مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در کرمان مطرح کرد

نه، به کره شمالی؛ نه، به لیبی

در شرایط فعلی کشور باید در انتخابات شرکت کرد

گروه جامعه – سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران اعتقاد دارد در شرایط فعلی کشور باید در انتخابات شرکت کرد تا از دو مسیر اشتباهی که عده‌ای در داخل و تعدادی در خارج، کشور را به آن سمت سوق می‌دهند تا جای امکان جلوگیری کرد تا نه به سرنوشت کره شمالی دچار شویم و نا عاقبتی مانند لیبی داشته باشیم.

او می‌گوید در این شرایط تنها راه‌حل یک تعدیل در جمهوری اسلامی است به‌گونه‌ای که ۶۰ درصد مردم آن را قبول کنند.

به گزارش خبرنگار استقامت، مرعشی جمعه‌ گذشته در جمع تعدادی از اصلاح‌طلبان کرمان بیان کرد:  «مسیری که الان باید طی کنیم یک حداقلی دارد و آن پیشگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع کشور است و می‌تواند یک دستاورد اضافه داشته باشد که احیانا بتوان کشور را در مسیر بهبود قرار داد».

وی با بیان این‌که الان خوف‌مان از بدتر شدن اوضاع است، گفت: «الان ایران و مردمش روی دو لبه‌ی قیچی قرار گرفتند یک لبه‌ی قیچی برخی دوستان ارزشی و دلسوز هستند و  تشخیص‌شان این است که همه‌ی مشکلات کشور ناشی از این است که در ۳۰ سال گذشته مسئولان کشور انقلابی عمل نکردند، اگر انقلابی عمل کرده بودند، این مشکلات وجود نداشت».

سخنگوی حزب کارگزاران ادامه داد: «این افراد گاهی این روزها در محیط‌های مجازی حرف می‌زنند، طلبکار همه هستند و اصلا بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست؛ از اصولگرایی هم عبور کردند».

وی اضافه کرد: «از نظر این افراد همه خائن هستند و چند ذخیره‌ی الهی خیلی ناب خداوند روی زمین باقی گذاشته و این‌ها کسانی هستند که می‌خواهند کشور را انقلابی اداره کنند».

مرعشی گفت: «ما تشخیص‌مان غیر از این است و فکر می‌کنیم مشکلات کنونی برای این است که در مسیر درست حرکت نکردیم و با این حرف‌ها ۴۰ سال را گذراندیم».

وی افزود: «ما در دهه‌ی اول انقلاب هر آن‌چه که تصور می‌شد که کار انقلابی باید انجام دهیم تا مسیر کشور را در جهت عدالت اجتماعی و آبادی قرار دهیم و مستضعفین را نجات دهیم، انجام دادیم و از روی صداقت انجام هم دادیم اما نتیجه‌اش این شد که سال ۱۳۶۷ هر ایرانی به اندازه‌ی نصف ایرانی در سال ۱۳۵۸ تولید ناخالص داخلی یا ثروت داشت، سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی به عنوان یک سرانه‌ی مهم نصف شد و ایران که ۱۰ درصد از تولید جهانی نفت را داشت به دو درصد رسید».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران علت شرایط کنونی را استفاده نکردن از موقعیت‌های ایجاد شده دانست و توضیح داد: «مثلا اخیرا قبل از سفر روحانی به نیویورک به نقطه‌ای رسیدیم که از نظر ما بهترین موقعیت برای مصالحه بود؛ زیرا ما پهباد آمریکا را با شجاعت زدیم و در مقابل کشتی ایرانی که انگلیسی‌ها در جبل‌الطارق گرفتند کشتی انگلیسی‌ها را در بندرعباس توقیف کردیم و همراهان متحدان ایران هم از یمن مهم‌ترین تاسیسات نفتی عربستان را زدند، در چنین شرایط پر قدرتی رئیس‌جمهور فرانسه پشت در اتاق رئیس‌جمهور ایران نشست و بارها تلفن کرد و رئیس‌جمهور ما مجبور شده خواب باشد تا بیرون نیاید و مسائلی را حل و فصل نکند آیا باز هم چنین شرایطی برای ما پیش می‌آید؟».

وی با اشاره به شلوغی عراق و ضعیف شدن موقعیت منطقه، به هم ریختن لبنان و مسائل پس از گرانی بنزین در ایران، خاطرنشان کرد: «تاخیر در تصمیم‌گیری سبب از بین رفت موقعیت‌ها می‌شود و این‌ها همه واقعیت‌های تلخ این روزگار است».

مرعشی افزود: «ما می‌گوییم قدرت برای مصالحه خوب است و نقش بازدارندگی خوبی دارد؛ اما این دوستان و کسانی که می‌خواهند کشور را کنترل کنند و به رهبری کمک کنند باورشان این است که بازنده‌ی جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا، آمریکا است و این از نظر ما غلط است». وی با اشاره به سرنوشت صدام در عراق و منطقه و کوبا و کره شمالی، بیان کرد: «کره شمالی می‌تواند موشک داشته باشد و آمریکا را هم تهدید کند ولی نان خوردن ندارد و سالانه چندین نفر در کره شمالی به دلیل گرسنگی و سرما می‌میرند، اما آمار آن منتشر نمی‌شود».

سخنگوی حزب کارگزاران ادامه داد: «این رفقا که یک لبه‌ی قیچی شدند در سخنرانی‌هایشان گفته‌اند شورای نگهبان اگر این اصلاح‌طلبان را تایید کند ما جلوی شورای نگهبان خودسوزی می‌کنیم؛ هنوز می‌گویند چرا تایید می‌کنید! چه چیزی را قرار است تایید کنند؟ این‌ها کاری کردند برخی به جای کسی نرفته و یک جمعی هم که گذشت کردند و ثبت‌نام کردند نمی‌دانیم هفته‌ی آینده که تایید صلاحیت‌ها اعلام می‌شود چه اتفاقی می‌افتد».

وی توضیح داد: «لبه‌ی دیگر قیچی هم کسانی هستند که در خارج از کشور حضور دارند و یا در داخل هستند و از جمهوری اسلامی خسته شدند. در خارج فکر می‌کنند این نارضایتی و خستگی که در مردم هست سرمایه‌ای برای آن‌ها است که نظام را متلاشی کنند، اما بعد چه کسی قرار است آن را جمع کند؟». مرعشی اضافه کرد: «آیا تصور این است که مردم ایران بعد از این همه فراز و فرودها به رضا پهلوی یا مریم رجوی و منافقین تن می‌دهند؟ کدام رهبر امروز در صحنه است که حرفی برای گفتن داشته باشد و راه حلی داشته باشد؟».

وی با اشاره به مصاحبه‌ی چندی پیش خود که در آن بیان کرده بود در نبود جمهوری اسلامی، ایران وارد سیاه‌چاله می‌شود، گفت: «سیاه‌چاله‌ای که در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاده لیبی است، لیبی زمان قزافی همه‌ی مشکلاتی که شما گمان کنید ایران داشته به توان چند برابر داشته، اما آن‌جا نفتی صادر می‌شد و نظام آموزش‌وپرورش، دانشگاه و درمان رایگان برای مردم وجود داشت و یک یارانه هم می‌دادند؛ در حال حاضر لیبی به شکلی متلاشی شده که هیچ چیز از آن نمانده و الان مردم لیبی آرزوی می‌کنند دوران قذافی را داشته باشند».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران یادآور شد: «کشور لیبی به سه گروه تقسیم شده و هرچه نفت می‌فروشند اسلحه می‌خرند و یکدیگر را می‌کشند اصلا معلوم نیست لیبی ۱۰ سال دیگر درست بشود یا نه. نه تجزیه‌اش محکم است و نه برگشت قدرتی. هیچ‌کس را ندارد که آن‌جا را جمع کند».

وی خاطرنشان کرد: «بین این دو لبه‌ی قیچی تنها راه‌حلی که ما می‌شناسیم یک تعدیل در جمهوری اسلامی است؛ یعنی جمهوری اسلامی با فرمانی حرکت بکند که ۶۰ درصد مردم آن را قبول کنند».

مرعشی با بیان این‌که کاندیداهای اصلاح‌طلب در کرمان چیزی از نمایندگان فعلی کرمان کم ندارند، افزود: «ما هیچ راهی نداریم، ممکن است به نتیجه نرسیم و در مقطعی ممکن است شکست بخوریم، اما در پیشگاه خداوند و تاریخ باید بتوانیم جواب بدهیم».

وی تاکید کرد: «گروه اول اگر موفق شود ما را به سمت کره شمالی سوق می‌دهد؛ نه این‌که ایران به سرعت کره شمالی بشود یعنی هر سال ما فقیرتر می‌شویم و کشور مجبور است بسته‌تر عمل کند. و چون امنیت را می‌خواهد حفظ کند، چون با مردم ناراضی با فضای باز نمی‌توان زندگی کرد باید اعمال قدرت بشود تا امنیت بماند».

مرعشی ادامه داد: «گروه دوم هم ما را به سمت لیبی شدن می‌برد». وی بیان کرد: «چهار طرف ایران در معرض مشکلات است و هیچ راهی نیست جز آن‌که در صحنه باشیم و مردم را دعوت کنیم، ممکن است مردم به‌دلیل خستگی‌ها نیایند و حرف ما را گوش نکنند اما ماموریت من و شما به عنوان کسانی که برای ایران دل‌مان می‌سوزد ایستادگی و راهنمایی مردم است».

سخنگوی حزب کارگزاران با بیان این‌که نه شرایط کشور خوب است و نه شرایط اصلاح‌طلب‌ها، افزود: «این‌که چرا به این نقطه رسیدیم یکی از اصلی‌ترین دلایلش اختلاف در استراتژی است. یک استراتژی هنوز معتقد است که کشور به‌دلیل سازش به این نقطه رسیده و ما معتقدیم به‌دلیل عدم تعامل چه در خارج و چه در داخل».