کرونا در استان با شیب ملایمی رو به افزایش است؛

احتمال بازگشت تعطیلات کرونایی!

یک پیش‌بینی می‌‌گوید مرگ‌های کرونا در کشور به ۹۰۰ نفر در روز می‌رسد!

 

گروه جامعه ـ کرونا در موج سوم خود در ایران، بی‌مهابانه‌تر از گذشته می‌تازد و جان می‌گیرد. شمار فوتی‌های روزانه‌ی این بیماری حدود یک هفته است که نزدیک به ۲۰۰ نفر رسیده و روز جمعه از ۲۰۰ نفر هم عبور کرد.

شمار کل قربانیان تا عصر دوشنبه به «۲۵ هزار و ۷۷۹ نفر» رسیده و تعداد مبتلایان روزانه نیز بیش از سه هزار نفر در روز شده است. شامگاه یکشنبه، حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت که؛ در موج سوم کرونا تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان خیلی بیش‌تر از موج اول و دوم گزارش شده و تعداد فوتی‌ها در برخی استان‌ها بی‌سابقه و خیلی بیش‌تر از حد نصاب قبلی است.

او اظهار کرد: «در حال حاضر موضوع و محور اصلی نگرانی‌ها، استان تهران است، زیرا تهران از تجمع و ترددهای بالایی برخوردار است و تاثیر فراوانی بر سایر استان‌ها می‌گذارد».

به گزارش ایسنا سراسری، لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفت که پیش‌بینی می‌شود در آبان‌ماه، اگر با همین روال پیش برویم، ممکن است به ۶۰۰ مورد مرگ روزانه برسیم و یک پیش‌بینی دیگر نیز نشان‌دهنده‌ی ۹۰۰ مورد فوت روزانه در اواسط آذرماه است، البته اگر هیچ اقدام مداخله‌ای صورت نگیرد.

در استان کرمان هم که از تیرماه وضعیت قرمز اعلام شده، همچنان همین شرایط برقرار است و به گفته‌ی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان مدتی است که با شیبی ملایم، آمار مبتلایان رو به افزایش است. تا عصر دوشنبه هفتم مهرماه، ۲۵۰ بیمار کرونا در استان بستری بوده‌اند. همچنین، شمار قربانیان در استان به ۸۵۱ نفر رسید. ۳۴ نفر از این جان‌باختگان در هفته‌ی اول مهرماه قربانی این بیماری شده‌اند.

اکثریت شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز هستند و روز یکشنبه، شهرستان سیرجان با ثبت پنج فوت ناشی از کرونا، رکوردی بی‌سابقه را شکست.

اخیرا، از سوی ستاد ملی کرونا به استان‌ها اختیاراتی داده شده تا تعطیلی و محدودیت‌هایی را اعمال کنند. بصیری، معاون استاندار کرمان روز شنبه اعلام کرد که اگر اپیدمی در استان شدت بگیرد، سراغ تعطیل کردن و محدود کردن خواهند رفت. اقدامی که شرایط وخیم اقتصادی فعلی را برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، وخیم‌تر می‌کند.

گفته می‌شود میزان استفاده از ماسک در کشور و از جمله در استان کرمان با کاهش زیادی مواجه شده است. بنا به اعلام متولیان، در استان کرمان، تنها ۶۵ درصد مردم ماسک می‌زنند این در حالی است که با آمدن پاییز و همزمانی آنفلوآنزا و کرونا، بیش از هر زمان دیگری نیاز به رعایت توصیه‌های بهداشتیِ پیشگیرانه است. کرونا هنوز نه درمان قطعی دارد و نه واکسن آن در بازار عرضه‌ی عمومی شده است. واکسن آنفلوآنزا هم هنوز در هیچ‌یک از داروخانه‌ها توزیع نشده و توزیع هم بشود، همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند و تنها، گروه‌های پرخطر باید واکسن بزنند. در این شرایط، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها و شرکت نکردن در اجتماعات و فاصله‌ گرفتن از هم، تنها راهکارهایی است که کشور را به سلامت از این مرحله از بحران جهانیِ همه‌گیری عبور می‌دهد.