مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در دیدار با هیات مدیره خانه مطبوعات:

رسانه‌های محلی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند

 گروه جامعه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مشارکت اصحاب رسانه در انتخابات اخیر خانه مطبوعات را بسیار خوب و دلگرم‌کننده‌ دانست و گفت: «این مشارکت می‌تواند پشتوانه‌ی خوبی برای اعضای هیات مدیره باشد».
به گزارش خبرنگار فردای کرمان، اعضای هیات مدیره دوره‌ی جدید خانه مطبوعات شمال استان کرمان روز گذشته با مدیرکل ارشاد استان دیدار کردند. محمدرضا علیزاده در این دیدار با بیان این‌که جامعه‌ی فعال و پویا نیازمند رسانه‌های کارآمد و حرفه‌ای است، بیان کرد: «جامعه‌ای که بخواهد پیش برود و اهداف خود را دنبال کند نیازمند رسانه‌های فعال است».
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و نیز شیوع کرونا و تاثیر آن بر فضای جامعه، افزود: «در این شرایط نیاز است رسانه‌ها نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند و روحیه‌ی امید و نشاط را به جامعه در برهه‌ی فعلی تزریق کنند».
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: «در کنار این، رسانه‌ها باید نقش اصلی خود که مطالبه‌گری است را دنبال کنند، خواسته‌های مردم را مطرح کنند و فعالیت دستگاه‌ها را نیز به مردم منتقل نمایند».
وی با بیان این‌که فضای رسانه‌ای خصوصا در فضای مجازی، فضای مناسبی نیست، گفت: «هنوز سواد رسانه‌ای مردم به حدی نرسیده که تشخیص بدهند اطلاعاتی که از این طریق به جامعه منتقل می‌شود، صحیح است یا خیر و در این فضا نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و در بین رسانه‌ها، رسانه‌های محلی نقش مهم‌تری دارند زیرا به دلیل این‌که شناخته شده و مورد وثوق هستند، بیشتر مورد اعتماد مردم هستند».

مشارکت در انتخابات خانه، بسیار دلگرم‌کننده‌ بود
علیزاده در ادامه با بیان این‌که دوره‌ی قبل خانه مطبوعات نقاط قوت و ضعفی داشت که باید توسط هیات مدیره کنونی خانه بررسی شود تا گام‌های بعدی محکم‌تر و موثرتر برداشته شود، اظهار کرد: «هیات مدیره دوره‌ی قبل با چالش‌ها و مشکلاتی کار خود را شروع کرد و این مشکلات تا پایان دوره ادامه داشت».
وی خاطرنشان کرد: «در دوره‌ی قبل مطالبات نشریات زیاد بود و رسانه‌ها در زمان گرانی و کمبود کاغذ با چالش‌هایی روبه‌رو بودند و مشکلات سبب شد بار اصلی بر دوش تعداد اندکی در خانه مطبوعات بیفتد و حتی زمان‌هایی شاهد بودم مدیر خانه به تنهایی کار را پیش می‌برد».
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به این‌که بعد از تشکیل کارگروه تخصصی برای برگزاری انتخابات، انسجامی شکل گرفت که همراهی و همدلی رسانه‌ها را به دنبال داشت و مشارکت اصحاب رسانه در انتخابات اخیر، بسیار خوب و دلگرم‌کننده‌ بود که می‌تواند پشتوانه‌ی خوبی برای اعضای هیات مدیره باشد».
علیزاده با بیان این‌که فعالیت در خانه مطبوعات باید فارغ از نگاه و تفکر سیاسی باشد، گفت: «در خانه قرار است کار صنفی انجام شود و گامی برای اصحاب مطبوعات و رسانه برداشته شود تا آن‌ها بتوانند رسالت خود را انجام دهند و این مساله در هیات مدیره جدید خانه مطبوعات با وجود افراد حرفه‌ای محقق شده است».
وی با اشاره به اعضای هیات مدیره جدید خانه مطبوعات کرمان، افزود: «یک جمع حرفه‌ای از تفکرات مختلف در هیات مدیره حضور دارند و از حیث جغرافیایی نیز افرادی از شهرستان‌هایی با رسانه‌های فعال حضور دارند که همه از ویژگی‌های این دوره است که آن را خاص کرده است».
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این‌که باید برای ایجاد تشکل‌های صنفی قوی، کارآمد و به‌روز تلاش کنیم، ادامه داد: «ایجاد خانه مطبوعاتِ به‌روز بسیار مهم است».
وی با تاکید بر تعامل دورن سازمانی در خانه مطبوعات و ادامه‌ی این روند در بین اعضای خانه و هیات مدیره، اظهار کرد: «تعامل با اداره کل ارشاد، معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ای، سیستم‌های تخصصی و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد».
علیزاده با بیان این‌که دغدغه‌ها و مشکلات مطبوعات و رسانه‌های استان را در کنار هم دنبال خواهیم کرد، گفت: «ارتباط با تشکل‌هایی مانند بسیج رسانه، ارتباط با برخی کارگروه‌ها مانند شورای فرهنگ عمومی، کارگروه فضای مجازی و شورای اطلاع‌رسانی استان باید شکل گیرد تا از آن ظرفیت‌ها نیز بتوانید استفاده کنید».
وی با بیان این‌که خانه مطبوعات نیازمند یک برنامه‌ی عملیاتی سه ساله است گفت: «برخی برخوردها با رسانه‌ها و خبرنگاران ناشی از برخوردهای غیرحرفه‌ای است زیرا زمانی که رسانه‌ای حرفه‌ای عمل می‌کند، عکس‌العمل هم مثبت خواهد بود».
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتقا سطح کیفی رسانه‌ها را از اولویت‌های اداره کل ارشاد برای این دوره‌ی خانه مطبوعات بیان کرد و گفت: «بحث آموزش از دغدغه‌های مشترک اداره ارشاد و خانه مطبوعات است تا نشریات و رسانه‌ها بتوانند از این حیث خود را ارتقا بدهند».
وی خاطرنشان کرد: «تعدادی دغدغه‌ی چندم‌شان نشریه است و به همین دلیل لطماتی به سیستم رسانه‌ای استان وارد می‌کنند که باید راهکاری اندیشیده شود تا با آموزش، سطح کیفی رسانه‌ها ارتقا یابد».
علیزاده با اشاره به شکل‌گیری کمیته کارشناسی مطبوعات در اداره کل ارشاد، بیان کرد: «این کمیته می‌تواند مسائلی که نیاز به تعامل و هماهنگی دارد را دنبال کند».
وی ادامه داد: «اعضای خانه مطبوعات خواستار پیگیری مسائل صنفی، رفاهی، معیشتی و حقوقی از سوی خانه مطبوعات هستند که باید در کنار آموزش به این موارد نیز توجه شود».
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، راه‌اندازی موزه مطبوعات را یکی دیگر از موارد قابل پیگیری بیان کرد و افزود: «استقرار خانه مطبوعات در یک ساختمان آبرومند و مجزا نیز از مواردی است که باید پیگیری شود تا خانه مطبوعات در ساختمانی مستقل و فضایی مناسب مستقر شود».

عرضه کاغذ از سوی معاونت مطبوعاتی ادامه دارد
محمدجواد حسین‌زاده، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد استان کرمان نیز در این نشست درباره‌ی اعتبارات سال گذشته خانه مطبوعات، بیان کرد: «سال گذشته دو مبلغ ۳۳ میلیون تومانی به حساب خانه مطبوعات واریز شد که یک بخش مربوط به روز خبرنگار بود و یک مبلغی هم بابت فعالیت‌های خانه مطبوعات و به‌روزرسانی و دوره‌های آموزشی بود».
وی درباره‌ی سهمیه‌ی کاغذ و زینک نیز افزود: «سال گذشته چندین جلسه با چاپخانه‌ها و نمایندگان خانه مطبوعات داشتیم که درباره‌ی توزیع زینک در چاپخانه‌های استان هماهنگ شد».
حسین‌زاده با بیان این‌که تغییری در عرضه‌ی کاغذ از سوی معاون مطبوعاتی ایجاد نشده، توضیح داد: «روزنامه‌ها که از طریق چاپخانه نشریه خود را چاپ می‌کنند اعلام وصول را برای ما ارسال می‌کنند و این اعلام وصول به تهران ارسال می‌شود و سهمیه‌ی کاغذ به چاپخانه پرداخت می‌شود که تاکنون مشکلی وجود نداشته است».
وی ادامه داد: «سال گذشته تا بهمن و اسفند، بیش از ۱۴۰ تن کاغذ به نشریات و رسانه‌های استان داده شده است».
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد استان کرمان خاطرنشان کرد: «اسناد تمامی پول‌هایی که اداره کل ارشاد به عنوان کمک به خانه مطبوعات پرداخت کرده، موجود است».


رویکرد ما توجه به مسائل رفاهی و آموزشی است
محمدرضا نژادحیدری، مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان نیز در این نشست یکی از رویکردهای خانه مطبوعات در دوره‌ی جدید را توجه بیش از پیش به مسائل رفاهی خبرنگاران مطرح کرد و گفت: «خبرنگاران به عنوان افرادی که در سنگرهای مختلفی فعالیت می‌کنند، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و اساس‌نامه هم ما را موظف کرده به این موضوع بپردازیم».
وی با اشاره به تعاونی مسکن خانه مطبوعات و پیگیری‌های انجام شده برای شکل‌گیری آن در دوره‌های قبل، بیان کرد: «در جلسه‌ای که سال گذشته با حضور معاون مربوطه‌ی وزارت راه و شهرسازی در استانداری برگزار شد مصوب شد که زمین با قیمت مناسب در داخل محدوده‌ی شهر برای شرکت تعاونی در نظر گرفته شود، فراخوانی داده شد، ۳۰ نفر هم ثبت‌نام کردند و سه نفر به عنوان هیات موسس انتخاب شدند و قرار بود شرکت تعاونی مسکن مطبوعات را ثبت کنند که رها شد و یکی از اولویت‌های ما این خواهد بود با توجه به رویکردی که دولت در حال حاضر دارد تلاش کنیم از این ظرفیت استفاده کنیم و تعاونی مسکن مطبوعات را تشکیل دهیم».
نژادحیدری با بیان این‌که مسائل آموزشی دغدغه‌ی اول ماست، توضیح داد: «معتقدیم با توسعه‌ی کمی رسانه‌ها نیازمند روزآمدی و نگاه نو به مقوله‌ی اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری هستیم و لذا سعی می‌کنیم آموزش‌هایی را به جامعه‌ی مخاطب عرضه کنیم که مبتنی بر شرایط روز باشند».
وی با اشاره به در پیش رو بودن روز خبرنگار و سناریوهای مطرح شده برای برگزاری و گرامیداشت این روز با توجه به شرایط جامعه و شیوع بیماری کرونا، گفت: «همه‌ی برنامه‌هایی که برای این روز در نظر گرفته شده منوط به نظر و تصمیم ستاد مدیریت کرونا است که سعی می‌کنیم نظر آن‌ها را کسب کنیم».
مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان یکی از مشکلات مطبوعات را مالیات عنوان کرد و از مدیرکل ارشاد خواست در مکاتبه‌ای با وزارتخانه شرایط پرداخت مالیات برای اهالی رسانه را آسان‌تر کند و با بیان این‌که بسیاری از اهالی رسانه از شرایط معافیت مالیاتی اطلاع دقیقی ندارند، افزود: «درخواست دادیم تا سال ۹۸ تمام جرایم مالیاتی مطبوعات بخشیده شود و در مقابل مطبوعت مکلف شوند دفاتر را آماده کنند و برای حل این مشکل لازم است همه کمک کنند».
وی دسترسی به سامانه خانه مطبوعات را از دیگر مشکلات بیان کرد و یادآور شد: «تعدادی تقاضای عضویت دارند و باید وضعیت این افراد بررسی شود».
نژادحیدری با بیان این‌که خانه مطبوعات در دوره‌های اخیر خیلی مرکزگرا شده است، خواستار صدور کارت اعضای خانه مطبوعات در استان شد و بیان کرد: «پالایش اعضا نیز بسیار مهم است، افرادی در سال ۹۵ در خانه مطبوعات عضو شدند اما الان در کرمان نیستند و کار رسانه‌ای نمی‌کنند و این‌ها ظرفیت‌هایی را از رسانه‌ها و خانه اشغال کرده‌اند که طبق اسا‌س‌نامه می‌توانیم این‌ها را پالایش کنیم اما این امکان در سامانه نه تنها برای مدیرت خانه بلکه برای مدیران مسئولی که اعضا را تایید می‌کنند نیز با چالش روبه‌رو است».
وی ادامه داد: «البته سامانه نیازمند به‌روزرسانی است و مواردی را لازم دارد ازجمله اعضای خانه مطبوعات بتوانند در پروفایل شماره حساب و شماره کارت خود را اعلام کنند تا ما بتوانیم زمان واریز مبلغ به حساب اعضا از این طریق عمل کنیم».
مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان با بیان این‌که فضای خانه مطبوعات فضای خوبی نیست، گفت: «توقع نداریم ارشاد برای ما فضا فراهم کند اما انتظار داریم ما را در این زمینه حمایت کنید تا بتوانیم از ظرفیت خانه‌های قدیمی و میراثی کرمان استفاده کنیم».
وی همچنین خاطرنشان کرد: «در خانه مطبوعات هیچ گزارشی از کمک‌هایی که وزارت ارشاد سال ۹۸ به خانه داشته، نداریم و از شما می‌خواهیم اگر گزارش و آماری در این خصوص دارید به ما ارائه کنید تا بتواینم در مواردی که از ما سوال می‌شود، پاسخ رسمی بدهیم».
نژادحیدری یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران را نگاه امنیتی مدیران بیان کرد و افزود: «برخی مدیران نیز به دلیل تذکر دستگاه‌های امنیتی درخصوص پرهیز از تخلیه‌ی تلفنی، حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نیستند و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود و به عنوان مثال مدیران می‌توانند از طریق سامانه‌ی خانه مطبوعات کار استعلام و شناسایی فرد را انجام دهند».
گفتنی است در ابتدای این نشست اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات دغدغه‌ها و مشکلات خود را با مدیرکل ارشاد در میان گذاشتند.