گفتوگوی بنیادین برای توسعة فرهنگی 

محمد لطیف کار: در یازدهمین شب فرهنگی مفرغ، که یک‌شنبه همین هفته برگزار شد، از حبیبه‌ برومند بانوی هنرمند کرمانی با حضور اهالی فرهنگ و هنر کرمان طی یک آیین ویژه که جذاب و پرشور بود، تقدیر به عمل آمد. صحبت‌های خوبی مطرح شد. جای آن عده‌ای که علاقه‌مند بودند اما به هر دلیل نتوانستند حضور داشته باشند واقعا خالی بود. در این مجال کوتاه اما می‌خواهم به نکته‌ای اشاره‌ای کنم که در این شب باب آن گشوده شد و می‌تواند فصل تازه‌ای در گفت‌وگوهای توسعه‌ی فرهنگی کرمان باشد. ریشه‌ی ماجرا به زمانی برمی‌گردد که آقای عالم‌زاده شهردار فرهنگ‌دوست کرمان از آثار نقاشی و مجسمه‌های خانم برومند دیدن می‌کند و چون شرایط نگه‌داری آن‌ها را نامناسب می‌بیند، قول حمایت می‌دهد؛ اما این وعده‌ها بعدها به‌دلایلی عملی نمی‌شود. محمدرضا هاشمی‌نژاد گرافیست و مدرس هنر که از سخنران‌های مراسم این شب بود، وقتی در مورد اهمیت نگه‌داری آثار خانم برومند صحبت می‌کرد، اتفاقا به همین موضوع، و البته با ابعادی گسترده‌تر اشاره‌ کرد.

شهردار هم در سخنرانی‌اش فی‌المجلس به این سخنان هاشمی‌نژاد واکنش نشان داد. هاشمی‌نژاد گفت: «به نظر من ساخت یک موزه برای آثار خانم برومند و همین‌طور دیگر هنرمندانی که آثارشان به حال خود رها شده، ضرورت دارد».

و شهردار هم گفت: «می‌توانم بگویم ما این آمادگی را داریم که توجه خاصی به جایگاه هنرمندان داشته باشیم و زمین‌هایی را در اختیار هنرمندان بگذاریم، ولی قطعا در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه برایمان فراهم نیست. شاید در پروژه‌های سال ۱۴۰۰ شهرداری که بحث جشن ۱۰۰ سالگی شهرداری کرمان مطرح است دنبال این فکر و ایده برویم که البته نیاز به هم‌افزایی تمام دستگاه‌های استانی است. ولی تا آن موقع کسانی که تمایل دارند در کارهای عام‌المنفعه حمایت مالی بکنند زمین و پروانه در اختیارشان قرار می‌گیرد».

من این گفت‌وگو را که بدون برنامه‌ریزی قبلی بود به فال نیک می‌گیرم، و امیدوارم آغازگر یک کنش تازه‌ی فرهنگی باشد.

همچنین جا دارد خانه هنرمندان کرمان در این زمینه سکوت نکند و دنبال این‌گونه امور و پیشنهادات راه گشا را بگیرد، و این صحبت‌های با اهمیت را به یک گفتمان واقعی برای توسعه‌ی فرهنگی کرمان تبدیل بکند. باید منتظر ماند و دید عاقبت این گفت‌وگو به‌کجا خواهد انجامید.