از ابتدای مردادماه ۱۴۰ نفر با کرونا جان باخته‌اند

کرمان در قلۀ همه‌گیری کرونا

 

گروه جامعه ـ سیزده روز از مردادماه گذشته و از ابتدای این ماه، ۱۴۰ نفر از کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند نتوانستند در نبرد با این ویروس، جان خود را نجات بخشند و متاسفانه فوت کردند.

آمار فوت بابت کرونا یکی از شاخص‌هایی است که وضعیت اپیدمی را می‌تواند مشخص کند و مرگ ۱۴۰ نفر در ۱۳ روز، به روشنی، شرایطی که استان کرمان دارد را نشان می‌دهد.

تعداد کل جان‌باختگان تا عصر دوشنبه در استان به ۴۷۳ نفر رسیده و تا این تاریخ، به استناد گزارش رسمی که علوم‌پزشکی کرمان منتشر کرده، ۳۵۸ بیمار کرونا هم در بیمارستان‌ها بستری هستند.

آن‌طور که استاندار کرمان گفته، تا سه‌شنبه هشتم مردادماه آمارها در استان به یک ثباتی رسیده بوده اما مجدد رو به افزایش گذاشته است.

حمید رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان هم روز دوشنبه درباره‌ی وضعیت کرونا در استان به ایسنا کرمان گفت: «از ۲۴ خردادماه سیر صعودی این بیماری در استان آغاز شد به‌طوری که هم‌اکنون در قله‌ی این پیک هستیم و از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز و بقیه در وضعیت هشدار هستند».

وی در عین‌حال پیش‌بینی کرد با روندی که در استان وجود دارد و همچنین، در مقایسه با استان‌های مجاور، از اواخر هفته‌ی جاری شاهد روند نزولی این بیماری در استان کرمان باشیم.

براساس گزارش‌های رسمی علوم‌پزشکی، از ابتدای شیوع کرونا در استان تا سیزدهمین روز از مردادماه، چهار هزار و ۲۹۳ نفر به‌دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند.

علوم‌پزشکی از خردادماه، آمارهای کرونا را آن‌طور که اوائل اپیدمی منتشر می‌کرد، در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد و مشخص نیست از این ۳۵۸ بیماری که بستری هستند، چند نفر حال وخیمی دارند اما سخنگوی وزارت بهداشت، عصر دوشنبه ۱۳ مردادماه اعلام کرد که حال چهار هزار و ۱۰۴ نفر از بیماران در کشور وخیم است.

همه‌ی گزارش‌ها و آمارها از بدحالی ایران و کرمان زیر سایه‌ی ویروس ناشناخته‌ی کووید ـ ۱۹ حکایت دارد و این وضعیتی است که از اسفندماه تاکنون ادامه داشته و کسی نمی‌داند تا کی تمام می‌شود. کسانی که تاکنون توانسته‌اند سلامتی خود را حفظ کنند، توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته‌اند، ماسک زده‌اند، شست‌وشوی مرتب دست‌ها را جدی گرفته و از شرکت در تجمعات دوری کرده‌اند. رعایت این موارد البته باید با سختگیرانه‌ترین شکل ممکن صورت گیرد وگرنه از ما تا ویروس، فاصله‌ای نیست؛ وقتی همه‌ی نقاط استان و ایران آلوده و آلودگی آن‌چنان بالاست که در رنگ‌بندی وضعیت کرونا در کشور با قرمز نشان داده می‌شود.