استان کرمان در وضعیت هشدار

رکوردزنی مرگ با کرونا

گروه جامعه: از اواسط خردادماه بود که ابتلا به کرونا کم‌کم در استان کرمان رو به افزایش گذاشته بود. همان زمان متخصصان هشدار می‌دادند که اگر این افزایش به یک روند تبدیل شود و صعودی بماند، از جایی به بعد، مرگ‌ومیرها شدت می‌گیرد چون وقتی زنجیره‌ی انتقال ویروس برقرار بشود، گروه‌های پرخطر نیز بیش‌تر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند و حالا این پیش‌بینی در استان کرمان محقق شده به گونه‌ای که از اول این هفته تا روز دوشنبه مرگ‌ومیر روزانه با ابتلا به کرونا در حال رکوردزنی است. روز شنبه ۱۲ مرگ در شبانه‌روز، روز یکشنبه هم همین تعداد و روز دوشنبه رکورد پنج ماهه شکست با ۱۳ قربانی در ۲۴ ساعت و این یعنی، کرونا تنها در سه روز اول این هفته، جان ۳۷ نفر را گرفته است. تعداد کل قربانیان کرونا در استان کرمان تا روز دوشنبه ۲۳ تیرماه به ۲۴۷  نفر رسید.

براساس شاخص‌هایی که وزارت بهداشت تعریف کرده، چند روز است که استان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارد. چنانچه وضعیت کنترل و مدیریت نشود، اوضاع بدتر از بد خواهد شد و مرگ‌ومیر و ابتلا شدت می‌گیرد.

دولت طی دو ماه گذشته که کرونا در کشور اوج گرفته، بارها اعلام کرده که در این مرحله از اپیدمی، برای کنترل اوضاع، تعطیلی گسترده را اعمال نخواهد کرد و اگر در منطقه‌ای اوضاع وخیم شد، به‌صورت محلی، مقامات مجازند تعطیلی را برگردانند البته تصمیم نهایی را دولت باید بگیرد. طی هفته‌های اخیر، در جنوب استان و همچنین سیرجان و شهربابک، تعطیلی و محدودیت‌هایی برقرار شد تا اوضاع مدیریت شود.

آنچه که اکنون می‌تواند جامعه را از دست این ویروس مرموز سالم نگه دارد، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و شست‌وشوی دست‌هاست. همان روش‌هایی که از ابتدای اپیدمی کرونا در کل جهان توصیه شد.

استفاده از ماسک دو هفته‌ای هست که در اماکن عمومی در ایران اجباری شده است. پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای وجود دارد که اگر در این دو هفته، اکثریت جامعه ماسک بزنند، و البته درست ماسک بزنند، در کنار آن، اجتماعات شلوغ برگزار نشود و مسافرت‌ها کم‌تر بشود، بعد از ۱۴ روز، آثار مثبتی در روند اپیدمی ایجاد خواهد شد. باید منتظر آینده بمانیم. آینده‌ای که تا این لحظه، بی‌واکسن و بی‌داروی قطعی کرونا ترسیم شده است.

در همین حال، طی روزهای گذشته، اخبار غیرموثقی که توجه‌ی بسیاری را به خود جلب کرده، شناسایی ویروس کووید ـ ۱۹ در هواست در حالی‌که پیش از این، گفته می‌شود این ویروس به‌دلیل وزنی که دارد در هوا معلق نمی‌ماند. روز یکشنبه اما، وزیر بهداشت اعلام کرد که احتمال انتقال ویروس کرونا در فضای سربسته و وجود فرد آلوده در این فضای سربسته وجود دارد که ممکن است ویروس از طریق گردش هوا به دیگری که در فاصله‌ی دورتر نشسته هم منتقل شود.

به نقل از ایرنا سراسری، سعید نمکی درباره‌ی احتمال انتقال ویروس کرونا در هوا افزود: «مدارک مستندی مبنی بر این‌که ویروس کرونا می‌تواند در هوای آزاد یا پارک و از فاصله‌ی دور و از طریق هوا به دیگران منتقل شود، نداریم».

پنج ماه است که جهان با پدیده‌ای غیرمعمول مواجه شده و سلامت هرکس به دیگری بند شده است. در این وضعیت، تصمیم‌های شخصی تک‌تک افراد جامعه است که رنگ آینده را تعیین می‌کند. آینده‌ای سبز و روشن یا …؟ هیچ چیز مشخص نیست.