طی آئین ویژهای همزمان با ایام دههی فجر؛

فرهنگسرای مس در رفسنجان آغاز بهکار کرد

گروه فرهنگ‌وهنر – شامگاه دوشنبه بیست‌ویکم بهمن همزمان با ایام دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی، فرهنگسرای مس طی آیین ویژه‌ای در رفسنجان افتتاح شد تا از این پس شاهد گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان باشیم.

روح مرحوم حاج سیدمهدی نعمت‌الله زاده ماهانی پیشکسوت مطبوعات استان شاد باد که موقع رفتن خود به فرزندانش سفارش کرد یاد او را با ایجاد یک نهاد فرهنگی زنده نگه دارند. پیرمرد با عشق شعر و عرفان و رسانه نفس کشید، و در اندیشه‌ی حیات جاویدان بود.

این خانه‌ی مسکونی که بنا به توصیه‌ی آن مرحوم به عنوان خانه فرهنگ حاج سیدمهدی نعمت‌الله‌زاده ماهانی شناخته می‌شود، در گام اول با پشتیبانی مجتمع مس سرچشمه به‌ منظور راه‌اندازی فرهنگسرای مس، شعبه رفسنجان، مرمت و برنامه‌ریزی شده است، تا با اولویت به کارکنان، بازنشستگان و فرزندان صنعت مس در رفسنجان، آموزش‌های هنری و فرهنگی مورد علاقه‌شان را ارائه دهد.

در مراسم افتتاح این فرهنگسرا شاهد استقبال پرشور خانواده‌ی بزرگ مرحوم حاج سیدمهدی نعمت‌الله‌زاده، فرماندار شهرستان رفسنجان، مسئولان روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه و جمعی از مسئولان فرهنگی و اهالی فرهنگ و هنر بودیم.

 

امروز از بهترین روزهای کاری من است

در ابتدای این مراسم، محمدرضا رجب‌پور مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه گفت:«فرهنگ‌سرای مس شهر سرچشمه چند سال است در این شهر به منظور خدمات‌رسانی به کارکنان، فرزندان‌ و شهروندان مس مشغول فعالیت است.

وی افزود: از آن‌جا که بسیاری از همشهریان ما در رفسنجان متقاضی تاسیس فرهنگ‌‌سرا بودند تصمیم گرفته شد شعبه‌ی فرهنگسرای مذکور در شهر رفسنجان تاسیس شود. براین اساس با کمک آقای میرافضلی و خانواده‌ی نعمت‌الله‌زاده تفاهم‌نامه‌ای به مدت پنج سال امضا شد که اکنون یک سال از آن گذشته است».

رجب‌پور گفت: خوشبختانه با همتی که همکارانم در واحد نظارت داشتند امروز شاهد افتتاح این مجموعه در رفسنجان هستیم. از این نظر شاید امروز یکی از بهترین روزهای کاری من در مجتمع مس سرچشمه باشد، چون این کار فرهنگی خیلی خوب، اکنون در شهرستان رفسنجان اتفاق می‌افتد و داریم محلی را به عنوان فرهنگ‌سرای مس افتتاح می‌کنیم که سال‌ها محل زندگی یکی از پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان بوده است.

مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه گفت: انشا‌الله فرهنگ‌سرایی را به وسعت فرهنگ مردم رفسنجان در این شهرستان داشته باشیم. این قول را هم از جانب مس می‌دهیم که هر کمکی که بتوانیم در این زمینه انجام ‌دهیم دریغ نمی‌‌کنیم و می‌طلبد که همه‌ی ارگان‌ها هم ورود کرده و کمک کنند. ما هم به عنوان همشهری شما در مس قول می‌دهیم که در هر زمینه‌ای که باشد حتما کمک کنیم».

 

امیدواریم قدمی

 در جهت بهبود فرهنگ برداریم

پس از آن، سیدضیاء نعمت‌الله‌زاده فرزند مرحوم حاج سیدمهدی به نمایندگی از سوی خانواده به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:«پدر ما واقعا نیت پاکی داشت. یعنی وقتی چیزی را می‌خواست، از خدا طلب می‌کرد و خدا به او می‌داد.

نعمت‌الله‌زاده افزود: همیشه آرزو داشت که این خانه‌، که تنها ثروتی بود که برای خودش باقی گذاشته بود به عنوان یک فرهنگ‌سرا، یا کتابخانه و یا یک فعالیت خیریه مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که ایشان پیشکسوت مطبوعات استان بود افزود: آن مرحوم از اوایل دهه‌ی سی فعالیت روزنامه‌نگاری خود را شروع و مبادرت به انتشار روزنامه‌ی نور عرفان کرد که در کرمان پخش می‌شد، و در ادامه پس از یک دوره‌ی توقف، این نشریه هم‌اکنون با عنوان استقامت همچنان منتشر می‌شود».

نعمت‌الله‌زاده با بیان این‌که این خانه مسکونی حالا با همکاری مس به فرهنگسرا تبدیل شده است افزود:«ما هم حقیقتا غیر از این‌که پیشنهادی دادیم کار زیادی نکردیم. البته خواهر بزرگ ما علویه‌السادات و آقای محبی که جایشان در این مراسم خالی است خیلی در این کار همت کردند. و بدون این‌که سایر اعضای خانواده اعتراضی داشته باشند این خانه واگذار شد و اکنون به همت مجموعه‌ی مس به صورت آبرومندی تعمیر شده که امیدواریم فعالیت‌های آن بتواند قدمی در جهت بهبود فرهنگ شهرمان باشد. و ان‌شاءالله از این بابت روح پدر و مادرمان شاد باشد و هردو آمرزیده شوند».

 

روح بلند نعمتاللهزاده

 اینجا حاضر است

در ادامه‌ی مراسم، مجید فصیحی هرندی فرماندار شهرستان رفسنجان، طی سخنانی گفت: «تشکر می‌کنیم از روح بلند آقای نعمت‌الله‌زاده که روحشان اینجا حاضر است.

وی افزود: وقتی کسی برای انجام کاری اراده داشته باشد، در عدم حضورش هم حتما برای حرکت افراد به آن سمت و سو یک حضور روحانی دارد. و ما دقیقا به این مساله اعتقاد داریم. همچنان که به زنده بودن شهیدان‌مان اعتقاد داریم، به زنده بودن ارواح مومنین هم اعتقاد داریم.

فرماندار شهرستان رفسنجان با اشاره به فعالیت‌های مرحوم نعمت‌الله زاده تصریح کرد: ایشان در طول حیاتشان سال‌های سال به مردم خدمت کردند، و در سال‌هایی که این مناطق با دشواری‌های فراوان بودند در مسیر روستاها برای بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها کار و تلاش می‌کردند و زحمت‌های زیادی  کشیدند».

وی افزود:«ایشان برای تامین نیازهای فرزندانش چه به صورت مادی و چه معنوی تلاش ‌کرده است. فرزندانی نیکوکار واهل تلاش تحویل جامعه داده و گفته است سهمی از اموالش را هم برای خودم، روح خودم، عزت و اعتبار خانواده‌ی خودم می‌گذارم.

فصیحی هرندی تصریح کرد: این افراد بسیار قابل احترام هستند و باید هروقت از این نوع افراد هرکجا دیدیم دستشان را ببوسیم و هر امکانی که می‌توانیم فراهم کنیم تا نیت‌های پاک و خیرشان در جامعه ساری و جاری شود.

وی گفت: بسیاری هستند که از این مواهب استفاده می‌کنند اما بهره‌شان برای بندگان خدا کم است و کسانی هم هستند که تمام بهره‌شان را برای بندگان خدا می‌گذارند که این افراد جانشینان خدا بر روی زمین هستند و واقعا خدایی هستند.

فرماندار شهرستان رفسنجان با اشاره به اهمیت این اقدام فرهنگی تاکید کرد: اگر می‌خواهی از زندگی لذت ببری و به آرامش برسی، باید خدایی شوی و جانشینی خدا را در زندگی به منصه‌ی ظهور برسانی. کاری که ایشان انجام دادند از این نوع بود».

وی ادامه داد: «در شهرستان رفسنجان حدود ۷۰، ۸۰ هزار مهاجر افغانی زندگی می‌کنند. در هیچ کجا چنین شهری وجود ندارد که مردم آن این‌گونه سخاوتمندانه پذیرای افرادی باشند که حتی ممکن است وضعیت شغلی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند و خیلی مسائل دیگر که جایش نیست این‌جا عنوان کنم.

فصیحی‌هرندی گفت: همه‌ی این‌ها نشان از روح‌های بلندی که نمونه‌اش‌ تمثال مقابل ما است؛  و ما در مقابل این بزرگوار و خانواده‌ و بستگان‌شان سر تعظیم فرود می‌آوریم. امیدواریم این منبع برکت که در این خانواده است به نسل‌های بعد نیز منتقل شود. نسل جوان ما محتاج شنیدن سرگذشت این بزرگواران است. امروز امکانات زیادی در اختیارمان است؛ اما نیاز داریم امکانات ویژه‌تری برای حرکت جوانان در زمینه‌های متفاوت فراهم باشد.