وعدۀ بهره‌برداری در بهمن‌ماه؛

کاروانسرای وکیل هتل‌بوتیک می‌شود

 

گروه جامعه – بنا به وعده‌ی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، مرمت کاروانسرای تاریخی وکیل در شهر کرمان تا پایان شهریورماه تمام می‌شود. پس از آن، اجرای تاسیسات و تجهیز آن صورت می‌گیرد تا در بهمن‌ماه امسال، این کاروانسرا، به‌عنوان یک‌ هتل‌بوتیک به بهره‌برداری برسد.

این کاروانسرای تاریخی که ثبت ملی شده و دارای کالبد خشتی و آجری است را برخی، نخستین ساختمان دو طبقه‌ی شهر کرمان می‌نامند و از معدود کاروانسراهایی است که دارای تزئینات نفیس کاشی‌کاری است تا جایی که حتی بادگیر آن نیز دارای تزئینات است.

این بنای ارزشمند تاریخی، سالیان زیادی بود که به حال خود رها شده و تلاش‌ها برای مرمت و احیای آن، ناکام می‌ماند. نخستین اقدام در این زمینه، در دهه‌ی هفتاد و در زمان استانداری مرتضی بانک انجام و قرار شد این بنای تاریخی به یک هتل سنتی تبدیل شود. آن زمان، رویای هتل عباسی اصفهان را برای کاروانسرای وکیل کرمان در سر داشتند اما طرح‌شان بی‌نتیجه ماند تا این‌که در زمان ریاست رحیم‌مشایی بر سازمان میراث‌فرهنگی کشور، یک سرمایه‌گذار ترک به کرمان می‌آید و با تشریفاتی بالا، کلنگ پروژه‌ای را بر زمین می‌زند که قرار بود با اجرای آن، هتلی در این کاروانسرا ایجاد شود که نشد تا که در سال ۸۹ صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی این بنا را به‌همراه خانه‌عامری‌های کاشان و عمارت مسعودیه تهران به شرکت سرمایه‌گذاری «عظام» واگذار کرد تا این شرکت هتلی در این کاروانسرا ایجاد کند. این طرح هم اما مدتی بعد، به‌دلیل آنچه که آن را «مخدوش بودن قرارداد واگذاری» خواندند اجرا نشد و با پیگیری‌های فراوان، میراث‌فرهنگی کرمان توانست حکم خلع‌ید پیمانکار را بگیرد. سرانجام در مردادماه سال ۹۶ بود که کاروانسرای وکیل برای تبدیل به یک مجموعه‌ی اقامتی به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد. این‌بار، شرکت سرمایه‌گذاری سمگا (سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران) برنده‌ی مزایده‌ی واگذاری این بنای تاریخی شد تا آن را مرمت کند و اکنون کار را پیش می‌برد تا بهمن امسال آن را به هتل‌بوتیک تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، در برنامه‌ای که روز پنجشنبه سی‌ام مردادماه با مشارکت خانه مطبوعات و اداره کل میراث‌‌فرهنگی استان برگزار و خبرنگاران از برخی بناهای تاریخی کرمان و ماهان بازدید کردند، از این کاروانسرا نیز بازدید صورت گرفت.

فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه‌ی بازدید از کاروانسرای وکیل گفت: «مرمت این بنا تا پایان شهریورماه، بر اساس برنامه‌ی زمان‌بندی که سرمایه‌گذار داده، انجام می‌شود. بعد هم بخش تاسیسات و تجهیز آن می‌ماند که قول دادند برای دهه فجر به یک بوتیک‌هتل تبدیل شود».

وی با بیان اینکه این کاروانسرا یکی از زیباترین هتل‌های کشور خواهد شد، افزود: «کاروانسرای وکیل در دل شهر کرمان در بافت تاریخی قرار گرفته که با این کاربری، سامان پیدا می‌کند و بهره‌ی اقتصادی از آن می‌بریم. در کنار آن، کاروانسراهای دیگری مانند کاروانسرای جر و حاج‌آقاعلی را داریم که بخشی از مالکیت آن‌ها مربوط به دولت است و در اختیار اوقاف  و سازمان‌های دیگر قرار دارد و بخشی هم مالک خصوصی دارد».

وی ادامه داد: «این آمادگی برای سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که کاروانسرایی که دولتی است به سرمایه‌گذار واگذار شود. برای مکان‌هایی هم که مالک حقیقی دارد، سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد که برنامه‌ریزی داشته باشد و به آن‌ها کاربری، تسهیلات و کمک‌های فنی و مهندسی بدهد تا بتوانند از آن بهره ببرند».

فعالی همچنین، درباره‌ی برخی دغدغه‌ها در خصوص نحوه‌ی بازسازی و پایبندی به سنت‌ها در جریان این اقدام گفت: «هر پروژه‌ی تاریخی که بخواهد روی آن کار شود اولین چیزی که برای آن تهیه می‌شود طرح مرمتی است. طرح مرمت بررسی می‌شود، در شورای فنی تایید می‌شود، به شورای عالی در سازمان میراث فرهنگی می‌رود و آن‌جا هم تایید می‌شود و بعد از آن حکم مرمتی می‌دهند. یعنی این‌طور نیست که در بناهای تاریخی مداخله به هر شکلی صورت گیرد. بر اساس حکم مرمتی و نظارت سازمان کار انجام می‌شود و این‌ نگرانی وجود ندارد که ماهیت اثر تحت تاثیر مرمت قرار بگیرد».

برپایه‌ی این خبر، سرمایه‌گذار کاروانسرای وکیل سمگا است و قرارداد  ۲۳ ساله دارد که به صورت BOT است.