نگذارید تابستان کرمان سیاه شود

 

اسما پورزنگی‌آبادی: این هم از تابستانی که آمدنش را انتظار می‌کشیدیم تا با کم‌تر شدن و یا حتی پایان کرونا همراه باشد. نه‌تنها این‌طور نشد و کرونا نرفت بلکه براساس گزارش‌های رسمی‌ای که منتشر می‌شود، مثل روزهای اول، این بیماری در حال گسترش است.

آمارهای افزایشی‌‌ای که مرتب از سوی وزارت بهداشت می‌رسد، اخبار تلخی که از استان‌هایی مثل خوزستان و هرمزگان طی یک ماه اخیر رسیده و هشداری که روز شنبه معاون بهداشتی علوم‌پزشکی کرمان داده که اگر وضع به همین منوال باشد، استان کرمان را هم به سرنوشت این دو استان مبتلا می‌کند و زنگ خطری که وزارت بهداشت دیروز یکشنبه برای استان به صدا در آورد، آیا کافی نیست تا کسانی در استان برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کاری بکنند؟ به‌ویژه روی سخنم با استاندار محترم است و از ایشان می‌پرسم آیا احساس خطر نمی‌کنند؟

در ابتدای شیوع این اپیدمی در کشور، در استان کرمان، نخستین مورد ابتلا به کرونا وقتی تایید شد که این ویروس، بیش از یک هفته‌ در استان‌هایی مثل قم و تهران و گیلان یکه‌تازی می‌کرد و قربانی می‌گرفت. موج اول این اپیدمی اما، با خسارات کم‌تری نسبت به خیلی از استان‌ها از سر کرمان گذشت و بعد از آن، بارها و بارها از زبان متخصصان و کارشناسان شنیدیم که مدیریت کرونا در استان را تحسین کردند و اینکه دل‌های زیادی در استان به عزا ننشست و بر بیمارستان‌ها فشار شدیدی وارد نشد را مرهون تعطیلی‌های زودهنگام از مدرسه و دانشگاه تا بازار و اصناف و همچنین ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و کنترل ترددها دانستند که با حمایت استاندار و همراهی اعضای ستاد مدیریت کرونا و مردم محقق شد. از آن روزها، دو ماهی گذشته و اکنون، هم آمارهای منتشر شده و هم هشدارهای متولیان بهداشتی و درمانی استان نشان می‌دهد که نتایج آن زحمات و تلاش‌ها و خطر کردن‌های مسئولان استان و خانه‌نشینی‌های کسبه و مردم و کارمندان، در آستانه‌ی بر باد رفتن است.

بیش از یک هفته است که انتشار آمارهای کرونا در استان محدود شده اما پیش از اینکه چنین اتفاقی بیفتد، معلوم بود که شمار مبتلایان روزانه در استان به میزانی خیلی متفاوت‌تر از گذشته رسیده و افزایش چشمگیری پیدا کرده بود. ضمن اینکه در آمارهای یک هفته‌ی گذشته که تنها بستری‌شدگان و جان‌باختگان را اعلام می‌کنند هم، افزایش مشاهده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفته که اگر مردم رفتارهای اجتماعی مطابق با وضعیت موجود نداشته باشند، کم‌تر از دو هفته‌ی دیگر ما هم مثل هرمزگان می‌شویم. به واسطه‌ی ارتباطاتی که با دوستان خبرنگارم در هرمزگان دارم، تا حد زیادی از وضعیت وخیم این استان اطلاع دارم. مرگ‌های زیادی که هر روز خبرشان می‌رسد و تمامی هم ندارد، مثبت شدن تست یک نفر از هر دو تستی که می‌گیرند و کمبود تخت‌های ویژه و کمبود پزشک و پرستار و خستگی پرسنل بهداشتی و درمانی در همسایگی ما، رنج‌آور است و یک ماه است که هر روز از این خبرها به مردم هرمزگان می‌رسد.

اکنون که ما در تلاقی دو استان قرمز هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان قرار گرفته‌ایم و جنوب استان‌ هم براساس اعلام وزارت بهداشت، قرمز است و با آمارهایی که وجود دارد افزایش را مشاهده می‌کنیم، درباره‌ی سرنوشت استان کرمان به‌شدت احساس خطر می‌کنیم و از استاندار محترم دیگر دست‌اندرکارانی که در تمام این چهار ماه، تلاش‌های زیادی برای حفظ سلامت جامعه انجام داده‌اند می‌خواهم در این مرحله از مدیریت اپیدمی نیز، با توانی حتی فزون‌تر از ماه‌های قبل، دست به اقدام بزنند و با بازگشت برخی محدودیت‌ها، نظارت سختگیرانه‌تر بر اجرای دستورالعمل‌ها، اعمال یک‌سری از مقررات ویژه‌ی دوران زندگی با کرونا به‌جای تمنا و توصیه کردن و همچنین، به صدا درآوردن زنگ هشدار آن‌چنان که همه‌ی مردم استان آن را بشنوند؛ نگذارند تابستان ۹۹ برای کرمان به رنگ سیاه درآید. تصمیماتی نیاز است که گرفتن آن اکنون هم ساده است و هم سخت. ساده از این بابت که تجربه‌ی نخستین آن در استان وجود دارد. سخت از این بابت که هم در برخی موارد، مشکلات اقتصادی تشدید می‌شود و هم، مردم خسته شده‌اند. اما هر سختی‌ای در کنار افزایش بی‌وقفه‌ی مرگ‌ومیرها و عزادار شدن تعداد زیادتری از مردم استان کرمان، رنگ می‌بازد.

می‌دانم هم مسئولین و هم پزشکان و پرستاران و نیروهای آزمایشگاه و بیمارستان‌ها و هم مردم، خسته شده‌اند، باور کنید ما خبرنگارها هم از بس که خبر مرگ دادیم خسته شدیم! تا فرصت هست، چاره‌ای باید. هر اقدامی که برای حفظ سلامت و بهداشت استان‌مان گرفته شود، ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما شمار طرفداران آن حتما بیش‌تر خواهند بود.