در مراسم افتتاح اردوگاه ترک اعتیاد کرامت در شهر کرمان مطرح شد

خطر آسیبهای اجتماعی از تهدید خارجی کمتر نیست

گروه جامعه ـ رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر این‌که نباید موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور را دست‌کم بگیریم، تصریح کرد که خطر آسیب‌های اجتماعی برای کشور، کم‌تر از تهدیدات خارجی نیست. سردار غلامرضا سلیمانی همچنین، از طرح‌هایی خبر داد که بسیج در حوزه‌ی «مبارزه با اعتیاد» تهیه کرده و قرار است آن را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، سلیمانی، پیش از ظهر چهارشنبه دوم بهمن‌ماه، در مراسم افتتاح اردوگاه ترک اعتیاد کرامت در کرمان که توسط سپاه ثارا… استان احداث شده و مدیریت می‌شود، با بیان این‌که راه‌اندازی اردوگاه کرامت در استان کرمان و دیگر استان‌ها یک کار داوطلبانه بوده و هیچ اجباری برای این موضوع وجود نداشته است،  گفت: «راه‌اندازی این اردوگاه سرفصل جدیدی در مبارزه با اعتیاد و توزیع مواد مخدر در استان کرمان خوهد بود».

او با بیان این‌که نمی‌توانیم نسبت به رنجی که خانواده‌های معتادان می‌برند بی‌تفاوت باشیم، افزود: «ما جزو جامعه‌ی اسلامی هستیم و باید با دردهای دیگران همدردی کنیم که بهترین نوع همدردی با این خانواده‌ها، انجام اقداماتی از جمله راه‌اندازی اردوگاه کرامت است».

وی البته گفت که برنامه‌های بسیج در این حوزه، محدود به راه‌اندازی اردوگاه نخواهد بود و توضیح داد: «معاونت اجتماعی سازمان بسیج با همکاری هیات‌های اندیشه‌ورز و نخبگان در استان‌های کشور، طرح‌هایی را تهیه کرده که تلاش می‌کنیم در قالب برنامه‌های بسیج در سال ۹۹ آن را ارائه کنیم».

وی افزود: «می‌خواهیم متناسب با اقتضائات بومی هر استان و شهرستان موضوع اعتیاد را در دستور کار قرار دهیم و به‌صورت گسترده، مردمی و ایجابی، به مبارزه و مواجهه با اعتیاد بپردازیم».

سلیمانی سپس گفت: «درمان اعتیاد در خانه طرحی است که درباره‌ی آن مطالعاتی انجام شده است و در آینده جزئیات آن تشریح خواهد شد». وی ادامه داد: «در این طرح، خیّران و همه‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به کمک بسیج بیایند تا خانواده‌هایی که فرد معتاد دارند خودشان بتوانند طبق اصول، درمان معتاد را در خانه انجام دهند».

رئیس بسیج مستضعفین کشور همچنین اظهار کرد: «روش دیگری که بسیج در دستور کار دارد، تعریف فرآیندی کاملا مردمی و مبتنی بر روش‌های ایجابی برای مقابله با توزیع خرد مواد اعم از سنتی و صنعتی است».

وی با اشاره به وجود ۱۶۰ هزار رده در سطح بسیج در کشور افزود: «این گروه‌ها باید در زمینه‌ی هدف‌گذاری‌های بسیج در این حوزه فعال بشوند تا در کنار اقدامات سلبی که دیگر دستگاه‌ها انجام می‌دهند بتوانیم با توزیع خرد مواد مخدر نیز مقابله کنیم».

سلیمانی با بیان این‌که با وجود مجاهدت و جان‌فشانی‌های زیادی که در عرصه‌ی مقابله با مواد مخدر می‌شود متاسفانه عرضه‌ی مواد مخدر در جامعه به‌راحتی انجام می‌شود، این سوال را مطرح کرد که چه‌طور می‌توان نسبت به تلفات تصادف‌های جاده‌‌ای حساس بود ولی به تلفات مواد مخدر حساسیت نشان ندهیم؟.

وی اظهار کرد: «چرا مردم به موضوع توزیع خرد مواد مخدر حساسیت نشان نمی‌دهند؟ به‌راحتی در کوچه و محله‌ها ببینیم که افراد از توزیع‌کنندگان، مواد مخدر می‌خرند یا در برخی مناطق در سوپرمارکت‌ها مواد عرضه می‌کنند. چرا ما به این موضوع واکنشی ندهیم؟».

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: «این عادی شدن (توزیع خرد مواد مخدر) بسیار خطرناک است».

وی با تاکید بر این‌که همه‌ی اقشار جامعه باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند، افزود: «این کار از بسیج برمی‌آید و در این زمینه طرحی را نیز تهیه کرده‌ایم».

وی اضافه کرد: «آسیب‌های اجتماعی را نباید دست‌کم بگیریم. خطر آسیب‌های اجتماعی کمتر از تهدیدات خارجی نیست. آسیب‌ها هرچه بیش‌تر شوند ریشه هم می‌دوانند و ریشه‌کنی آن سخت می‌شود».

به گزارش فردای‌کرمان، اردوگاه ترک اعتیاد کرامت در شهر کرمان با آغاز درمان ۵۰ معتاد متجاهر از روز چهارشنبه فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. این اردوگاه در بلوار امام حسن مجتبی (ع) و قبل از  پل راه‌آهن قرار دارد.