رئیس اتحادیه میوه و ترهبار کرمان مطرح کرد

کاهش قدرت خرید میوه در کرمان

پروین میرزاحسینی – هرچند بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند افزایش قیمت بنزین بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیری نخواهد داشت زیرا حمل میوه و سبزی‌جات با خودروهای گازوئیل‌سوز انجام می‌شود اما این ادعا درست به نظر نمی‌رسد، زیرا به گفته‌ی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کرمان هزینه‌ی حمل میوه از میدان بار تا میوه‌فروشی‌های سطح شهر پس از افزایش نرخ بنزین دو برابر شده است. مهدی ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «استقامت» با اشاره به افزایش قیمت میوه پس از سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین، بیان کرد: «کرایه‌ی بارهایی که از شیراز می‌آوردند تاکنون ۶۰۰ هزار تومان بود اما الان به حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان رسیده است زیرا رانندگان مجبورند بنزین آزاد مصرف می‌کنند». وی افزود: «حتی باری که از سمت جیرفت می‌آید نیز افزایش داشته، قیمت خیار که قبلا یک‌هزار و ۵۰۰ بود در حال حاضر به قیمت پنج‌هزار تومان به فروش می‌رسد، البته این موضوع می‌تواند مقداری به سرمای هوا هم مربوط باشد اما افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن نرخ بنزین هم داشته‌ایم». رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کرمان با بیان این‌که بار میوه و تره‌بار از شیراز با کامیون به کرمان حمل نمی‌شود، ادامه داد: «کامیون فقط سیب‌زمینی می‌آورد محصولاتی مانند کدو، بادمجان و گوجه به دلیل گران بودن با ماشین‌های وانت‌بار به کرمان حمل می‌شود».

وی توضیح داد: «قیمت گوجه بالا است و اگر بخواهند یک کامیون گوجه بیاورند ۱۲۰ میلیون تومان باید هزینه کنند که قدرت خرید ندارند و ناچار با وانت‌بار میوه را به کرمان می‌آورند».

ابراهیم‌پور درباره‌ی قیمت گوجه در کرمان نیز گفت: «قیمت گوجه انباری در میدان تره‌بار بر پایه‌ی شش‌هزار تومان است و در مغازه باید هفت‌هزار و ۵۰۰ تومان به فروش برسد». وی افزود: «گوجه‌ی گلخانه‌ای نیز از ۱۲ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود و مغازه‌داران باید تقریبا ۱۵ هزار تومان بفروشند». رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کرمان خاطرنشان کرد: «اگر گوجه از سمت چابهار به کرمان بیاید قیمت کاهش خواهد یافت که این گوجه اوایل دی ماه می‌رسد». وی افزایش قیمت کدو را به دلیل سرمای هوا دانست و توضیح داد: «سرمای هوا سبب می‌شود کدو دیرتر رشد کند و قیمت آن بعد از گرم شدن هوا کاهش پیدا می‌کند. قیمت کدو در میدان تره‌بار در حال حاضر چهار هزار تومان و فلفل‌ دلمه‌ای پنج هزار تومان است». ابراهیم‌پور افزود: «درباره‌ی تامین سیب‌زمینی مشکلی نداریم و نرخ بر پایه‌ی سه‌هزار و ۲۰۰ تومان است که در مغازه‌ها باید چهار هزار تومان به فروش برسد». وی با بیان این‌که هزینه‌ی حمل بار از میدان تره‌بار تا مغازه‌های داخل شهر که تا پیش از این حدود ۵۰ هزار تومان بوده الان ۱۰۰ هزار تومان و دو برابر شده است، اظهار کرد: «کمبودی در بازار نیست اما الان قدرت خرید مردم به دلیل گرانی کمتر شده است».  رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کرمان خاطرنشان کرد: «مغازه‌داران که به ما مراجعه می‌کنند می‌گویند خرید بسیار کم شده و این برای صنف میوه‌فروش مشکل ایجاد کرده است، از ابتدای امسال حدود ۱۵۰ جواز تعطیل کردند. اجاره مغازه‌ها بالا رفته و مغازه‌داران حتی هزینه‌ی برق را نمی‌توانند بپردازند».

وی همچنین گفت: «هزینه‌ی حمل بار از میدان تره‌بار تا مغازه‌های داخل شهر که تا پیش از این حدود ۵۰ هزار تومان بود الان ۱۰۰ هزار تومان و دو برابر شده است».