مرور جدال نفسگیر کرمان با ویروس کرونا؛

سایة سنگین کرونا روی زندگی ما

آمار قطعی تا دوشنبه ۳۶ نفر مبتلا به کرونا

گروه جامعه ـ یک قدم تا بهار مانده بود که ورود ویروس کرونا به ایران و در پی آن، بیمار شدن جمع زیادی از هموطنان و جان باختگان برخی دیگر، زندگی روزمره‌ی مردم ایران را دچار تغییرات گسترده‌ای کرد. طی هفته‌ی اول از شیوع این ویروس که کانون اول آن قم بود، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شد اما با بالا رفتن آمار بیماران و شیوع گسترده‌تر، تعطیلی به نمازهای جمعه و بعد همایش‌ها و مراسم‌ها و به‌مرور به تالارهای عروسی و مراسم ترحیم کشید و اکنون، کافی‌شاپ‌ها و حتی بازارها هم رو به تعطیلی گذاشته است.

ایران در جدالی نفس‌گیر با این ویروس می‌رود تا سال را نو کند. در استان کرمان، اگرچه نخستین موارد ابتلا براساس نتایج آزمایشگاهی، یک هفته پس از استان‌های دیگر بود و در تقسیم‌بندی وزارت بهداشت، در هفته‌ی اول شیوع بیماری، وضعیتی سفید داشت اما از همان ابتدا، برخی مقامات اعلام کرده بودند که ویروس وارد استان شده و در حال گردش است. سرانجام، با ورود کیت‌های تشخیص کرونا به استان و فعال شدن آزمایشگاهی که به گفته‌ی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان فعلا به ۴۵۰ کیت مجهز است، بیماران کرونایی استان هم یکی پس از دیگری شناسایی شدند.

تا بعدازظهر دوشنبه نوزدهم اسفندماه شمار بیماران مبتلا به کرونا در استان کرمان به ۳۶ نفر رسیده است. همچنین، تاکنون یک نفر از این بیماران جان خود را از دست داده است.

آمارهای کشوری هم تا ظهر دوشنبه خبر از ابتلای هفت هزار و ۱۶۱ نفر به کرونا می‌دهد. از این بیماران، دو هزار و ۳۹۴ نفر سلامتی خود را باز یافته‌اند و متاسفانه تاکنون ۲۳۴ نفر هم در جدال با کرونا از پا درآمده‌اند. در کرمان، تاکنون یک نفر از بیماران جانش را از دست داده است. طی هفته‌ی گذشته نیز، از رفسنجان خبر آمد که مردی مبتلا به کرونا در بیمارستانی در یزد درگذشته و او را به کشکوئیه آورده و دفن کرده‌اند. پس از آن، پاسخ تست کرونای آن فرد می‌رسد و نشان می‌دهد که مبتلا به کرونا بوده است. تاکنون این فرد متوفی در آمارهای دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان لحاظ نشده است. با این حساب، کل آمار تلفات استان تا عصر دوشنبه نوزدهم اسفندماه دو نفر است.

دفن جان‌باختگان کرونا هم با روش خاصی انجام می‌شود تا ویروس منتشر نشود. طی هفته‌های گذشته، در این‌باره مناقشاتی رسانه‌ای بین شهرداری و علوم‌پزشکی و محیط زیست استان در گرفت بر سر اینکه آیا متوفیان کرونا در محل بهشت‌زهرای کرمان در جاده‌ی جوپاری دفن می‌شوند؟ این مناقشه اما در نهایت با این موضع شهرداری در روز شنبه‌ی این هفته، خاتمه یافت: «هیچ تصمیمی برای دفن متوفیان ناشی از بیماری کرونا در محلی غیر از آرامستان فعلی کرمان گرفته نشده است و متوفیان احتمالی در آرامستان فعلی کرمان به خاک سپرده خواهند شد».

در کشور، ستادی برای مقابله با این بیماری تشکیل شده است که تصمیماتی را می‌گیرد. معادل این ستاد در استان‌ها نیز فعال شده که ریاست آن با استانداران است. یکی از تصمیمات این ستاد کنترل ورودی‌های شهرهاست. از سوی این ستاد در استان کرمان تاکنون بارها تاکید شده است که ورودی‌های استان کنترل می‌شود.

اگرچه بنا به اعلام پلیس، ترددها در جاده‌های کشور کاهش یافته است اما هنوز هم کسانی هستند که از تعطیلات این ایام برای سفر کردن بهره می‌برند. روز جمعه از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که در جاده‌های شمال کشور راهبندان بوده است! رشت اکنون در کنار تهران و قم، یکی از کانون‌های بسیار آلوده‌ی کشور است. مقامات از توصیه گذشته و به تمنا کردن رسیده‌اند؛ خواهش می‌کنیم سفر نکنید، خواهش می‌کنیم به شمال سفر نکنید!

طی روزهای گذشته، برخلاف همه‌ی سالیان قبل که رقابت استان‌های ایران بر سر جذب گردشگران نوروزی آغاز می‌شد، استانداران، یکی پس از دیگری دست رد به سینه‌ی مسافران نوروزی زده و اعلام کرده‌اند کسی به استان‌شان سفر نکند. در کرمان هم محمدجواد فدائی، استاندار، اعلام کرده که کرمان آمادگی پذیرایی از گردشگران نوروزی را ندارد. هتل‌ها و مهمانسراها و بوم‌گردی‌ها هم در بسیاری از استان‌ها تعطیل شده است. اگرچه کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمده اما مطالبه‌ی قرنطینه‌ی کامل شهرها این روزها جدی‌تر از همیشه مطرح است. عده‌ای زیاد از اقشار و گروه‌های مختلف در کشور، تقاضای قرنطینه‌ی شهرها را دارند تا جلوی رفت‌وآمدها گرفته شود. در کشور اما هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده و توصیه‌ها در حد خودقرنطینگی و عدم حضور در مکان‌های پرجمعیت و شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح مختلف باقی مانده است.

مطالبه‌ی دیگری که این روزها مطرح است تعطیلی ادارات است. در هفته‌ی دوم شیوع کرونا، ساعات کاری ادارات کل کشور، بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا کم شد. اگرچه همگان منتظر بودند تا در این هفته، ادارات حتی چند روزی هم تعطیل شود، اما نه‌تنها این‌طور نشد بلکه ساعات کار ادارات هم به روال قبل بازگشت.

مردم ایران مثل خیلی دیگر از مردمان جهان روزهای سختی را سپری می‌کنند.

این ویروس از ووهان چین به راه افتاد و تا روز دوشنبه، بیش از ۱۰۰ کشور را فراگرفت. کرونا، بیماری‌ای که تاکنون داروی آن کشف نشده است، تا روز دوشنبه، در کشور چین جان سه هزار و ۱۳۹ نفر را گرفته است اگرچه چند روزی است که روند ابتلا در این کشور رو به کاهش گذاشته است. همین‌طور آمار تلفات. برخی پیش‌بینی می‌کنند که با آمدن گرما، کرونا ضعیف می‌شود. سازمان بهداشت جهانی اما چند روز پیش به کشورها هشدار داد که هیچ چیز درباره‌ی این ویروس معلوم نیست و به‌خیال این نباشید که هوا گرم شود و کرونا برود. از ویروس کرونا که نام علمی آن کووید – ۱۹ است، چیزهای زیادی هست که علم پزشکی امروز ما آن را نمی‌داند. اگرچه در این سه ماه، اطلاعات زیادی هم از آن به‌دست آمده است. تنها چیزی که به‌طور قطع درباره‌ی این ویروس می‌گویند سرعت بالای انتشار و انتقال آن است. هر بیمار می‌تواند در زمانی کوتاه، چندین نفر را مبتلا کند. اگرچه سازمان بهداشت جهانی کرونا را هنوز بیماری جهان‌گیر نخوانده و آن را همه‌گیر خطاب می‌کند اما در این روزهای پرابهام، دور شدن آدم‌ها از هم و استفاده‌ی مکرر از مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک، تنها کارهایی است که برای پیشگیری از شیوع بیش‌تر آن توصیه می‌کنند. برخی این توصیه‌ها را عمل می‌کنند برخی دیگر نه. سبک زندگی آدم‌ها با آمدن کرونا تغییر زیادی کرده است. در ایران، طی قرن‌های متمادی این روزها وقت خانه‌تکانی بود و سالیان زیادی است که خرید عید هم به یک سنت پیشانوروزی بدل شده بود. اکنون اما زندگی روال عادی خود را از دست داده و هیچ چیز سر جای خودش نیست. نگرانی از اینکه بالاخره چه می‌شود از سویی، روند صعودی آمارها و کمبود اقلام بهداشتی از ماسک تا مواد ضدعفونی‌کننده از سوی دیگر، جامعه را بی‌قرار کرده است. نوروز اما در راه است. کرونا می‌رود و انسان‌های سختِ این روزها، در یاد خواهند داشت که چگونه بعد از سوز و سرمای هر زمستان، بهار درست در وقت خودش سر می‌رسد.