استاندارکرمان تاکید کرد

پروژة فاضلاب کرمان متوقف نشود!

گروه اقتصاد ـ ایجاد شبکه‌ی فاضلاب در شهر کرمان که در دو دهه‌ی گذشته در صدر پروژه‌های ناتمام بوده و به گفته‌ی مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان کرمان طی ۲۰ سال، هر سال به‌طور متوسط یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته! اکنون تعیین‌تکلیف شده و در حال اجراست. دولت وقتی نتوانست این پروژه را به سرانجام برساند، آن را به هولدینگ میدکو سپرد و این شرکت، با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۴۰۰ میلیاردی، فاضلاب شهر کرمان را تصفیه و آب به کارخانه‌جات فولاد خود می‌رساند.

آن‌طور که برنامه‌ریزی شده، پروژه‌ی فاضلاب شهر کرمان پنج ساله به پایان می‌رسد و آب حاصل از تصفیه‌ی فاضلاب، به فولاد بوتیای ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هلدینگ میدکو منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، ظهر سه‌شنبه، ۲۳ مهرماه، جلسه‌‌ا‌ی با حضور استاندار کرمان و مجریان پروژه و مدیران دستگاه‌های مرتبط با عملیات اجرای پروژه برگزار شد که در آن جلسه، محمدجواد فدایی تاکید کرد که این پروژه، مطلقا و در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود.

 

با اطلاعرسانی

نگرانی مردم رفع شود

استاندار کرمان گفت: «مردم  باید بدانند کار خیلی بزرگی در شهر در حال انجام است. رسانه‌ها کاملا این پروژه را برای مردم تشریح کنند و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران بازدید هم از آن انجام دهند تا با اطلاع‌رسانی به مردم، با ناملایمات و نگرانی جامعه مواجه نشویم».

وی تصریح کرد: «نکته‌ی مهم دیگر این‌که پروژه در هیچ شرایطی تعطیل نشود». استاندار خطاب به مجریان پروژه گفت: «هرجا مشکلی پیش آمد به مدیرعامل آبفا، یا معاون عمرانی استاندار یا مدیرکل دفتر فنی معاونت عمرانی و یا خود من اعلام کنید».

وی با بیان این‌که تعطیل شدن پروژه و فعال‌سازی مجدد آن کار را زمان‌بر می‌کند، تاکید کرد که پروژه‌ی فاضلاب شهر کرمان مطلقا متوقف نشود و پیوسته کار را پیش ببرد و از دستگاه‌های مرتبط خواست تا با مجریان پروژه همکاری کنند.

فدایی همچنین بر رعایت زمان‌بندی اجرای پروژه‌ی فاضلاب تاکید کرد و گفت: «لازم است با تشکیل ستادی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های مربوطه، روند اجرای این پروژه به صورت مستمر رصد و از بروز هرگونه تاخیر در اجرای آن جلوگیری شود».

 

پروژه سالی یک درصد پیشرفت داشته!

در این جلسه، محمد طاهری، مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان کرمان در بخشی از سخنان خود، با بیان این‌که از سال ۷۶ پروژه‌ی فاضلاب کرمان شروع شده است، اظهار کرد: «در این ۲۲ سال، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد این پروژه پیشرفت داشته؛ یعنی هر سال حدود یک درصد! اعتباری هم که از سوی دولت برای آن در نظر گرفته می‌شد شناور بود و سالانه سه تا ۱۰ میلیارد تومان منابع مالی به این پروژه اختصاص می‌یافت».

وی افزود: «طبیعی است اگر این روند را ادامه می‌دادیم تا ۳۰، ۴۰ سال آینده پروژه روی زمین می‌ماند و زندگی برای ساکنان خیلی از مناطق کرمان سخت و حتی برخی مناطق غیرقابل سکونت می‌شد».

طاهری ادامه داد: «در ادامه‌ی تاکیدات فراوان استاندار، دو سال به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه بوده‌ایم. تلاش‌های فراوانی شد و سرمایه‌گذاران متعددی آمدند. در این زمینه، نمایندگان مجلس خیلی کمک کردند و جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران و وزارت نیرو و استاندار محترم در کرمان و تهران داشتیم».

وی با بیان این‌که متقاعد کردن سرمایه‌گذار کاری بسیار سنگین و طاقت‌فرسا بود، گفت: «سرانجام پایان سال ۹۷ قرارداد با فولاد بوتیای ایرانیان و با همت دکتر پورمند مدیرعامل میدکو، بسته شد تا این شرکت، در راستای مسئولیت اجتماعی خود و همچنین با هدف برداشت از این آب برای تضمین و بقای صنایعی که قرار است در کرمان ایجاد کند پروژه را اجرا کند».

وی مدت اجرای قرارداد را پنج ساله اعلام و اظهار کرد: «براساس برآورد سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد با فولاد بوتیا فقط برای فاضلاب کرمان بسته شده
است».

 

سهم صفر فضای سبز از پروژة فاضلاب!

در این جلسه، شهردار کرمان هم تاکید کرد که سهم فضای سبز شهر از این آب نادیده گرفته نشود.

سیدمهران عالم‌زاده در این‌باره گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی ما در این پروژه که آن را به مدیران محترم آبفای استان و آب منطقه‌ای و به شرکت فولاد هم منتقل کرده‌ایم این است که بخشی از این پساب باید به شهرداری اختصاص می‌یافته ولی این اتفاق نیفتاده است.»

وی با تاکید بر این‌که این موضوع باید تعیین تکلیف شود، افزود: «شهرداری برای آب پایدار مورد نیاز فضای سبز شهر کرمان امکانی ندارد. اغلب چاه‌ها خشک شده و با ادامه‌ی این روند، فضای سبز ما دچار مشکل می‌شود.» شهردار کرمان ادامه داد: «از مجریان پروژه می‌خواهم که به این مسئله رسیدگی کنند که یا فولاد بوتیا یا وزات نیرو سهمی برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر اختصاص دهند.» عالم‌زاده با بیان این‌که ما هم صنعت را حمایت می‌کنیم و تاکید داریم که فاضلاب شهر باید جمع‌آوری و بازچرخانی شود، تصریح کرد: «اما با نادیده گرفتن آب مورد نیاز فضای سبز شهری، آیندگان ما را نخواهند بخشید چرا که فضای سبز شهر حتما به مخاطره می‌افتد».