عضو هیات امنای انجمن پسته ایران:

قیمت پسته در بورس توسط کشاورز تعیین میشود

گروه اقتصاد – عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور با بیان این‌که بورس کالا با هدف کمک به کشاورزان برای فروش محصول شکل گرفته، گفت: «اگر بورس کالا خوب عمل کند و کشاورزان استقبال کنند باعث می‌شود نقدینگی وارد بازار شود، افت قیمت نداشته باشیم و یک ثبات در قیمت پسته ایجاد شود».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، مظفر محمدی در نشست خبری به مناسبت راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و آتی پسته با اشاره به این‌که در حوزه‌ی صنعت پسته دو قشر کشاورزان و صادرکنندگان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: «کشاورزان با دو مشکل عمده مواجه هستند که برخی از آن‌ها به تولید، آفات، کودهای شیمیایی و … برمی‌گردد و از سوی دیگر همواره دغدغه‌ی فروش محصولات خود را دارند».

عضو هیات امنای انجمن پسته ایران افزود: «هر سال شاهد این هستیم به دلیل این‌که کشاورزان مجبور هستند محصول‌شان را به صورت مدت‌دار بفروشند و نقدینگی بازار از میزانی که آن‌ها می‌خواهند پسته بفروشند کمتر است با مشکلاتی مواجه می‌شوند». وی بیان کرد: «دو سال قبل در استان شاهد بودیم چند صادرکننده‌ای که محصولات کشاورزان را خریداری کرده بودند با مشکلات مالی مواجه شدند و پول کشاورزان را پرداخت نکردند». وی ادامه داد: «بورس کالا مجموعه‌ای است که دولت بر اساس یک وظیفه‌ی حکومتی که بر عهده‌ دارد آن را راه‌اندازی کرده و این تصور که بورس می‌خواهد برای خودش منبع درآمد ایجاد کند، اشتباه است».

محمدی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که دولت در فرآیند تولید پسته از کشاورزان حمایت‌ می‌کند و به عنوان مثال برق کیلووات هزار تومانی را ۱۶ تومان در اختیار کشاورز قرار می‌دهد، حالا احساس کرده کشاورزان در بحث فروش پسته مشکل دارند و با راه‌اندازی بورس قصد دارد به کشاورزان در این زمینه کمک کند و کشاورزان هم باید از این موضوع استقبال کنند».

وی با بیان این که در هیچ فرآیندی کشاورز با این تضمین، پول فروش محصول را به دست نمی‌آورد، اظهار کرد: «اگر تاکنون تعداد محدودی پسته را خریداری می‌کردند الان به دلیل این‌که این محصول وارد بورس می‌شود تعداد کسانی که می‌توانند خرید و فروش پسته را انجام دهند چندین برابر می‌شد و از سوی دیگر در اول فصل یک نقدینگی زیاد وارد بازار پسته می‌شود».

عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور با بیان این‌که همواره در ابتدای فصل برداشت شاهد افت قیمت محصول پسته به دلیل نقدینگی کم و نیاز کشاورز به پول هستیم، گفت: «اگر بورس کالا خوب عمل کند و کشاورزان استقبال کنند باعث می‌شود نقدینگی وارد بازار شود، افت قیمت نداشته باشیم و یک ثبات در قیمت پسته ایجاد شود».

وی با اشاره به فواید بورس پسته برای صادرکنندگان، توضیح داد: «صادرکنندگان پسته نیز معمولا به دلیل این‌که پسته را مستقیم از کشاورز خریداری نمی‌کردند و محصول توسط دلالان جابه‌جا می‌شد کیفیت آن بسیار پایین می‌آمد و صادرکننده هم زمانی که پسته با کیفیت پایین به دستش برسد مجبور است همان را صادر کند و این باعث می‌شود اعتبار ایران در دنیا خدشه‌دار شود».  عضو هیات امنای انجمن پسته ایران ادامه داد: «در بورس با توجه به انبارهایی که پسته را تحویل می‌گیرند و تضامینی که دارند، هرگز فعل و انفعالی روی پسته کشاورزی که محصول خود را تحویل داده انجام نمی‌شود و صادرکننده، پسته را مستقیم و با استاندارد بین‌المللی و تعریف شده از کشاورز تحویل می‌گیرد و پسته را با کیفیت بسیار خوب صادر می‌کند».

وی با تاکید بر این‌که بورس پسته هم به نفع صادرکننده است و هم کشاورز، گفت: «جهاد کشاورزی باید حمایت کند تا بورس کالا شکل بگیرد». محمدی همچنین یکی دیگر از مزایای بورس را تعیین قیمت پسته توسط کشاورز بیان کرد و افزود: «در بورس کالا قیمت را خود کشاورز تعیین می‌کند اما کشاورز نمی‌تواند قیمت غیرواقعی اعلام کند». وی با بیان این‌که در بورس تعداد بیشتری امکان خرید کالا را دارند، توضیح داد: «تعدادی از افراد تا پیش از این نمی‌توانستند کار خرید پسته را انجام دهند زیرا این کار مستلزم داشتن انبار، مسئول خرید و فروش و مشکلاتی مانند بارگیری و تخلیه بود، اما بورس این مسائل را حل می‌کند و عده‌ی زیادی وارد بازار خرید و فروش پسته می‌شوند زیرا بورس با هزینه‌ی بسیار کمی این فرآیند را برای همه فراهم کرده است».