وضعیت قرمز کرونا در استان ادامه دارد

مرگ ۲۰ نفر در ۳ روز!

گروه جامعه ـ تابستان در حالی به سومین ماه خود رسیده که وضعیت قرمز کرونا و موج دوم این بیماری در استان کرمان همچنان برقرار است اگرچه به گفته‌ی سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان، مدتی است روند بیماری به یک ثبات رسیده اما همچنان شمار مبتلایان و متوفیان روزانه در حال افزایش است. تا عصر دوشنبه سومین روز از شهریورماه، ۶۷۴ نفر در استان بعد از ابتلا به بیماری کووید ـ ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند؛ ۳۱۱ نفر از این افراد، در مردادماه جان باخته‌اند که آمار قابل ملاحظه‌ای است. خوشبختانه طی سه روز نخست شهریورماه، آمار مرگ‌ومیرهای روزانه تک رقمی شده است و پیش‌بینی بر این است که از این هفته آمارها رو به کاهش بگذارد.

در این سه روز اول شهریورماه، بنا به اعلام وزارت بهداشت، تا عصر دوشنبه ۲۶ استان در کشور در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند و اگرچه در کشور، کاهش ۴۰ درصدی ورودی بیماران کرونا به بیمارستان رخ داده اما آنچه که این ایام بیش از همیشه بر آن تاکید می‌شود عدم تکرار تجربه‌ی اردیبهشت‌ماه است. آن زمان، وقتی آمارها رو به کاهش گذاشت، عده‌ی زیادی با عادی‌پنداری اوضاع، این ویروس مرموز را دست‌کم گرفته و دست از رعایت کردن توصیه‌های بهداشتی برداشتند و دولت هم بازگشایی بی‌مهابایی در همه‌ی کسب‌وکارها را رقم زد. نتیجه شد این که کشور وارد موج دوم بیماری شد. شمار قربانیان از ۲۰ هزار نفر بالا رفت و کادر بهداشتی و درمانی زیر بار این فشار سنگین، به نفس‌نفس زدن افتادند.

اکنون اما استان‌های زیادی از پیک دوم عبور کرده یا در حال عبور از آن هستند و آمارها رو به کاهش گذاشته. هشدار جدی این است که فریب این کم شدن آمار را نخوریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه، دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا از کاهش ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و کم شدن میزان مرگ و میر خبر داد و در عین حال تاکید کرد: «کم شدن آمار کرونا به معنی رد شدن از شرایط اضطرار نیست، دفعه‌ی قبل که آمار کرونا کم شد فریب خوردیم، باید هوشیارانه عمل کنیم. ورودی بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و میزان مرگ‌ومیر هم کم شده است، ولی نباید فکر کنیم که کرونا کم شده و می‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم».

محرم از راه رسیده و ارادتمندان اهل‌بیت علیهم‌السلام، به سنتی دیرینه باید این روزها را به عزاداری می‌نشستند. کرونا اما همگان را پراکنده ساخته، خیلی از مراسمات از جمله روضه‌خوانی باشکوه خانه‌ی سادات خوشرو در کرمان مجازی شده و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای برای شرکت در مراسم عزاداری نوشته شده و باید رعایت شود.

دکتر مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان پیش از این گفته که اگر در تجمعات محرم نکات بهداشتی رعایت نشود، در مهرماه موج سوم بیماری را تجربه خواهیم کرد.