهشان وارد چرخهی گردشگری شود. باید منتظر طرح جامع باشند؟

طرح جامع تکلیف نهایی را معلوم می‌کند اما الان هم ما به هر شهرستان که می‌رویم برای استفاده از ظرفیت‌های آن، نسخه‌‌ای جداگانه می‌پیچیم. اصلا این‌طور نیست که منطقه‌ای مغفول بماند و جایی دیده نشود. حتی پیامک‌هایی که به من داده می‌شود را پیگیری می‌کنم. اولویت ما اما شاید چند پروژه‌ی شاخص باشد. اما اولویت‌ها در دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیگیری می‌شود. من شیراز هم که بودم، پنج پروژه‌ی شاخص تعریف کردم ولی این‌طور نبود که مثلا نرگس‌زارهای کازرون را نبینم ولی طبیعی است که آرامگاه حافظ و سعدی و تخت‌جمشید و پاسارگاد و ارگ اولویت‌های شاخص بودند ولی در کنار آن دیگر بخش‌ها را هم دیدم. اینجا هم مطمئن باشید همین‌طور خواهد بود و به هر شهرستان متناسب با ظرفیتی که دارد توجه می‌کنیم و تاکید می‌کنم اصلا این‌طور نیست که تمرکز بر یک نقطه داشته باشیم. این اصلا نگاهی تخصصی نیست و ما آن را قبول نداریم.

آقای فعالی، پروژهی هتلبام کرمان به کجا رسید؟ 

قرار بود طرح آن ارائه شود.

پس احداث میشود؟

این هتل برای احداث، موافقت‌نامه‌ی اصولی دارد.

اما آقای طالبیان، معاون میراثفرهنگی کشور چند ماه پیش به کرمان آمد و گفت که قطعا این پروژه اجرا نمیشود.

هتل بام‌کرمان تمام مجوزهایی که برای احداث نیاز داشته را گرفته و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

یعنی آقای طالبیان از این موافقتنامه اطلاع نداشته که به ما گفت اجرا نمیشود؟

موافقت‌نامه‌ی اصولی در مرحله‌ی اول برای این پروژه صادر شده است. روال کار این است که موافقت‌نامه‌ی اصولی صادر و پس از آن، موافقت‌نامه‌ی ایجاد صادر می‌شود. هنوز موافقت‌نامه‌ی ایجاد صادر نشده که معلوم کند با چه ظرفیتی باید این پروژه احداث شود.

اما آقای طالبیان بهصراحت گفت که ساخت هتل بامکرمان منتفی است.

نه. در صحبتی که من خودم با ایشان داشتم چنین چیزی گفته نشد و قرار شد طرح و نقشه و برنامه‌های هتل بام متناسب با ظرفیت بُرد محیط تهیه و به سازمان ارائه شود که نقشه‌های آن آمده و ما آن را به شورای فنی سازمان ارسال کرده‌ایم. این شورا وظیفه دارد تا آن را بررسی کند و مشاور هم باید در این شورا حضور یابد و از طرحی که داده دفاع کند. با صدور موافقت اصولی، با اصل کار موافقت شده است. این‌که چگونه اجرا شود در کمیته فنی باید معلوم شود.

یک دعوا همیشه بر سر این پروژه بوده که در حریم آثار تاریخی اجرا میشود.

نه. در حریم آثار تاریخی نیست.

در حریم نیست یا اساسا میراثفرهنگی کرمان برای آثار مجاور پروژه، حریم مصوبی ندارد که بتواند به استناد آن ضوابط خود را حاکم کند؟ 

حتما این پروژه، در حریم‌هایی که مصوب شده، نبوده که موافقت‌نامه‌ی اصولی برای آن صادر شده است. وقتی طرحی به سازمان می‌آید، درخواست آن، به معاونت سرمایه‌گذاری ارسال می‌شود. قبل از صدور موافقت اصولی دو استعلام می‌گیرند که یکی از معاونت میراث‌فرهنگی است تا بگوید آیا طرح، در حرائم هست یا نه و آیا ضوابطی شامل آن می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت نباشد، موافقت اصولی صادر می‌شود و اگر مغایرتی داشته باشد موافقت اصولی صادر نمی‌شود. من پرونده را کاملا ورق زدم، هتل بام‌کرمان موافقت اصولی دارد.

من دفاع از این طرح نمی‌کنم و فعلا هیچ نظر کارشناسی نمی‌دهم که باید این پروژه، اجرا بشود یا نه و چه‌قدر تاثیرگذار است. اجازه دهید شورا بررسی و نظر نهایی را اعلام کند.

پروژهی ساروجپارس چه میشود؟ کوتاه نمیشود؟

این پروژه، الان در دست بررسی است.

شهردار کرمان حدود دو هفته پیش، در پاسخ به سوالی که دربارهی ساروجپارس پرسیدم، گفت که کوتاه نمیشود و با همین حجم و ارتفاع ادامه مییابد.

این، نظر آقای شهردار است و برای خودشان و مجموعه‌ی شهرداری قابل احترام است. به هر حال زحمت کشیده‌اند ولی این پروژه به یک مناقشه بین میراث‌فرهنگی و طرف دیگر سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. ارتفاع پروژه، از حد مجاز و قانونی بالاتر است. مشاور می‌گوید ما براساس مجوز میراث به این ارتفاع رسیدیم، میراث می‌گوید نه، ما اگر گفتیم سه طبقه، متراژ (عرف) مدنظر بوده است. اینجا مقداری ابهام وجود دارد.

این ابهام تعمدی بوده؟

من نمی‌دانم و نمی‌توانم جسارتی بکنم. حتما نبوده. مسلما نبوده. چون در این جایگاه، نشسته‌ام.

شهردار کرمان میگوید که عدهای در این پروژه کوتاهی کردهاند و نگاه ایشان هم بهسمت میراثفرهنگی است. ماجرا چیست آقای فعالی؟ در این پروژه چه اتفاقاتی افتاده است؟

من نمی‌دانم. آن زمان من در کرمان مسئولیتی نداشتم.

پروندهی پروژه را که بررسی کردید.

پرونده را بررسی کردم. الان هم در مراجعی در حال بررسی است. حد ارتفاع پروژه مجاز نیست.

و باید کوتاه بشود.

موضوع در حال بررسی است و در نهایت، برای آن رای صادر می‌شود که به نفع یکی از طرفین است؛ یا باید کوتاه شود یا کسانی که تخلف کرده و مجوزها را داده‌اند باید پاسخگو باشند.

الان پروژه متوقف است؟

بله. باید منتظر صدور رای نهایی بمانیم.