نگاهی به افت‌وخیزها و تبعات کرونا؛

داستان دنباله‌دار کرونا در کرمان

گروه جامعه ـ داستان کرونا در کرمان مثل هرجای دیگر کشور و بلکه دنیا دنباله‌دار است، اما هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

اوایل اسفندماه سال ۹۸ بود که ورود ویروس نوپدید کرونا به ایران، که آن را با نام کووید ـ ۱۹ معرفی می‌کنند، تایید شد. شیوع این بیماری در کشور از قم شروع شد و خیلی زود به تهران و گیلان و اصفهان و رفته رفته به همه‌ی شهرهای ایران سرایت کرد.

استان کرمان، اگرچه تا ۱۲ اسفند ۹۸ بیماری که تست کرونای آن مثبت شده باشد نداشت اما از این تاریخ به بعد، کم‌کم تست بیماران مشکوک به کرونا مثبت شد و به جایی رسید که تا آخرین روز فروردین‌ماه، تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان به ۵۵۹ نفر رسید.

در این مدت، متاسفانه ۴۸ نفر از بیماران نیز جان خود را از دست داده‌اند. بنا به اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، از ابتدای شیوع کرونا در استان دو هزار و ۱۶۹ بیمار شناسایی شده که مشکوک به کرونا بوده‌اند و تا عصر یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه( زمان طراحی نهایی نشریه) حدود یک‌چهارم این بیماران به‌طور قطع به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

کرمان در دو ماه گذشته همچون دیگر شهرهای ایران، روزهای سختی را سپری کرده است. کرونا رسوم هزاران ساله‌ی نوروز را برچید، برنامه‌های سفرهای نوروزی را تعطیل کرد، مغازه‌دارها را خانه‌نشین و نمازهای جمعه و جماعات را تعطیل و همگان را مجبور کرد تا از هم فاصله بگیرند، ماسک بزنند و دست‌های خود را به‌طور مداوم یا با آب و صابون و یا با ژل و مواد ضدعفونی‌کننده بشویند و سطوحی که به آن‌ دست زده می‌شود را هم گندزدایی کنند. برخی کارمندان دورکار شدند و برخی شیفت‌بندی تا از تراکم جمعیت در فضاهای اداری جلوگیری شود.

تعطیلی‌های گسترده در استان کرمان که برخی از آن با تصمیمات کشور و برخی، با تصمیمات به‌موقع ستاد مدیریت کرونا در استان به ریاست استاندار اتفاق افتاد، اگرچه مانع شیوع گسترده‌ی بیماری در استان شد اما ضررهای زیادی به کسب‌وکارها وارد کرد.

به گفته‌ی رئیس اتاق کرمان، بیش‌ترین خسارت بابت کرونا، را بخش کشاورزی و گسترده‌ترین خسارات را بخش گردشگری در استان دیده است. واحدهای صنفی نیز به تعطیلی اجباری در روزهایی که همه‌ی سال‌ها اوج فعالیت‌شان بود تن دادند و از این بابت، دست‌شان حسابی عقب افتاده است. در استان و به فرمان فدائی استاندار، کارگروه‌هایی تشکیل شده است تا به بررسی خسارات کرونا و پیدا کردن راهکارهایی برای جبران آن بپردازند و همه منتظر تصمیمات دولت هستند.

از دیروز شنبه، دکتر نوذر نخعی، مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اعلام کرده که روند ابتلا به کرونا در استان نزولی شده است. با بازگشایی مجدد بسیاری از کسب‌وکارها، عدم رعایت توصیه‌های پیشگیرانه‌ی کرونا که در قالب عناوین فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند و فاصله‌گذاری فیزیکی آن را معرفی می‌کنند می‌تواند میزبانان بیش‌تری برای این ویروس سخت‌جان تدارک ببیند. نگرانی امروز استان، علاوه بر خسارات اقتصادی و اجتماعی کرونا، همین شیوع مجدد بیماری است.

در همین حال، دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان هفته‌ی گذشته، گزارشی از نتایج بررسی‌ها روی یک‌هزار و ۸۸۳ بیمار مشکوک به کرونا و قطعی استان از ابتدای اسفندماه ۹۸ تا ۲۵ فروردین‌ماه ۹۹ ارائه کرد.

سیدوحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی این دانشگاه براساس این نتایج گفت که ۵۵ درصد موارد ابتلا در استان در مردان و ۴۵ درصد در زنان بوده و میانگین سنی مبتلایان نیز ۵۲ سال است. همچنین، براساس این گزارش، ۶۴ درصد مرگ‌ومیرها بابت کرونا در استان کرمان در آقایان و ۳۶ درصد در زنان رخ داده و میانگین سنی متوفیان در استان ۶۳ سال است.

به گفته‌ی احمدی‌طباطبایی، ۸۰ درصد از کسانی که فوت شده‌اند، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و شایع‌ترین بیماری، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. نکته‌ی مهم اما اینکه ۱۱ درصد مبتلایان استان، جوانان بوده‌اند یعنی در رده‌ی سنی ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳٫۵ درصد از فوت بیماران نیز در این گروه سنی رخ داده است. ۷۰ درصد مبتلایان استان، میانسال و ۱۹ درصد هم سالمندان بوده‌اند.

آینده‌ی این اپیدمی نامعلوم، راه‌های درمان قطعی آن ناپیدا و مرگ‌‌ومیرهای آن در کشور تا عصر یکشنبه به پنج هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است. دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها تعطیل و آزمایشگاه‌های کرونا حسابی فعال است. برخی بر این باورند تا پایان ماه جاری کرونا با ما خواهد بود. پیش‌بینی بر این است که پاییز و زمستان سخت‌تری در راه داریم. کرونا و آنفلوآنزا با هم، برمی‌گردند. در کشورهای مختلف دنیا، تلاش گسترده‌ای برای درمان قطعی این بیماری در حال انجام است. امیدها به نتیجه‌ی این تلاش‌ها بسته شده است.