کرونا در استان کرمان جان گرفت
افزایش دوبارۀ بستری‌شدگان‌ کرونا

 

گروه جامعه ـ در آستانه‌ی پاییز، وزارت بهداشت اعلام کرد که کشور وارد موج سوم کرونا شده و روز دوشنبه، وضعیت ۲۸ استان قرمز اعلام شد. استان کرمان که از تیرماه به‌عنوان یک منطقه‌ی پرخطر کرونا معرفی شده همچنان در وضعیت قرمز است و گفته می‌شود از اواخر هفته‌ی گذشته مجدد آمار بستری‌شدگان رو به افزایش گذاشته است. تا عصر دوشنبه، به گفته‌ی سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان، شش هزار و ۴۴۱ نفر در استان به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند. متاسفانه تا پایان شهریورماه، کرونا در استان ۸۱۷ قربانی نیز گرفته و تا عصر آخرین روز از تابستان ۱۹۹ نفر نیز با تشخیص قطعی کرونا در بیمارستان بستری بوده‌اند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان روز دوشنبه به ایسنا کرمان گفت که در کرمان با وجود اینکه در وضعیت قرمز قرار داریم، اما شیب بیماری ملایم است. حمیدرضا گلزاری افزود: «متاسفانه طی دو روز گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش موارد بستری را در سطح بیمارستان‌های استان داشته‌ایم». او در عین‌حال گفت: «هنوز به پیک بحرانی نرسیده‌ایم و امیدواریم این روند کاهشی باشد».

مهدی شفیعی، سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان نیز روز شنبه به تسنیم کرمان گفته که پیش‌بینی می‌کنند در این هفته، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در آمار ابتلا و بستری کرونا در استان داشته باشیم.

اگرچه خبرهای مربوط به کشف واکسن کرونا روز به روز تعدادشان بیش‌تر می‌شود اما هنوز، واکسنی که قطعی باشد و در دسترس همگان قرار گیرد در هیچ کشوری از دنیا وجود ندارد.

در این‌باره، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در تازه‌ترین اظهارنظر گفته است که در مجمعی که ۱۸۰ کشور دیگر نیز برای خرید واکسن در لیست آن قرار دارند، ثبت‌نام کرده‌اند و با یک فرد ایرانی‌الاصل در هند که شرکت تولیدکننده‌ی واکسن دارد، مذاکره شده است. او البته تاکید کرده که برآوردها نشانگر این است زودتر از شش ماه دیگر دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم که بیاید، شامل گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود.

پس همچنان، تنها راه برای کرونا نگرفتن، رعایت توصیه‌های بهداشتی شامل فاصله گرفتن از هم، شرکت نکردن در تجمعات، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و قید سفرهای غیرضروری را زدن است.

سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان گفته که کرونا وقتی مهار می‌شود که ۹۰ درصد مردم ماسک بزنند.

حالا، شدت گرفتن کرونا در فصلی که اپیدمی آنفلوآنزا را دارد، زنگ خطری است تا همه‌ی ما برای مهار کرونا دست به‌کار شویم تا خودمان و دیگران را از این ویروس در امان بداریم.