با گذشت سهسال از کلنگزنی؛

پروژة پلاسمای خون متوقف است!

پروین میرزاحسینی – کلنگ کارخانه‌ی پلاسمای خون خاورمیانه که آن را «بزرگ‌ترین» کارخانه از این نوع می‌دانند، ۲۲ بهمن‌ماه سال ۹۵ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی بر زمین زده شد تا این کارخانه، با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار، توسط بخش خصوصی و در جاده ماهان به کرمان احداث شود و با فعالیت آن، ایران در رده‌ی هشتم کشورهای دارای کارخانه پلاسما در دنیا قرار گیرد. در آن زمان، از سوی سرمایه‌گذار وعده شد تا بخش پلاسمای این کارخانه دو سال بعد یعنی تا سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

با گذشت حدود سه سال از کلنگ‌زنی اما، این پروژه به جایی نرسیده است و به همین دلیل استاندار کرمان در نوزدهمین جلسه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی استان خواستار تعیین تکلیف این پروژه تا پایان آذر ماه شد.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، صبح امروز در نوزدهمین جلسه‌ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به ۳۵ پروژه‌ی بدون پیشرفت در استان، گفت: «۱۴ پروژه نیاز به تسهیلات یا فاینانس دارد که لیست آن‌ها مشخص است، ۱۶ پروژه را دستگاه‌ها اعلام کردند اگرچه عقب هستند با پیگیری که در حال انجام است تا پایان سال به هدف تعیین شده می‌رسند، سه مورد بحث عدم تامین اعتبار است و دو مورد هم مربوط به سرمایه گذاری جدید است که یکی از این موارد پروژه‌ی پلاسما است».

وی افزود: «در جلسه‌ی قبل ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شد چنانچه شرکت استراتوس که سرمایه‌گذار پالایشگاه پلاسما انسانی است، کار را دنبال نمی‌کند، سرمایه‌گذار پروژه تغییر کند». سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان نیز با اشاره به تغییر سهامداران پروژه پلاسما، توضیح داد: «ترکیب سهام پلاسما قبلا ۳۰ درصد نیروهای فنی و پزشکان متخصص، ۱۰ درصد شرکت توسعه کرمان و ۶۰ درصد شرکت استراتوس بود».

وی افزود: «در حال حاضر شرکت توسعه کرمان قبول کرده ۶۰ درصد سهام استراتوس را بردارد که این شرکت هم انگیزه و هم توان برای انجام کار را دارد».

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: «تغییر سهامدار به‌زودی اتفاق می‌افتد و پروژه فعال خواهد شد».

رودری خاطرنشان کرد: «پلاسما جزو ۲۵ پروژه‌ی مهمی است که ما به تهران به عنوان پروژه‌ی تاثیرگذار در استان کرمان اعلام کردیم و درخواست ما این است که برای حل مشکل آن زمان گذاشته شود زیرا بحث تغییر سرمایه‌گذار بیش از سه ماه است که مطرح است». طبیب‌زاده در پاسخ به رودری گفت: «۱۷ آبان جلسه داشتند که تغییر ساختار دادند که هنوز به ثبت نرسیده اما این آمادگی وجود دارد که توسعه کرمان جایگزین استراتوس شود و تا پایان آذر تکلیف سهام آن مشخص می‌شود».

استاندار کرمان نیز در این نشست تاکید کرد: «در مورد پلاسما اتاق تا پایان آذر ماه وضعیت سرمایه‌گذار پروژه را مشخص می‌کند که بتوانیم برای کارهای بعدی پیگیری کنیم».

از دیگر مواردی که در این نشست به آن اشاره شد تعیین تکلیف پروژه‌ی بیمارستان جایگزین بیمارستان شفای کرمان بود که با توجه به توضیحات نماینده دانشگاه علوم پزشکی قرار شد مجوز ماده‌ی ۲۳ آن برای اجرا از منابع مالی غیردولتی که عمده‌ی آن تبدیل به احسن کردن املاک دانشگاه علوم پزشکی است، پیگیری شود.