رییس اتاق کرمان با اشاره به افزایش قیمت بنزین مطرح کرد

قشر آسیب پذیر واقعی یارانه دریافت کند  نه ۶۰ میلیون نفر

گروه اقتصاد – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: «مردم با پرداخت پول بنزین مشکلی ندارند ولی درآمد آن‌ها هم باید متناسب باشد، کار هم داشته باشند؛ ۵۰ درصد کار، تصمیم درستی است اما بخش یارانه‌ی مستقیم به نظر من تصمیم درستی نیست».

سیدمهدی طبیب‌زاده این مطلب را در یک مصاحبه مفصل با خبرنگار استقامت که موضوع آن مسایل اقتصادی استان است مطرح کرد متن کامل این گفت و گو را به زودی در استقامت و پایگاه خبری فردای کرمان منتشر می کنیم.

طبیب‌زاده در پاسخ به این سوال که به عنوان یک کارشناس اقتصادی ارزیابی شما از افزایش قیمت بنزین چیست؟؛ اظهار کرد: «یک برآورد ما در کرمان داریم، ارزش واقعی حامل‌های سوخت مثل بنزین، گازوئیل، نفت‌گاز، نفت‌کوره و برق را اگر بخواهیم به قیمت واقعی محاسبه کنیم ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش آن است، آن‌چه که می‌فروشیم قبل از این قضیه، چهار هزار میلیارد تومان بود، یعنی کشور دارد ۳۶ هزار میلیارد تومان سوبسید می‌دهد».

وی افزود: «ما اولین کشور پرداخت سوبسید انرژی هستیم و بعد از ما چین قرار دارد که سوبسید انرژی را به تولید می‌دهد، ما روی مصرف می‌دهیم، یعنی کشور بیش از ۷۰ میلیارد دلار یارانه به انرژی می‌دهد».

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: «در اصلِ قضیه باید قیمت‌ها واقعی شود، قیمت بر اساس قیمت تمام‌شده است اما این‌که چگونه عمل شود و چگونه باید درآمد مردم با قیمت بنزین مقایسه شود، مساله‌ی بعدی است».

وی ادامه داد: «من با قسمت اول آن موافق هستم، قیمت باید واقعی‌تر شود، این قیمت، قیمت واقعی بنزین نیست، بنزین در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس یا کشوهای دیگر دنیا، قیمت‌های مشخصی دارد اما مردم می‌گویند باید با درآمد هم متناسب باشد».

طبیب‌زاده گفت: «بخش اول کار درست است اما این‌که یارانه‌ی مستقیم آن هم به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود، یک مقدار ما را از هدف دور می‌کند و دوباره یک چالش مثل یارانه‌ی اول ایجاد می‌شود که هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد اما حجم بزرگی از نقدینگی کشور را در برمی‌گیرد و حجم نقدینگی زیادی تزریق می‌کند».  وی افزود: «به نظر من ۵۰ درصد آن کار بسیار درستی بوده که باید ادامه پیدا کند اما باید هدف‌‌دار ادامه پیدا کند و قشر آسیب‌پذیر واقعی یارانه را دریافت کند نه ۶۰ میلیون نفر».

رئیس اتاق کرمان تاکید کرد: «جامعه‌ی هدف را باید تعیین، و سوبسید را پرداخت کنند و مابقی صرف توسعه‌ی کشور و اشتغال بشود».

وی بیان کرد: «مردم با پرداخت پول بنزین مشکلی ندارند ولی درآمد آن‌ها هم باید متناسب باشد، کار هم داشته باشند؛ ۵۰ درصد کار، تصمیم درستی است اما بخش یارانه‌ی مستقیم به نظر من تصمیم درستی نیست».