با حضور وزیر نیرو؛

فاز دوم تصفیه فاضلاب شهر کرمان به بهرهبرداری رسید

گروه اطلاع‌رسانی – فاز دوم تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کرمان با ظرفیت ۷۵ هزار نفر با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار استقامت، رضا اردکانیان که در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمان به این استان سفر کرده بود، در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کرمان و نیز آغاز پروژه‌ی سرمایه‌گذاری تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر کرمان، اظهار کرد: «از نیمه‌ی مهر ماه پویشی را با عنوان الف-ب ایران آغاز کردیم که تا پایان سال هر هفته حداقل یک پروژه‌ی مهم و بزرگ را در عرصه‌ی آب و برق در استان‌های کشور افتتاح کنیم». وی ادامه داد: «جمعا ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شده که تا پایان امسال افتتاح می‌شود که بعد از استان‌های تهران، ایلام، قم، آذربایجان غربی و یزد، این پروژه‌ها در استان کرمان افتتاح می‌شود».

وزیر نیرو با اشاره به پروژه‌های قابل بهره‌برداری در استان کرمان، یادآور شد: «در جریان این سفر طرح‌های متعددی ازجمله واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر، تصفیه‌خانه فاضلاب، پست‌های برق و نیروگاه‌های خورشیدی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود و همچنین یک‌هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری طرح‌هایی است که عملیات اجرایی آن‌ها در استان کرمان در عرصه‌ی آب و برق آغاز می‌شود».

وی ادامه داد: «امروز در دنیا لغت فاضلاب در حال متروک شدن است و به عنوان آب خاکستری معرفی‌ می‌شود تا این توجه را جلب کند که این هم یک منبع است، منتها منبعی که نیاز به یک فرآوری و کار بیشتر دارد تا در چرخه‌ی مصرف مناسب قرار بگیرد».

اردکانیان با بیان این‌که امروز فاضلاب تصفیه شده برای صنایع ما یکی از مطمئن‌ترین منابع است، افزود: «فارغ از همه‌ی عدم قطعیت‌هایی که برای تامین آب شرب وجود دارد؛ تا جمعیت هست، دولت و دولت‌ها موظف خواهند بود به عنوان وظیفه‌ی حاکمیتی، آب شرب مورد نیاز مردم را تامین کنند و این موجب تولید فاضلاب هست و لذا یک منبع قطعی است و این قطعیت منبع برای صنایع ما با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های وسیعی که دارند عامل مهمی است».

وی با بیان این‌که در حال حاضر سطح سرمایه‌گذاری‌های خوبی از ناحیه‌ی صاحبان صنایع در ایجاد سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در سطح کشور در حال انجام است، بیان کرد: «علاوه بر منابع عمومی، حاصل آن این است که کشور ما در زمانی که جمعیت آن ۴۰ درصد جمعیت فعلی بود، منابع نفتی آن سرشار بود، محدودیت‌های امروز وجود نداشت و محدودیت در استفاده از فناوری موجود دنیا هم نبود تنها چهار تصفیه‌خانه داشتیم و هیچ‌کدام از این تصفیه‌خانه‌ها هیچ شهری را به تمامی پوشش نمی‌داد و بخش‌هایی از شهرهای خاص را خدمات می‌دادند». وزیر نیرو خاطرنشان کرد: «امروز ۲۲۹ تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در مدار بهره‌برداری داریم و این نشان می‌دهد دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران به این مساله توجه خاصی داشتند زیرا یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است که نقش مهمی در ارتقای سطح بهداشت عمومی دارد و یک منبع مطمئن نیز برای مصارف صنعتی و در برخی شکل‌های مصارف کشاورزی نیز می‌تواند باشد».

وی گفت: «امیدواریم این طرح مطابق برنامه پیش برود و بتوانیم در یک بازه‌ی زمانی سه ساله در مراسم آغاز بهره‌برداری از این طرح مهم که موجب آسایش و امنیت خاطر برای شهروندان کرمانی خواهد بود شرکت کنیم».

 

اجرای پروژة فاضلاب شهر کرمان با سرمایهگذاری

بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز با بیان این‌که پیگیری‌های زیادی از سوی استاندار کرمان و نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی در دو سال اخیر برای اجرای پروژه‌ی فاضلاب کرمان صورت گرفته است، گفت: «پروژه‌ی فاضلاب شهر کرمان توسط شرکت بوتیا ایرانیان از مجموعه‌ی میدکو اجرا می‌شود».

محمد طاهری اظهار کرد: «قراردادی به مبلغ یک‌هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان بر اساس فهرست‌بهای سال ۹۶ منعقد شده که به قیمت امروز مبلغ آن دو هزار میلیارد تومان است».

وی ادامه داد: «بر اساس این قرارداد، پروژه‌ی فاضلاب شهر کرمان که بیش از ۲۳ سال زمین مانده بود و دولت نمی‌توانست آن را اجرا کند به همت سرمایه‌گذار ظرف سه تا پنج سال اجرایی می‌شود». مدیر عامل شرکت آبفا کرمان گفت: «در حال حاضر سرمایه‌گذار در ۱۳ جبهه در شهر کرمان بیش از ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری را شروع کرده و به صورت غیررسمی در حال اجرای کار است که امروز با حضور وزیر به صورت رسمی آغاز خوهد شد».

وی ادامه داد: «مدول دوم تصفیه‌خانه کرمان نیز با اعتبارات دولت با ظرفیت ۷۵ هزار نفر در مجموع به مبلغ ۴۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد».

بر اساس این گزارش، فاز دوم تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کرمان با ظرفیت ۷۵ هزار نفر با اعتبار ۴۹۷ میلیارد ریال با ظرفیت تصفیه ۱۵ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسید.

همچنین با حضور وزیر نیرو پروژه‌ی سرمایه‌گذاری تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر کرمان به طول شبکه‌ی جمع‌آوری یک‌هزار و ۴۵۰ کیلومتر با ظرفیت تصفیه‌خانه‌ی ۹۰ هزار مترمکعب کلنگ‌زنی شد. این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.