مدیرمجتمع مس سرچشمه در اولین استارتآپ ویکند ایمنی در سرچشمه مطرح کرد

ناگزیر به استفاده از تکنولوژی هوشمند در معادن هستیم

ضیغمی: مس آغازگر حرکت بهسمت استارتآپ است

گروه اطلاعرسانی / راضیه طاهری – اولین استارت‌آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه در قالب همایش ملی ایمنی معادن و صنایع معدنی با محوریت تکنولوژی‌های هوشمند در حوزه‌ی ایمنی در سرچشمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استقامت، در مراسم افتتاحیه‌ی این رویداد، مدیرکل دفتر  HSE(ایمنی، بهداشت محیط ) وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: «برای حفظ تولید، ایمنی در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد».  دکتر یاراحمدی با تاکید بر اصول اجرا و ارتقاء HSE در وزارتخانه صمت اظهار کرد: «کسانی که دارای ایده‌ی نو، خلاقیت و نگاه پیش‌بینانه باشند در این زمینه تاثیرگذار هستند».

وی با بیان این‌که تعهد ریشه در باور و اعتقاد دارد، گفت: «هر کس که به عنوان مدیر سازمان یا بالاترین مقام مسئول صحبت می‌کند می‌توان متوجه شد عمل این فرد کجاست و آیا حرف است یا عمل».

یاراحمدی ادامه داد: «بخشی از ریشه‌ی تعهدی ما به مسائل انسانی و اخلاقی برمی‌گردد که زاییده‌ی تفکر، تدبیر و اخلاق است».

وی با بیان این‌که در هر سازمان عناصر کلیدی وجود دارد که آن را تعریف می‌کند، یادآور شد: «انسان به عنوان محور توسعه، تکنولوژی به عنوان ابزاری که می‌تواند گره‌های مبهم را حل کند و سازمان به عنوان بستری که می‌توانیم در آن امن کار کنیم از جمله این عناصر هستند».  مدیرکل دفتر ایمنی، بهداشت محیط وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تکنولوژی می‌تواند فن و حرفه را به ما بیاموزد، ادامه داد: «فرهنگ و فرهنگ‌سازی در HSE بسیار مقوله‌ی مهمی است».

وی با بیان این‌که پله‌های حرکت در مسیر فرهنگ و ارتقای ایمنی پنج‌گانه است، اظهار کرد: «پله‌ی اول در کشورهای جهان سوم پاتولوژی است و نگران هستند که مشکلی وجود دارد و برای آن باید کاری کرد، در پله‌ی دوم واکنش نشان می‌دهیم و دور هم جمع می‌شویم تا برای رفع یک مشکل چاره‌اندیشی کنیم که در چند دهه‌ی قبل در کشور ما روی آن خیلی مانور می‌دادند».

یاراحمدی توضیح داد: «در پله‌ی سوم حساب می‌کنیم که بر اساس شاخص‌ها وضعیت چگونه است و مقایسه می‌کنیم که نسبت به سایر موارد در چه جایگاهی هستیم که این مرحله متاسفانه در یک دهه‌ی گذشته هم در کشور ما بود و الان هم در بعضی سازمان‌ها وجود دارد اما از نگاه خلاقانه و پیشگیرانه خبری نیست».

وی اضافه کرد: «پله‌ی چهارم برای ارتقا ایمنی و رسیدن به تعالی ایمنی در کشور، این است که منفعل نباشیم و قبل از این‌که از ما بخواهند از خودمان خواسته باشیم».

مدیرکل دفتر ایمنی، بهداشت محیط وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: «پله‌ی پنجم مرحله‌ای است که نگاه ما باید خلاقانه، پیش‌رو و پیش‌بینانه باشد که در این مرحله از انسان‌های خلاق و ایده‌پرداز استفاده می‌شود».

وی با بیان این‌که فرهنگ را باید از درون سازمان ایجاد کنیم، اضافه کرد: «در ایمنی باید خودمان الگوی خودمان باشیم، البته می‌توان از مدل‌های موفق کمک گرفت اما باید مدل خودمان را پیدا کنیم».

یاراحمدی گفت: «متاسفانه درHSE  دستگاه‌های ما واگرایی دارند، سیاست‌های واحد هم داریم اما کمی ضعیف هستند و هنوز آیین‌نامه‌ی HSE واحدی در کشور نداریم».

وی با بیان این‌که انرژی یک واحد تخصصی در کنار HSE است گفت: «ارتباط و اتصال حوزه‌های انرژی، محیط زیست و ایمنی منجر به هم‌افزایی خواهد شد».

 

جای خالی نرمافزارهای ایمنی

در کارگاهها و معادن

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم با بیان این‌که وظیفه‌ی اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار است، گفت: «حفظ ایمنی کارگرانی که در معادن و واحدهای دیگر کار می‌کنند بسیار سخت است و با توجه به این‌که ایمنی در کشور ما هنوز در ابتدای راه است، راه طولانی تا رسیدن به جایگاه واقعی پیش رو داریم». رضا اسماعیلی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ هزار کارگاه فعال در این استان اظهار کرد: «۳۲۰ هزار نفر در کارگاه‌های سطح استان مشغول به کار هستند که از این تعداد بیش از ۳۰ هزار نفر در معادن کار می‌کنند».

وی با بیان این که اولویت ما در کارگاه‌های ساختمانی است، توضیح داد: «بیشترین حوادث ناشی از کار که منجر به فوت می‌شوند در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد».

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به حوادث ناشی از کار یادآور شد: «تقریبا ۸۸ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به خطای انسانی و ۱۰ درصد مربوط به ماشین‌آلات  و دو درصد حوادثی است که اجتناب‌ناپذیر هستند».

وی با اشاره به بازدید از کارگاه‌ها گفت: «به دلیل تعدد کارگاه‌ها و کم بودن امکانات این موثر نیست که در همه‌ی کارگاه‌ها حضور داشته باشیم لذا باید به موضوع خطای انسانی در بروز حوادث بیشتر توجه کرد». اسماعیلی اظهار کرد: «جای نرم‌افزارها نیز در این حوزه خالی است و ما اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ایمنی بسیار محدودی داریم که این‌ها نیز مربوط به شرکت‌ها است».

وی همچنین با اشاره به اشتغال‌زایی در حوزه‌ی ایمنی گفت: «با استفاده از تکنولوژی می‌توانیم در این عرصه ایجاد کسب‌وکار کنیم».

ناگزیر به استفاده از تکنولوژی هوشمند

در معادن هستیم

سپس مدیرمجتمع مس سرچشمه با بیان این‌که شرکت ملی صنایع مس ایران از سه مجتمع تولیدی مس سونگون در آذربایجان، مجتمع مس سرچشمه  و مجتمع مس شهربابک در استان کرمان تشکیل شده است، گفت: «تولید مس کاتد با عیار ۹۹/۹۹ که بهترین مس جهان است از خاک معدنی با عیار ۶/۰ درصد در شرکت ملی مس ایران تولید می‌شود». مهندس احمدی افزود: «جایگاه شرکت ملی مس ایران در منطقه اول و در دنیا جزو ۲۰ شرکت اول دنیا  در حوزه‌ی مس کاتد است». وی گفت: «برای اثربخشی عملیاتی در حوزه‌ی تولید باید با تکنولوژی روز دنیا هم‌گام شویم».

احمدی با بیان این‌که تکنولوژی روز دنیا در حال گذر از نسل چهارم یا تکنولوژی هوشمند است، با اشاره به معادن هوشمند در دنیا بیان کرد: «ما برای ادامه‌ی روند کار خود ناگزیر از به‌کارگیری تکنولوژی بهینه و هوشمند در حوزه‌ی معدن و استخراج هستیم». وی با اشاره به راه‌اندازی سیستم دیسپاچینگ و مانیتورینگ معدن سرچشمه از سال گذشته، یادآور شد: «به دلیل تراکم ترافیکی و عملیاتی که در حوزه‌ی معدن داریم روی این تکنولوژی به صورت ویژه حساب کرده‌ایم».  مدیرمجتمع مس سرچشمه با اشاره به حجم بالای کار در این مجتمع توضیح داد: «دو هزار و ۴۰۰ سفرروز در معدن مس سرچشمه با کامیون‌های ۱۳۵ تنی خاک در حال جابه‌جایی است که این حجم سنگین فقط در حوزه‌ی عملیات معدن است و باید آن‌ها را با سیستم دیسپاچینگ کنترل کرد».

وی با بیان این‌که رشد و توسعه‌ی متوازن در دستور کار شرکت قرار دارد، یادآور شد: «باید در حوزه‌ی ایمنی هم رشد متوازن و هم‌گام با صنایع روز دنیا داشته باشیم».

احمدی ادامه داد: «در HSE نیز مانند سایر حوزه‌های تولید، فروش و دانش پیشرفت ما ضروری است». وی خاطرنشان کرد: «با توجه به سیستم‌هایی که اخیرا نصب‌شده، در ایران اولین شرکتی هستیم که در معدن سیستم ضد تصادف داریم». مدیرمجتمع مس سرچشمه با بیان این‌که تولید بدون حادثه رویکردی است که باید در شرکت مس محقق شود، افزود: «ایمنی یک مبحث غیرقابل مذاکره برای ما در صنعت است». وی بیان کرد: «توام شدن مقوله‌های دانش، خلاقیت، گفت‌وگو، همراهی و تعامل در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود».

 

10 درصد مرگهای زودرس در ایران

ناشی از حوادث است

رئیس HSE مجتمع مس سرچشمه و دبیر اجرایی رویداد نیز در سخنانی گفت: «استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای پیشگیری و کنترل حوادث هدف این استارت‌آپ است».

مهندس زیدآبادی با بیان این‌که سالانه در ایران ۳۷۵ هزار فوت رخ می‌دهد، اظهار کرد: «از این تعداد، نیمی مرگ زودرس یعنی مرگ‌هایی که قبل از سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد، است».

وی با بیان این‌که سهم سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان در این مرگ‌ها بیش از سایر موارد است، افزود: «۱۰ درصد از فوتی‌های مرگ‌های زودرس در ایران ناشی از حوادث است». زیدآبادی بیان کرد: «قطعا حوادث ناشی از کار هم بخشی از این آمار است که با توجه به اهمیت این مساله شاید لازم بود ما دریچه‌ی جدیدی به سمت روش‌هایی که بتوانیم کنترل‌ها را بیشتر و موثرتر کنیم، بگشاییم».

وی با اشاره به خسارات مالی ناشی از حوادث خاطرنشان کرد: «در دنیا چهار تا شش درصد تولید ناخالص ملی به حوادث ناشی از کار اختصاص می‌یابد». رئیس HSE مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: «در ایران حوادث ناشی از کار حدود ۲۰ میلیارد دلار خسارت مالی به همراه دارد که این موضوع علاوه بر توجه به بعد انسانی و اخلاقی توجه به بعد مالی را نیز می‌طلبد».  وی از برگزاری ۱۰ جلسه‌ی هماهنگی، سه جلسه‌ی هم‌اندیشی با پارک‌های علم و فناوری کرمان و یزد و همچنین چهار پیش‌رویداد برای برگزاری این همایش خبر داد و گفت: « ۳۷۵ نفر برای حضور دراین رویداد ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۳۲۲ نفر به عنوان ایده‌پرداز، ۲۰ نفر به عنوان برنامه‌نویس، هفت نفر گرافیست و ۲۶ نفر هم در حوزه‌ی کسب‌وکار ثبت‌نام کردند». زیدآبادی افزود: «۱۲۷ ایده به عنوان ایده‌ی برگزیده انتخاب شد». وی محورهای رویداد HSE را هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی عنوان کرد و یادآور شد: «در دنیای نوین تکنولوژی می‌توان با نصب برخی تجهیزات به صورت‌ آن‌لاین به فاکتورهای بالایی دست یافت».

دبیر اجرایی رویداد بیان کرد: «۴۰ درصد حقوق و عوارض دولتی معادن در کشور از معادن استان کرمان پرداخت می‌شود و این نشان می‌دهد تعداد معادن فعال در استان کرمان بسیار زیاد است و توجه به بحث ایمنی معدن و تکنولوژی‌های نوین باید در دستور کار قرار گیرد». زیدآبادی در پایان از برپایی همایش ایمنی در آذرماه خبر داد و افزود: «امیدواریم این استارت‌آپ پنجره‌ی نوینی بر نیاز صنایع معدنی برای استفاده از تکنولوژی‌ها برای پیشگیری از حوادث باشد».

 

هر ۱۱ ثانیه یک نفر به دلیل شغل

فوت میکند

دبیر علمی رویداد نیز با بیان این‌که آهنگ مرگ در شغل سریع‌تر شده، اظهار کرد: «بر اساس آخرین آماری که سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده در هر ۱۱ ثانیه یک نفر به دلیل شغل فوت می‌کند». دکتر علیزاده با بیان این‌که ۹۹/۳ درصد از اقتصاد جهان در اثر حوادث و بیماری‌های شغلی از بین می‌رود، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در ایمنی تاکید کرد و افزود: «این سرمایه‌گذاری، درصدهای مالی که صرف حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود را کاهش خواهد داد».

وی اولین و مهم‌ترین فاکتور افزایش سطح ایمنی را تکنولوژی بیان کرد و گفت: «علاوه بر تکنولوژی استانداردهای تعریف شده در این عرصه کارآمد خواهد بود». علیزاده ادامه داد: «فراهم کردن زیرساخت و تکنولوژی اولین پیش‌شرط ورود بهHSE  است و قطعا تکنولوژی نوین مطلوبیت بیشتری به همراه دارد».  وی با اشاره به پیش‌نیازهای عرصه‌ی ایمنی در کشور گفت: «هدف ما استفاده‌ی حداکثری از دانش تکنولوژی داخل کشور است». وی افزود: «استارت‌آپ ویکند یک استراتژی برای رسیدن به تامین ایمنی کار است». لازم به ذکر است در راستای این همایش کارگاه سه روزه‌ی طرح ایده با حضور ایده‌پردازان حوزه‌ی ایمنی، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، علوم شناختی، برنامه‌نویسان و مدیران کسب‌وکار برگزار شد.

 

قدردانی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از رویداد استارت آپ

در اختتامیه‌ی این رویداد، حیدر ضیغمی، مشاور مدیرعامل و مدیر گروه روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، ضمن ابلاغ پیام تشکر مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بابت رویداد استارت آپ ویکند ایمنی، این رویداد را حرکتی ارزنده و مثبت دانست که توسط مجتمع مس سرچشمه انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، وی افزود: «امیدواریم این ایده‌ها منجر به اجرا شود و این حرکت آغازگر این باشد که شاهد استارت آپ‌های گوناگون در تمام معادن و صنایع معدنی کشور باشیم و مس آغازگر این حرکت بوده که قابل تقدیر است». ضیغمی گفت: «پیشنهاد ما و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گسترش این حرکت در حوزه معدن و صنایع معدنی که در آینده روی آن برنامه‌ریزی خواهند کرد، است».

همچنین، مدیر مجتمع مس سرچشمه نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای صنعت مس اظهار کرد: «۲۴ شهید در صنعت مس داریم که هم در سنگر صنعت و هم در دفاع از مملکت جهاد کردند و همه‌ی عظمت شرکت مرهون تلاش‌های این شهداست». مهندس حسین احمدی با اشاره به رویداد استارت آپ ویکند افزود: «مجتمع مس سرچشمه به عنوان پایتخت استارت آپ در حوزه صنعت و معدن هر سال این رویداد را برگزار می‌کند و به صورت جدی از افکار نو و خلاق همگام با تکنولوژی‌های جدید حمایت می‌کنیم». وی تصریح کرد: «با رویکردی که شرکت ایجاد کرده روزهای خوبی را در صنعت مس خواهیم داشت و این رویداد را محدود به HSE  نخواهیم کرد و در همه حوزه‌ها حتی حوزه فروش و بازاریابی از این روش‌ها استفاده می‌کنیم تا مقام صنعتی و تولیدی شرکت را بالا ببریم». علی مظفری، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین با قدردانی از برگزاری این رویداد، در بخشی از سخنان خود گفت: «امیدواریم با نگاه ایده‌سازی و ایده‌پردازی بهره لازم را در صنعت ببریم».

وی اظهار کرد: «در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار استارت آپ در حوزه ایمنی معادن در دنیا فعالیت می‌کنند».

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه نیز با ارائه گزارشی از طرح‌ها و ایده‌ها در اولین رویداد استارت آپ ویکند اظهار کرد: «۱۴ ایده تیم‌سازی و  پرداخته شده و ارائه می‌شود و بر اساس رای‌گیری سه ایده برتر انتخاب می‌شود که اجرایی و تبدیل به محصول خواهد شد».

مهندس مصطفی زیدآبادی‌نژاد در ادامه، به چند عنوان از این ایده‌ها اشاره کرد و در بخشی از سخنان خود، هفتم مهرماه را گرامی داشت و با بیان این‌که آتش نشانان زحمات زیادی می‌کشند، گفت: «در این مراسم تقدیری از آتش‌نشانان مجتمع مس انجام می‌شود». برپایه‌ی این خبر، در این مراسم تیم‌های USD، مس گیم و تری‌دی‌بان به‌ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند. همچنین در پایان این رودیداد از هیات داوران، منتورها و هیات اجرایی تقدیر شد.

در حاشیه‌ی این مراسم، به مناسبت هفتم مهرماه، روز آتش‌نشانی و ایمنی، از هشت آتش‌نشان مجتمع مس سرچشمه تجلیل شد.