مدیرکل ارشاد در جلسة سیاستگذاری همایش ملی ناظمالاطبا:

برای بزرگداشت مفاخر برنامه داریم

مینا قاسمی : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان صبح روز پنج‌شنبه ۵ دی‌ماه در جلسه‌ی سیاست‌گذاری همایش ناظم‌الاطبا با حضور استاندار کرمان و اعضای کمیته‌ی علمی و کمیته‌ی اجرایی در استانداری کرمان جزئیات برنامه‌های این همایش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فردای‌کرمان، محمدرضا علیزاده در این جلسه بیان کرد: «در ماه جاری در حوزه‌ی بزرگداشت مفاخر برنامه‌های متعددی را پیش رو داریم. در همایش ملی بزرگداشت ناظم‌الاطبای کرمانی قرار است چهار عنوان کتاب ادبی و یک عنوان کتاب پزشکی از این شخصیت برجسته‌ی فرهنگی به چاپ برسد. همچنین یک فیلم کوتاه مستند با مدت‌زمان ۱۵-۲۰ دقیقه در حال تدوین است که برای روز همایش آماده‌ی پخش است. همین‌طور در بخش صدا و سیما نیز تولید یک سریال یا فیلم در مورد زندگی ناظم‌الاطبا در دستور کار قرار گرفته است. نام‌گذاری یکی از معابر اصلی کرمان به نام ناظم‌الاطبا، ساخت سردیس و نصب آن و ساماندهی مقبره ناظم‌الاطبا در تهران از سوی شهرداری کرمان که در حال حاضر چند مشکل حقوقی دارد نیز از جمله برنامه‌هایی است که در این راستا در دستور کار قرار گرفته است که باید پیگیری شود».

در بخش دیگری از این جلسه، وحید نجم‌الدینی مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان با بیان این‌که گروه نویسندگان به سرپرستی قاسمی برای ساخت سریال درمورد ناظم‌الاطبا تشکیل شده است، گفت:«برای ساخت سریال در مورد زندگی ناظم‌الاطبا چند طرح ارسال شد که یک طرح مورد پذیرش قرار گرفت. در روز همایش نیز بحث پوشش جلسه را نیز در دستور کار خواهیم داشت».

در پایان این جلسه استاندار کرمان با بیان این‌که توجه به مفاخر گذشته که می‌تواند برای آیندگان انگیزه‌ای برای کار در این حوزه باشد، مفید است، اظهار کرد: «باید آن کاری را که وظیفه‌ی قانونی ما است و به صلاح مردم و جامعه است را انجام بدهیم».

به گزارش فردای‌کرمان، در پایان جلسه از پوستر همایش ناظم‌الاطبا رونمایی به عمل آمد.  گفتنی است، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با هدف معرّفی و بزرگداشت عالمان و متفکّران عرصه‌ی فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران و احیا و انتشار آثار ارزنده‌ی آنان و همچنین معرّفی آثار فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران و نقش و سهم ایرانیان در اعتلا و ارتقای آن از سال ۱۳۰۱ مشغول به فعالیت است که در حال حاضر ریاست هیأت مدیره‌ی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور بر عهده‌ی دکتر حسن بلخاری قهی است. دکتر محمدصادق بصیری، دکتر محمود مدبّری، دکتر یحیی طالبیان، دکتر یدالله آقاعباسی و دکتر محمد ستایش (از دانشگاه علوم‌پزشکی) از اعضای کمیتة علمی این همایش هستند.

همایش ملی بزرگداشت میرزاعلی‌اکبرخان نفیسی کرمانی، مشهور به ناظم‌الاطباء، طبیب حاذق و ادیب فاضل دربار قاجار و پزشک مخصوص مظفرالدّین‌شاه، روز شنبه چهاردهم دی‌ماه توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با همکاری دانشگاه شهیدباهنر کرمان برگزار می‌شود.

گفتنی است، در این جلسه دکتر ستایش و دکتر بصیری در مورد آثار ناظم‌الاطبا توضیحاتی را ارائه کردند. همچنین در این جلسه استاندار کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار کرمان و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان نیز به ایراد سخنرانی پرداختند که گزارش آن‌ها را می‌توانید در پایگاه خبری فردای‌کرمان بخوانید.