سومین پیادهراه سلامت در شهر کرمان به بهرهبرداری رسید

پیادهروی در کرمان جان میگیرد

گروه جامعه ـ مسیری که در حاشیه‌ی بزرگراه امام رضا(ع)، حدفاصل بلوار پارادیس و خیابان مهدیه ایجاد شده، و هفته‌ی گذشته افتتاح شد، شهر کرمان را صاحب سومین پیاده‌راه سلامت کرد. پیاده‌راه‌ها مسیرهایی صاف و هموار با کف‌سازی مناسب هستند که شهروندان با پای پیاده یا با دوچرخه می‌توانند طول آن را طی کنند و بین راه هم می‌توانند بنشینند، با هم گپ بزنند و خلاصه این‌که حال و هوایی تازه کنند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، در مراسمی که برای افتتاح این مسیر برگزار شد، محمد فرشاد رئیس شورای شهر کرمان پیشنهاد داد که شهرداری منطقه یک برای آن‌طرف بزرگراه که درختان کاج هستند هم فکری بکند و آنجا را هم تبدیل به محلی برای توقف و تفریح کند. او البته گفت که آن‌طرف بزرگراه معارض‌هایی از جمله دکل‌های برق هست و گفت که هرجا که معارضی نیست و امکانش هست، این کار را بکنند.

فرشاد همچنین تاکید کرد که شهرداری منطقه پنج شهر کرمان که مدیریت بافت تاریخی را در اختیار دارد هم هرچه زودتر فکری برای احداث پیاده‌راه‌ در مرکز شهر بکند.

او از مردمی که پروژه‌های شهرداری در کنار خانه‌هایشان اجرا می‌شود هم قدردانی کرد که صبوری و تحمل می‌کنند مشکلاتی را که پروژه‌ها در حین اجرا ایجاد می‌کنند.

زهرا موسی‌پور، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان هم در این مراسم شرکت داشت و وجه سلامت‌محوری این نوع فضاهای شهری را پررنگ دید و گفت که وضع استان کرمان از لحاظ دیابت خوب نیست و یادآور شد که پیاده‌روی و تحرک برای پیشگیری از ابتلا به دیابت خیلی مفید است: «کرمان بعد از یزد دومین استانی است که دیابت در آن یک مشکل جدی است و مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از این بیماری تحرک و شادی است».

او همچنین بر افزایش چنین فضاهایی در شهر تاکید کرد و گفت که این فضاها باعث می‌شود مردم بیش‌تر با هم تعامل پیدا کنند و به‌جای این‌که فورا از خیابان به خانه برگردند، بیش‌تر در کنار هم می‌مانند. او همچنین پیشنهاد داد که یک مسیر دوچرخه‌سواری از آزادی تا مشتاق ایجاد شود تا با استفاده‌ی کم‌تر شهروندان از خودروهای شخصی، جلوی آلودگی بیش‌تر هوا در شهر کرمان گرفته شود.

سید مهران عالم‌زاده، شهردار کرمان هم با یادآوری این‌که از روز اول، پیاده‌محوری یکی از رویکردهای جدی‌اش در شهر بوده است، به دو پیاده‌راه پیش‌افتتاح شده در مناطق دو و سه شهر کرمان اشاره کرد و با بیان این‌که «سما» را در منطقه یک و با یک‌ونیم میلیارد تومان هزینه احداث کرده‌اند خبر داد که بعد از این، نوبت منطقه چهار است. او گفت: «در حاشیه‌ی بلوار ۲۲ بهمن مسیری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایجاد خواهد شد».

عالم‌زاده معتقد است پیاده‌راه‌ها موجب افزایش تعاملات اجتماعی و نشاط و شادابی در شهروندان می‌شود و برای سلامت مردم هم اهمیت دارد. او البته گفت: «این‌ هم برای ما مهم است که باید به فکر عبور و مرور آسان در شهر و رفع مشکلات ترافیکی باشیم اما سلامتی جسمی و روحی مردم بسیار مهم‌‌تر است».

کار ساخت پیاده‌راه سما اردیبهشت‌ماه امسال شروع شد و غروب دوم دی ماه، آقای نقی‌زاده و خانم بهشتی؛ پدر و مادر شهید حمید نقی‌زاده، روبان افتتاح این پیاده‌راه را قیچی کردند. در مراسم افتتاح این پیاده‌راه، تعداد زیادی از اهالی آن محله شرکت داشتند و با وجود این‌که هوا خیلی سرد بود ولی تا پایان مراسم همه نشستند و از عالم‌زاده و خیاط زاده با اعطای لوح تقدیر قدردانی هم
کردند.

از سوی هیات دوچرخه‌سواری کرمان هم تعدادی از دوچرخه‌سواران برای افتتاح «سما» شرکت کردند.

درست است که تماشای حرکت تند خودروها در بزرگراه و شنیدن صدای غرش‌شان در حین پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری دلچسب نیست و همچنین، این احتمال وجود دارد که کارشناسانی به‌جز طراحان و مجریان این پروژه نظراتی انتقادی هم نسبت به آنچه انجام شده داشته باشند ولی اگر روند شهرسازی در شهر کرمان را در همین ۱۰ سال اخیر مرور کنید، دل‌تان می‌خواهد چشم بر همه‌ی کاستی‌ها ببندید و تایید کنید که هر یک میلی‌متری که از زمین‌های این شهر از زیر چرخ خودروها بیرون کشیده و خرج عابران پیاده می‌شود جای اشک شوق ریختن دارد.