رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر:

شهرداری گزارش مقابله با سیل را ارائه کند

اسماء پور زنگی‌آبادی : عدم آمادگی شهر کرمان در برابر سیلاب‌های احتمالی خبری است که نخستین‌بار شهردار کرمان در گفت‌وگو با «فردای‌کرمان» آن را اعلام کرد. سیدمهران عالم‌زاده تصریح کرد که شهرداری برای جلوگیری از ورود سیل به شهر وظیفه‌ای ندارد.

پس از انتشار گفت‌وگوی شهردار اما، مجید سعیدی، مدیرکل بحران استانداری کرمان در گفت‌وگو با فردای‌کرمان، اظهارات شهردار را رد کرد و گفت که شهرداری وظایفی در این زمینه داشته که آن را انجام نداده است.

البته شهرداری کرمان هم این اظهارات را بی‌پاسخ نگذاشت و در جوابیه‌ای که مدیر روابط عمومی شهرداری در اختیار فردای‌کرمان گذاشت، یادآور شد که شهرداری طبق قانون چه وظایفی دارد و چه اقداماتی در راستای وظایف خود انجام داده است.

در جریان بارندگی‌های شدید و سیلاب‌هایی که سال گذشته و بهار امسال در شهرهای مختلف ایران رخ داد، محمدجواد کامیاب، معاون پیشین عمرانی استانداری کرمان که اکنون عضو شورای شهر است در نخستین جلسه‌ی عمومی شورای شهر که ۱۸ فروردین‌ماه امسال برگزار شد، هشدار داد که میانگین بارش‌های کرمان ۱۳۴ میلیمتر است و اگر ۱۰۰ میلیمتر باران در یک بازه‌ی زمانی کوتاه ببارد قطعا دچار مشکل خواهیم شد و نه فقط خانه‌های مردم که بنای ۸۰۰ ساله‌ی مسجد جامع را ممکن است از دست بدهیم و فاجعه درست می‌شود. او در آن جلسه از شهرداری و استانداری خواست تا اقدامات لازم را در شهر انجام دهد تا جلوی فاجعه‌ی احتمالی در شهر گرفته شود.

 

کامیاب که ریاست کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر کرمان را برعهده دارد، اکنون در پاسخ به «فردایکرمان» خبر میدهد که کار خاصی در این زمینه انجام نشده و البته میگوید که این هفته شهرداری باید گزارشی در اینباره به شورای شهر ارائه کند. اظهارات کامیاب را در ادامه میخوانید:

 

آقای کامیاب، شهردار کرمان میگوید که ما بهعنوان شهرداری برای جلوگیری از ورود سیل به شهر وظیفه‌‌ای نداریم. از سویی، مدیربحران استانداری کرمان به مصوبات و مفاد قانونی اشاره میکند که سهمی برای شهرداری در محافظت از شهر در برابر سیل قائل است. شما نظرتان در اینباره چیست؟ در این زمینه، شهر کرمان الان چه وضعیتی دارد؟

ببینید، بارندگی‌های سیل‌آسا که رخ بدهد دو بخش دارد؛ یکی، بارش‌هایی که داخل شهر اتفاق می‌افتد و باعث آبگرفتگی معابر می‌شود که در این خصوص، شهرداری باید کانال‌های زهکشی و آبیاری و جوی‌های خیابان را طوری آماده کند تا آب به خارج از شهر جریان پیدا کند. این اقدامات، وظیفه‌ی شهرداری است. بخش دیگری از بارندگی مربوط به بیرون از شهر است که در صورتی منجر به وقوع سیلاب شود، به شهر منتقل می‌شود. در این حوزه اما شهرداری هیچ مسئولیتی ندارد و دستگاه‌های اجرایی دیگر از جمله منابع‌طبیعی هستند که باید جلوی سیل را بگیرند و نگذارند حجم زیادی از آب ناگهان وارد شهر بشود. در داخل شهر اما دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌ای ندارند و این، وظیفه‌ی شهرداری است ولی خارج از شهر، دیگر دستگاه‌ها باید کار انجام دهند و می‌توانند از اعتبارات ستاد بحران هم در این زمینه استفاده کنند و مانع ورود سیل به داخل شهر شوند. هر دو بخش باید وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.

 

الان ارزیابی شما از وضع موجود چیست؟ فکر میکنید اگر بارندگی سیلآسا داشته باشیم، شهر کرمان چهقدر در برابر آن آمادگی دارد؟

من سال گذشته، دو، سه مرتبه این مسئله را گفتم که اگر ۵۰ میلی‌متر بارندگی در یک بازه‌ی زمانی ۲۴ ساعته داشته باشیم، شهر کرمان دچار مشکل می‌شود و این مشکل در محدوده‌های اطراف میدان مشتاق و مناطقی مثل خیابان ابوحامد جدی‌تر خواهد بود. و فکر نمی‌کنم کار خیلی زیادی برای مواجهه با این مشکل تاکنون انجام شده باشد. در این زمینه، شهرداری دو طرح به شورا ارائه کرد که کانال‌هایی که در گذشته به‌طور ناقص اجرا شده بود را کامل کند که این اقدام، اعتباری حدود ۲۵ میلیارد تومان نیاز داشت! ما اما حرف‌مان خطاب به آقای شهردار این بود که مسئله‌ی جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر را به یک مشاور بدهند تا مطالعه‌ی عمیق‌تری درباره‌ی آن انجام و معلوم شود که دقیقا چه باید بکنیم؟ آنچه به شورا ارائه شده بود دیدگاه‌ها و پیشنهادات حوزه‌ی عمرانی شهرداری بود و رفتند که آن را پیگیری کنند؛ ما اما تاکید داشتیم که مشاور انتخاب شود و مطالعاتی کامل و دقیق در این حوزه انجام دهند تا طرحی جامع داشته باشیم که در راستای آن، برای یک بارندگی حداقل ۱۰۰ میلی‌متری در ۲۴ ساعت اقدام کنیم. این طرح هم حتما کامل نشده است چون اگر این‌طور بود به شورا ارائه‌اش می‌کردند. درباره‌ی آنچه که خارج از شهر باید انجام می‌شد هم بهتر است از دکتر موسوی معاون محترم عمرانی استاندار سوال کنید.

 

پس ما باید بهطور جدی نگران شهر باشیم. درست است؟

حدس من هم همین مطلبی است که شما گفتید. اگر خدای ناکرده بارندگی شدید و سیل‌آسا داشته باشیم باید نگران شهر باشیم.

 

حالا که کار به اینجا رسیده، شورای شهر در این زمینه برنامهای ندارد تا در فرصت باقیمانده کاری انجام گیرد و شهر در برابر سیل آماده شود؟

این‌گونه اقدامات زمان‌بر است و این‌طور نیست که بتوانیم یک روزه یا دو روزه آن را به سرانجام برسانیم و حداقل یک تا دو سال باید روی این موضوع کار مستمر انجام شود. ضمن این‌که مسئله‌ی سیل، باید هم دغدغه‌ی شورای شهر باشد و هم شهرداری و هم دیگر دستگاه‌های اجرایی تا در کنار هم بتوانیم اقدامی اساسی انجام دهیم. ما براساس مباحثی که در این زمینه مطرح کردید، مجددا از شهرداری می‌خواهیم تا این هفته، گزارشی از آنچه انجام داده به شورای شهر ارائه کند تا موضوع بررسی شود.