روند افزایشی کرونا در استان کرمان ادامه دارد

ماسک اجباری در اماکن عمومی

جدال نفس‌گیر کرمان با گرما و کرونا

شرح روش‌های اصولی استفاده از ماسک

 

گروه جامعه ـ تیرماه گرم کرمان رو به گرم‌تر شدن می‌رود. کرونا که زمستان آمده بود، در این گرما هم زنده مانده و همچنان می‌تازد. درصد زیادی از مردم استان کرمان زندگی عادی خود را در پیش گرفته‌اند و توصیه‌های بهداشتی مربوط به کرونا را به حاشیه رانده‌اند. نتیجه‌ی این رفتارهای پرخطر این شده که سرعت شیوع کرونا در استان بالا گرفته و میزان سرایت‌پذیری ویروس به دو و نیم نفر رسیده است. شاخصی که برای ریشه‌کنی کرونا باید به کم‌تر از یک برسد.

طی روزهای اخیر، متولیان بهداشتی و درمانی در استان بارها نسبت به عواقب این رفتارهای اجتماعی که بر میزبانان کرونا می‌افزاید، هشدار داده و تکرار سرگذشت یک ماه گذشته‌ی خوزستان در استان کرمان را هم دور از انتظار ندانسته‌اند. هرمزگان بیش از یک ماه است که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و آمار مرگ‌ومیر در آن، در برخی روزها، آن هم به‌طور متوالی، دو رقمی است.

سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان چهارشنبه‌ی گذشته در نشست خبری مجازی اعلام کرد: «استان براساس شاخص‌های تعریف شده، هم‌اکنون در وضعیت «پرخطر و بسیار پرخطر» کرونا قرار دارد و در حالی‌که تا سه هفته پیش، نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت سفید قرار داشتند، اکنون هیچ منطقه‌ی سفیدی در استان وجود ندارد».

جنوب استان این روزها وضعیت بدتری نسبت به دیگر مناطق دارد و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت روز شنبه اعلام کرد که ظرفیتی که در دو بیمارستان جیرفت و کهنوج برای بیماران کرونا تدارک دیده بودند پر شده است. اتفاقی که در برخی دیگر از استان‌های کشور نیز رخ داده است. بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تا روز دوشنبه نهم تیرماه، هشت استان شامل: خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونا و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین، به گفته‌ی سخنگوی وزارت بهداشت از روز یکشنبه‌ی این هفته، خیز قابل توجهی در آمار ابتلا و بستری در استان تهران مشاهده شده که نگران‌کننده است. روز دوشنبه، از سوی ستاد مدیریت کرونا در خراسان رضوی اعلام شد که وضعیت کرونا در مشهد از قرمز هم عبور کرده است و روزانه حدود ۱۵۰ بیمار جدید بستری می‌شوند.

اگرچه منابع رسمی از وقوع موج دوم کرونا در کشور نمی‌گویند اما از اواخر اردیبهشت‌ماه، سیر نزولی آمارهای روزانه‌ی ابتلا و کاهش مرگ‌ومیرها تمام شده است. سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان هم می‌گوید که موج دوم در استان رخ نداده اما اگر رفتارهای غیربهداشتی در جامعه ادامه یابد، در همین تابستان، موج دوم را در استان تجربه خواهیم کرد که خسارات زیادی در بخش‌های مختلف برجا خواهد گذشت.

دکتر مهدی شفیعی در پاسخ به فردای‌کرمان درباره‌ی اینکه دلیل ابتلای اکثریت بیماران جدید در استان چیست؟ می‌گوید: «در ماه‌های قبل، در تحلیل وضعیت بیماران معلوم بود که بیش‌تر سفر و جابه‌جایی بین مناطق مختلف باعث ابتلای افراد می‌شد. الان اما بیش‌تر موارد، به دنبال شرکت در مراسمات و عمدتا عروسی و ترحیم رخ می‌دهد یا سفر به شهرستان‌ها یا استان‌هایی که شیوع بالاتری دارند و یا پذیرا بودن میهمانانی از این مناطق».

وی می‌افزاید: «در این موارد می‌بینیم خانواده و گاهی تا پنج نفرشان درگیر می‌شوند که نشان می‌دهد با خوشه‌های پراکنده‌ی خانوادگی درگیر هستیم که در مراسمی عمدتا عروسی و ترحیم شرکت کرده‌اند». وی تصریح می‌کند: «آنچه الان باعث گردش ویروس و پایداری زنجیره‌ی انتقال در استان شده است، رعایت نکردن فاصله‌گذاری فیزیکی، بی‌توجهی به شست‌وشوی مکرر دست‌ها و حضور در ازدحام و شلوغی‌ها است».

پس از آن‌که از گوشه‌وکنار کشور خبر رسید که کرونا خیز برداشته است، رئیس‌جمهور روحانی، اختیاراتی به ستادهای استانی مدیریت کرونا داد تا در صورت ضرورت، برای ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و یا تعطیلی برخی کسب‌وکارها به صورت منطقه‌ای تصمیم بگیرند. در استان کرمان هنوز در این‌باره اقدامی صورت نگرفته است. تنها تصمیم تازه‌ی این روزها، اجباری شدن ماسک در استان از روز دوشنبه نهم تیرماه است آن هم برای حضور در ادارات، بانک‌ها و دیگر فضاهای عمومی سرپوشیده.

انتظار می‌رود بعد از اینکه اختیارات ستاد استانی افزایش یافته، برای کنترل رفتارهای پرخطر آن بخش از جامعه که کرونا را جدی نمی‌گیرند، تصمیماتی متناسب گرفته شود تا از وخیم شدن شرایط استان جلوگیری گرفته شود. تاکنون اما در این‌باره اقدامی نشده و تنها ماسک زدن را در کرمان زودتر از کشور اجباری کرده‌اند. از شنبه‌ی پیش‌رو، در کل کشور استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری خواهد بود.

استاندار کرمان به‌عنوان رئیس ستاد مدیریت کرونا در استان از روز پنجشنبه‌ی گذشته در خانه‌اش تحت درمان قرار گرفته، چون تست کرونای او مثبت شده است. دکتر فدائی به فاصله‌ی چند روز بعد از آنکه خبر ابتلا به کرونای دکتر بصیری، معاون سیاسی و امنیتی او مثبت شد، گرفتار این ویروس شد. به گفته‌ی معاون بهداشتی علوم‌پزشکی، هر دو این مسئولان عالی‌‌رتبه‌ی ستاد مدیریت کرونا، نوع خفیف این بیماری را گرفته‌اند و حال عمومی‌شان خوب است.

همه‌ی کسب‌وکارهایی که در ماه‌های اول شیوع کرونا در کشور تعطیل شده بود، فعال شده‌اند. پیش از شروع بازگشایی‌ها در ایران، دولت، طرحی با عنوان فاصله‌گذاری هوشمند را آغاز کرد و از مردم خواست تا از ویروس کووید ـ ۱۹ هوشمندانه‌تر عمل کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی که برای هر کسب‌وکاری تدارک دیده شده را به‌عنوان سبک جدید زندگی خود برگزینند. این پروتکل‌ها اما بنا به گفته‌ی مقامات وزارت بهداشت، از سوی اکثریت جامعه، یا اصلا رعایت نمی‌شود یا ناقص اجرا می‌شود. پس از بازگشایی‌ها بیماری دوباره سیر صعودی خود را آغاز کرده اما نتایج طرح فاصله‌‌گذاری هوشمند ارزیابی نمی‌شود.

دکتر سید وحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان روز دوشنبه به خبرنگار ایسنا کرمان گفته است: «معتقدم در شرایط کنونی مردم بیش‌تر از حاکمیت مقصر هستند زیرا حاکمیت بیش از حد توانش، کار انجام داده است».

به گفته‌ی وی، تاکنون ۱۵ درصد از جمعیت استان کرمان مبتلا به کرونا شده‌اند. درباره‌ی آمار کل مبتلایان اما گزارشی در دست نیست و مدتی است که از سوی علوم‌پزشکی کرمان تنها شمار بیماران بستری و جان‌باختگان در استان اعلام می‌شود. از ابتدای اپیدمی کرونا در استان کرمان تا روز دوشنبه، ۱۶۱۹ نفر در استان، به‌دلیل ابتلا به کرونا بستری و ۱۵۴ نفر نیز قربانی این ویروس مرموز شده‌اند. برای ایمنی در برابر این بیماری نیاز است که واکسن بزنیم. واکسنی که در دنیا، رقابت نفسگیری برای کشف آن شکل گرفته و هنوز هم خبری از موفقیت صد درصد آن نیست. کرونا درمان قطعی هم ندارد و یافتن دارویی برای دفع اثرات زیان‌بار این ویروس بر سیستم ایمنی بدن، به یک آرزو برای بشر قرن ۲۱ تبدیل شده است.

آنچه که درباره‌ی این بیماری قطعی است، مرگ‌بار بودن و قدرت سرایت بالای آن است و همچنین، شستن مکرر دست‌ها و فاصله گرفتن از این و آن و استفاده کردن از ماسک است. آن هم استفاده‌ی اصولی که در ادامه روش‌های آن می‌آید.

از جمله نکاتی که پیش از قرار دادن ماسک روی صورت و پس از آن باید رعایت شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دست‌ها را پیش از تماس با ماسک به درستی بشویید.

– از سالم و تمیز بودن ماسک اطمینان حاصل کنید.

– ماسک را به گونه‌ای روی صورت قرار دهید که بین ماسک و پوست فاصله‌ای نباشد.

– بینی، دهان و چانه را به طور کامل با ماسک بپوشانید.

– از تماس دست‌ها با ماسک خودداری کنید.

– پیش از برداشتن ماسک از روی صورت دست‌های خود را ضد عفونی کنید.

– هنگام برداشتن ماسک، از قسمت بند آن را از صورت خود جدا کنید.

– بعد از برداشتن ماسک آن را از صورت خود دور کنید.

– در صورت تمیز و خشک بودن ماسک می‌توان آن را داخل کیسه پلاستیکی قرار داد و مجدد استفاده کرد.

– هنگام بیرون آوردن ماسک از کیسه پلاستیکی آن را از قسمت بندها گرفته و روی صورت قرار دهید.

– پس از برداشتن ماسک دست‌ها را به درستی با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید.

– از قرار دادن ماسک پاره یا سوراخ روی صورت خودداری کنید.

– از قرار دادن ماسک زیر بینی خودداری کنید.

– از برداشتن ماسک در محیط‌هایی که امکان رعایت حفظ فاصله یک متری وجود ندارد، خودداری کنید.

– از قرار دادن ماسکی روی صورت که تنفس با آن سخت است، پرهیز کنید.

– از قرار دادن ماسک آلوده یا مرطوب روی صورت خودداری کنید.

– ماسک خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

– از ماسک گشاده استفاده نکنید.

– ماسک‌های پارچه‌ای با قابلیت چندبار مصرف را حداقل روزی یک بار با ماده ضدعفونی کننده یا صابون و آب گرم بشویید.