در همایش روز صنعت و معدن در کرمان مطرح شد؛

صادرات در کرمان زمین‌گیر شده است

کارگروه رفع موانع تولید اختیارات می‌خواهد

 

گروه اقتصاد: همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن در کرمان با حضور دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، استاندار کرمان، روسای کمیسیون‌های اقتصاد، صنایع و معادن، رئیس اتاق استان کرمان و جمعی دیگر از مدیران استانی و فعالان بخش خصوصی در حوزه‌ی صنعت و معدن برگزار شد.

 

تعلیق کارت‌های بازرگانی سبب رواج قاچاق کالا می‌شود

به گزارش خبرنگار استقامت، رئیس اتاق کرمان در این مراسم با اشاره به برخی مشکلات معدن در استان کرمان، گفت: «شورای معادن استان کرمان فاقد برخی اختیارات برای رفع مشکلات بخش خصوصی است. اگر این شورا برای رفع موانع خاص در بخش معدن ایجاد شده بایستی اختیارات کافی را داشته باشد و قرار نباشد برای حل مسائل کوچک به شورای عالی معادن کشور مراجعه کند».

سیدمهدی طبیب‌زاده مشکل دیگر بخش معدن را قیمت پایین سنگ‌آهن بیان کرد و ادامه داد: «بخش مهمی از سنگ‌آهن کشور در کرمان تولید می‌شود اما فولاد به نسبت کمتر است و حدود ۲۰ درصد است. بخش خصوصی، دولتی و همه‌ی تولیدکنندگان موظف هستند سنگ‌آهن را به نصف قیمت FOB به شرکت‌های فولادی ارائه کنند اما نرخ فولاد مصرفی شرکت‌های فولادی، ۱۵ درصد بالای قیمت FOB است».

وی توضیح داد: «این پول که حدود ۵ هزار میلیارد تومان است به ناحق از استان کرمان خارج می‌شود در حالی که ما در زیرساخت‌های اساسی استان کرمان مشکل داریم، به عنوان مثال سرانه‌ی آموزش کرمان از متوسط کشور بسیار پایین‌تر است».

طبیب‌‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: «ما دارای یک نهاد‌های شبه قضایی هستیم که کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر در دفاع از حقوق بخش خصوصی در مالیات، تامین اجتماعی و سایر موارد هستند. دستگاه‌های نظارتی باید هماهنگ باشند، ما الان مشکل داریم و نمایندگان ما در این کمیسیون‌ها ترس از برخورد دارند. این موضوع باید در مرکز و مجلس به گونه‌ای حل شود که نمایندگان بخش خصوصی با طیب خاطر بتوانند از بخش خصوصی دفاع کنند».

وی با بیان این‌که در وزارت اقتصاد کاری برای احیای واحدها در حال انجام است که اتاق کرمان هم آن‌جا حضور دارد، بیان کرد: «باید به شرکت‌های در آستانه‌ی مشکل که قصد احیا دارند فرصت بدهیم، اگر این کار نشود و همه بخواهند با شروع فعالیت یک واحد، مطالبات گذشته و آینده‌ی خود را وصول کنند قطعا احیا شکل نمی‌گیرد».

رئیس اتاق کرمان در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه‌ی صادرات، گفت: «۳۱ شهریورماه امسال کارت‌ همه‌ی بازرگانانی که رفع تعهد ارزی نکردند تعلیق شد و این یعنی منافذ صادراتی ما در فصل صادرات پسته و خرما بسته شده است».

وی با اشاره به محدودیت‌های دیگر صادرکنندگان، ادامه داد: «وام‌های صادراتی قرار شده از طریق سامانه‌ی سپیدار پرداخت شود و متقاضیان باید از این طریق اقدام کنند، از اسفند ۹۸ تاکنون، با وجود گذشت شش ماه، حتی یک درخواست هم به بانک کشاورزی از طریق این سامانه ارسال نشده است».

طبیب‌زاده یادآور شد: «همچنین بانک مرکزی ۲۰ شهریور امسال بخشنامه‌ای به بانک‌ها صادر کرده مبنی بر این‌که هیچ بانکی حق ندارد به واحدهای صادرکننده‌ای که زیر ۱۰۰درصد رفع تعهد نکرده‌اند، وام بدهد، این به معنای توقف کامل صادرات است».

وی با اشاره به مشکل تمدید کارت‌های بازرگانی، اظهار کرد: «تعلیق کارت‌های بازرگانی به این معنا است که صادرکنندگان بنام و رسمی که همیشه ارز را به کشور می‌آوردند، دیگر صادر نمی‌کنند و این سبب می‌شود یا محصول صادراتی استان کرمان صادر نمی‌شود و یا این‌که قاچاق می‌شود».

 

وضعیت فضای کسب و کار استان مناسب نیست

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز ضمن گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس، بیان کرد: «فعالیت‌های اقتصادی، به‌خصوص تولید در این شرایط که با مشکلات زیادی مواجه است، کمتر از جهاد دفاع مقدس نیست».

جلیل کاربخش‌راوری خواستار حمایت استاندار کرمان و دستگاه‌های دولتی از بخش خصوصی شد و ادامه داد: «پایش اخیر فضای کسب و کار نشان می‌دهد وضعیت فضای کسب و کار استان کرمان مناسب نیست و کرمان در بین ۳۱ استان کشور، رتبه‌ی ۲۹ را دارد».

وی با بیان این‌که تفویض اختیار به بخش خصوصی راهگشای بسیاری از مشکلات حوزه‌ی اقتصاد است، اظهار کرد: «برخی اختیارات در سطح ملی از سوی وزات صنعت و معدن به اتاق‌های بازرگانی یا خانه‌های صنعت و معدن تفویض شده که در استان کرمان نیز این کار انجام شده، درخواست دارم حمایت کنید این تفویض اختیار انجام شود زیرا بخش خصوصی درد خود را بهتر می‌شناسد».

 

کارگروه رفع موانع تولید اختیارات می‌خواهد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در این مراسم با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان کرمان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: «در سال‌جاری در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی ۳۱ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را دنبال می‌کنیم».

مهدی حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: «در کشور برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است، که از این میزان ۱۰ میلیون تن سهم استان کرمان است».

وی افزود: «همچنین در افق ۱۴۰۴ تولید ۸۲ میلیون تن کنسانتره در کشور برنامه‌ریزی شده که حدود ۴۱ میلیون تن آن در استان کرمان با توجه به پروژه‌هایی که اجرا شده و یا در حال انجام است، تولید خواهد شد».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: «تولید گندله نیز در کشور ۷۳ میلیون تن برنامه‌ریزی شده و حدود ۲۸٫۵ میلیون تن را در استان برنامه‌ریزی کردیم که کارخانه‌های آن افتتاح شده و یا بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند».

وی با بیان این‌که تولید بیش از ۵۰ درصد کنسانتره‌ی کشور در استان کرمان خواهد بود، خاطرنشان‌ کرد: «۴۰ درصد گندله کشور و ۲۵ درصد آهن اسنفجی کشور نیز در استان کرمان تولید می‌شود».

حسینی‌نژاد گفت: «در این شرایط اقتصادی سخت، صنعتگران و معدنگران با چالش‌ها، مشکلات و قوانین و ضوابطی مواجه‌اند و نوسانات نرخ ارز فرآیندهای تولید را با چالش مواجه کرده است».

وی با بیان این‌که برای تامین مواد اولیه‌ی کارخانجات تولید نیازمند تخصیص سهمیه‌های خاص به صنایع هستیم، اظهار کرد: «تقاضا داریم اختیاراتی به کارگروه رفع موانع تولید داده شود تا بتوانیم مشکل ارتباط بین دستگاه‌ها و بخشنامه‌ها که گاهی به یک چالش برای واحدهای تولیدی تبدیل می‌شود را برطرف کنیم».

 

مردم نگران ریزش‌های بورسی نباشند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: «اگر بخواهیم در اقتصاد کشور مسیر جدیدی در تامین منابع مالی ایجاد کنیم، با توجه به ساختار سنتی بانک‌ها محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و تا امروز نیز بیش از ۹۰ درصد تامین منابع مالی در کشور بانک‌محور بوده است».

محمدرضا پورابراهیمی یادآور شد: «رویکرد جدید الان در حوزه‌ی بازار سرمایه شکل گرفته و این فضا برای مردم و افرادی که در بطن جامعه بودند فراهم شده است».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی، گفت :«تامین منابع مالی و مسائل بانکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند و پس از آن مسائل بیمه‌ای، مالیاتی و تغییر قوانین و عدم ثبات آن‌ها از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی کشور است».

وی خاطرنشان کرد: «شرکت‌هایی در استان کرمان داریم که ارزش آن‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است اما یک بدهی پنج میلیاردی آن‌ها را زمین‌گیر کرده که می‌توانند با عرضه‌ی سهام به میزان ۱۰ درصد در بازار سرمایه، از طریق فرابورس کلیه‌ی مشکلات تامین مالی و تعهدات خود را برطرف کنند».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «روش تامین منابع از طریق بازار سرمایه جایگزین مناسبی برای تامین این منابع از طریق بانک‌ها است».

وی بیان کرد: «بازار سرمایه فراز و نشیب دارد، مردم نگران ریزش‌های بورسی نباشند، نگاه ما در بازار سرمایه باید میان‌مدت و بلندمدت باشد».

پورابراهیمی افزود: «نرخ بازده در بازار سرمایه در دوران بعد از جنگ تاکنون نوسانات زیادی داشته و خروجی آن به طور متوسط میانگین بلندمدت و میان‌مدت ۲.۵ برابر نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد کشور بوده است، بنابراین بازار سرمایه جای نگرانی ندارد و این نوسانات معمولی است».

وی با اشاره به حوزه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی، توضیح داد: «در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور و تحریم‌ها، تاکنون دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی وارد کرمان شده و امسال نیز هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط یک کشور خارجی در استان کرمان عملیاتی خواهد شد».

پورابراهیمی اظهار کرد: «امروز جنگ اراده‌ها در اقتصاد است، اگر کسی به فکر مذاکره در اقتصاد کشور باشد خطای راهبردی است، فرمانده‌ای که به اندازه‌ی سر سوزنی به فکر مذاکره در اقتصاد باشد نمی‌تواند جنگ اقتصادی بکند».

استاندار کرمان نیز در این مراسم با تبریک به صنعتگران و واحدهایی که به‌عنوان نمونه و برتر معرفی شدند، گفت: «صنعتگران و فعالان حوزه‌ی صنعت موفق شدند در این شرایط سخت و با همه‌ی مشکلات و گرفتاری‌ها، خصوصا ناهماهنگی‌هایی که وجود دارد راه پر نشیب و فراز توسعه و تولید را طی کنند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند».

محمدجواد فدائی بیان کرد: «این افراد می‌توانند برای سایر واحدهای تولیدی و صنعتی که در حال فعالیت هستند یک الگو باشند».

گفتنی است در این مراسم از واحدهای خان‌خاتون، گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین، خدمات ارگ جدید، شکوفا صنعت پویا، کابل پیشرو رفسنجان، سیمان کرمان، مجتمع ذوب‌‌ آهن و نورد کرمان، جهان‌فولاد سیرجان، مجتمع فروآلیاژ رباط، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، ریگان خودرو، ابرسانان کرمان، صنایع پلی‌اتیلن کرمان، کارا، مهراب حیات صنعت کرمان، نیسان بتن کرمان، فنی مهندسی توسعه بابکان، آریا جنوب ایرانیان، سنگ‌آهن بتن عرشه، سنگ‌آهن سادات، مس میدوک، شرکت ملی صنایع مس ایران (معدن مس سرچشمه)، شرکت کارمانیا فلز، ویژگان بسپار شرق، کیا سم کارمانیا، نانو نخ و گرانول سیرجان، رنگدانه سیرجان، مهندسی تردد راهنما، انجمن دانش‌بنیان استان کرمان، انجمن تخصصی همگن صنایع پلاستیک کرمان به عنوان واحدهای نمونه تجلیل شد.