افزایش مجدد آمار ابتلای روزانه در کرمان و برخی استان‌ها

معمای کرونا را دست‌کم نگیریم!

اسما پورزنگی‌آبادی – اگرچه استان‌ کرمان تا هفته‌ی اول اردیبهشت‌ماه، روزهای نسبتا آرامی از لحاظ شیوع کرونا را پشت سر گذاشت و در هیچ روزی نبود که آمار ابتلای روزانه از ۴۰ نفر بیش‌تر بشود اما از دوشنبه‌ی گذشته، افزایشی در آمار ابتلای روزانه رخ داده است تا جایی که روز پنجشنبه‌ی گذشته، با شناسایی ۲۹ بیمار جدید در ۲۴ ساعت، رکورد ابتلای روزانه در ۲۱ روزِ پیش از آن شکسته شد. رکوردی که روز جمعه دوازدهم اردیبهشت‌ماه هم با شناسایی همین تعداد بیمار دیگر تکرار شد. این روند افزایشی، وقوع موج دوم کرونا در استان را محتمل کرده است. اتفاقی که سازمان بهداشت جهانی هم برای کل دنیا پیش‌بینی کرده است؛ موج‌های دوم و سوم کرونا.

کرونا در استان کرمان نه از اول اسفندماه، بلکه از دوازدهم اسفندماه به بعد شیوع پیدا کرد و تا عصر یکشنبه، چهاردهم اردیبهشت‌ماه، شمار کل مبتلایان در استان کرمان به ۷۹۴ نفر رسید و قربانیان کرونا ۵۱ نفر شد.

در حالی این روزها، آمارهای ابتلای روزانه در استان کرمان، افزایش محسوسی نسبت به هفته‌های قبل پیدا کرده، وزارت بهداشت، همزمان با معرفی شهرهایی که از لحاظ شیوع کرونا کم‌خطر یا سفید هستند، هفت شهرستان در استان کرمان شامل «رودبار جنوب، ریگان، فاریاب، فهرج، کهنوج، کوهبنان و منوجان» را نیز در این لیست قرار داده است. در مناطق سفید کرونا، مساجد بازگشایی و نمازهای جمعه برپا می‌شود و احتمالا از ۲۷ اردیبهشت‌ماه، مدرسه‌های این مناطق هم فعالیت خود را از سر می‌گیرند. در این‌باره نگرانی‌هایی وجود دارد و مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان و سخنگوی این دانشگاه، روز یکشنبه همزمان با اعلام این لیست، هشدار داد که اعلام وضعیت سفید در شهرها نباید به معنای عادی شدن شرایط باشد. دکتر مهدی شفیعی گفت: «وضعیت سفید یا زرد به رفتار ویروس در محیط بیرون بستگی دارد».

در همین حال، شفیعی روز شنبه، در نشست خبری مجازی، در پاسخ به استقامت درباره‌ی برنامه‌های پیشگیرانه‌ی استان برای بحرانی نشدن شرایط گفت که شواهدی وجود ندارد که بخواهیم تصمیمات سخت‌گیرانه بگیریم! او در عین‌حال توضیح داد که مبتلایان جدید در استان کرمان بیش‌تر از طریق جمع‌های خانوادگی بوده که به این بیماری دچار شده‌اند. او این را دلیلی دانست بر اینکه فعلا نیازی به تغییر در وضعیت بازگشایی کسب‌وکارها نیست

ضمن اینکه مسئولان در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف را هم خوب ارزیابی می‌کند اما از ادارات گلایه‌مندند. حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، روز یکشنبه در ستاد استانی مدیریت کرونا این موضوع را به‌صراحت اعلام کرد که ادارات رعایت نمی‌کنند. استاندار هم گفت که پروتکل‌های بهداشتی ویژه کرونا برای اداراتی که نسبت به آن‌ها نگرانی وجود دارد ارسال شود و اگر رعایت نکنند، مدیر مجموعه باید پاسخگو باشد و با این مدیران، برخورد قانونی می‌شود.

در این دو ماه و دو روزی که از ورود ویروس کرونا به استان کرمان می‌گذرد، شش هزار و ۵۶۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده است.

شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان امیدوار است با فعالیت چند آزمایشگاه در استان، پوشش غربالگری اطرافیان بیماران و مراجعان سرپایی افزایش یابد و افراد مبتلا سریع‌تر شناسایی شوند.

مردم کرمان بسیار امیدوارند هوای گرم و تابستانی آن‌ها را از دست این ویروس برهاند. امیدی که به گفته‌ی دکتر نوذر نخغی، استاد پزشکی اجتماعی و مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نسبتا هم علمی است. او در نشست خبری اخیر خود گفت که بنا به آخرین یافته‌های علمی دنیا، شرایط آب‌وهوایی بر شیوع کرونا موثر است. این ویروس گرما را دوست ندارد اما رطوبت ۶۰ درصد را دوست دارد. ضمن اینکه سرعت باد هم باید بالای ۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد تا این ویروس تحمل خود را از دست بدهد. بر این اساس، نخعی تاکید کرد که نباید فریب شرایط آب‌وهوایی را بخوریم اما باید به آن امیدوار باشیم.

طی هفته‌ی گذشته، از خوزستان و هرمزگان هم خبر رسید که افزایش زیادی در مبتلایان روزانه را شاهدند. دکتر نخعی هشدار داد که طوری عمل نکنیم تا استان کرمان هم به سرنوشت این استان‌ها مبتلا شود.

در همین حال، پیش‌بینی زیادی وجود دارد که با تابستان، کرونا کم بشود. حتی اگر این پیش‌بینی درست از آب دربیاید، پیش‌بینی‌های فراوان دیگری وجود دارد که از وقوع مجدد اپیدمی کرونا در پاییز و زمستان خبر می‌دهند. نه آینده‌ی دنیا و نه آینده‌ی خود این ویروس معلوم است که آیا مثل دیگر هم‌خانواده‌ی خود یعنی سارس، خود به خود از بین می‌رود یا همچنان می‌ماند و اپیدمی ایجاد می‌کند. تاکنون خبری هم از کشف واکسن و ساخت داروی کرونا نرسیده است. آنچه که قطعی است، زندگی زیر سایه‌ی کرونا با رعایت نکات بهداشتی و امید به آینده‌ای است که جهان از این مخمصمه به سلامت برهد.