افتتاح ۲ پروژه در جهانفولاد سیرجان با حضور رئیسجمهور و وزرا؛

مدیرعامل جهانفولاد: با قدرت بیشتری توسعة کارخانهجات را ادامه میدهیم

اولین کارخانه‌ی ذوب و ریخته‌گری و واحد تولید اکسیژن شرکت جهان فولاد سیرجان، با حضور رئیس‌جمهور روحانی و وزرای صمت و نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار استقامت، همزمان با سفر دو روزه‌ی رئیس‌جمهور به استان کرمان، دکتر حسن روحانی، بعدازظهر دوشنبه، بیستم آبان‌ماه، به مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر رفت و ضمن بازدید از بخش‌هایی از این مجتمع تعدادی پروژه را افتتاح کرد. در این راستا، کارخانه ذوب جهان‌فولاد با اعتبار ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن شمش فولاد در سال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. با راه‌اندازی این کارخانه، به‌طور مستقیم برای ۷۵۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم برای دو هزار و ۲۵۰ نفر شغل ایجاد شده است.

دکترعلی عباسلو، مدیرعامل جهان‌فولاد سیرجان در حاشیه‌ی مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: «ما تاکنون توانسته‌ایم پنج کارخانه بسازیم که شامل کارخانه یک میلیون تنی آهن‌اسفنجی، کارخانه‌ی یک میلیون و ۲۰۰ تنی شمش فولادی، بزرگ‌ترین کارخانه‌ی میلگردسازی جنوب‌شرق کشور با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در بردسیر، کارخانه اکسیژن به ظرفیت ۱۱ هزار مترمکعب که خوراک اکسیژن احیا و ذوب را تامین می‌کند و همچنین کارخانه بریکت‌سازی است».

وی با بیان این‌که علاوه بر این پروژه‌ها، ما پست برق هم با استفاده از جدیدترین تکنولوژی زیمنس آلمان را در مجتمع احداث کرده‌ایم، افزود: «پروژه‌ای که امروز با حضور رئیس‌جمهور محترم به بهره‌برداری رسید، برای حدود سه هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند».

وی تاکید کرد: «سعی هم کرده‌ایم تا حد امکان، از نیروهای بومی در این واحدها استفاده کنیم».

 

حداقل ۴۰درصد صرفهجویی

آب داریم

عباسلو با بیان این‌که آموزش مستمر نیروها نیز در جهان‌فولاد انجام می‌شود، ادامه داد: «خوشبختانه در کارخانه‌ی اکسیژن هم، از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده‌ایم که کم‌ترین میزان مصرف آب را دارند و خدمت رئیس‌جمهور محترم هم اعلام کردم که کارخانه ذوب و فولادی که امروز مورد بازدیدشان قرار گرفت، نسبت به کارخانه‌جات مشابه حداقل ۴۰ درصد صرفه‌جویی در میزان مصرف آب دارد».

وی اضافه کرد: «ما سعی می‌کنیم از تکنولوژی‌هایی استفاده کنیم که کم‌ترین میزان مصرف آب را داشته باشد».

عباسلو سپس گفت: «کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و در این شرایط و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری که بر رونق تولید تاکید دارند؛ مقررات و شرایط باید مطابق این شرایط تسهیل شود و تغییر کند». وی اظهار کرد: «ما اینجا را با یک‌ونیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شروع کردیم و طی ۹ سال پنج کارخانه احداث کردیم و قطعا اگر خداوند این توان را به ما بدهد با قدرت بیش‌تری کارخانه‌جات بیش‌تری خواهیم ساخت».

وی با بیان این‌که این کارخانجات با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره‌ی فولاد در بردسیر و سیرجان احداث شده است، افزود: «طرح‌های توسعه‌ای هم داریم که کار مهندسی آن انجام شده است».

 

عدهای میگفتند فولادها روی کاغذ هستند!

وی با تاکید بر این‌که ما با شتاب بیش‌تری کار خود را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: «امروز برای جهان‌فولاد روز خیلی خیلی خوبی بود. زمانی که این پروژه‌ها را با یک و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شروع کردم، فکر نمی‌کردم بتوانم آن را بسازم». وی ادامه داد: «یک زمانی عده‌ای می‌گفتند فولادها روی کاغذ هستند و فولاد نمی‌شوند ولی امروز دیدیم که با حضور رئیس‌جمهور پروژه‌ی جدیدی هم افتتاح شد».

عباسلو یادآور شد: «هرچه صورت گرفته، زحمت جوانان و همکاران جهان‌فولاد است و ما هم سعی کردیم تجربه‌ای که داشتیم را در اختیارشان بگذاریم».

به گزارش خبرنگار استقامت، در جریان حضور رئیس‌جمهور روحانی در مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر، پروژه‌های خط دوم کارخانه‌ی احیای مستقیم مگامدول (کوثر) مربوط به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و واحد بخار نیروگاه گل‌گهر مربوط به شرکت گهرانرژی سیرجان نیز به بهره‌برداری رسید. همچنین ۲۲ طرح از جمله پست ۴۰۰ به ۳۳ کیلوولت شرکت جهان‌فولاد و کارخانه بریک‌سازی سرد این شرکت هم به‌صورت همزمان افتتاح شد.

در جریان بهره‌برداری از این پروژه‌ها، آیین مفصلی نیز برگزار شد. در این آیین، دکتر حسن روحانی با بیان این‌که دیروز و امروز به استان‌های یزد و کرمان سفر داشته و آنچه در این استان‌ها مشاهده کردیم سخت‌کوشی، تلاش، ایمان و فداکاری برای آرمان‌ها، برای ملت بزرگ و برای کشور عزیزمان بود، گفت: «همه ما باید در این مسیر ها گام برداریم».

وی افزود: «باید از تمامی کارگران، مهندسان، کارمندان، مدیران، سرمایه‌گذاران طرح‌ها و سیاست‌گذارانی که در حوزه توسعه و پیشرفت شهرستان کارهای عظیمی انجام داده و یا در دست انجام دارند تشکر کرد». وی همچنین، با یادآوری پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های علمی و صنعتی و اقتصادی، بر استفاده از فناوری روز دنیا در کشور تاکید کرد.

 

فولاد در کشور ما بومی شده است

در این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت رحمانی نیز، در بخشی از سخنان خود، با اشاره به بهره‌برداری از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه در استان کرمان که هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد آن مربوط به گل‌گهر است، افزود: «گل‌گهر یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی و معدنی ایران است و توانسته کل زنجیره‌ی فولاد را ایجاد کند که این، در کشور بی‌نظیر است».

مهندس رضا رحمانی با ارائه‌ی گزارشی از وضعیت صنعت فولاد در کشور تصریح کرد: «فولاد در کشور ما به یک صنعت بومی تبدیل شده و ما اکنون یکی از صادرکنندگان عمده‌ی فولاد هستیم».

وی همچنین گفت: «هدف ما این است که تولید فولاد در کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که با روندی که داریم به این هدف خواهیم رسید».