در نشست فعالان گردشگری انتقاد شد؛

بررسی مسائل گردشگری در غیاب استاندار!

 

گروه جامعه – گردشگری کرمان پیش از کرونا هم چندان جسم‌وجانی نداشت و حالا بعد از هفت ماه تعطیلی و رکود سنگین، به حال احتضار افتاده و به مرحله‌‌ای رسیده که می‌گویند بیش از ۴۰ درصد تعدیل نیرو در آن رخ داده است. فعالان گردشگری استان کرمان چهارشنبه‌ی گذشته دور هم جمع شدند تا ضمن گرامیداشت روز جهانی گردشگری، این شرایط سخت‌شان را یادآوری کرده و نسبت به این وضعیت وخیم هشدار بدهند اما، نه استاندار کرمان و نه هیچ‌یک از معاونان او به این جلسه نیامدند و همین موضوع، به‌صدر انتقاداتِ فعالان بخش خصوصی آمد. هم رئیس کمیسیون گردشگری اتاق و هم رئیس جامعه هتل‌داران استان که به نمایندگی از خانواده‌ی گردشگری در این جلسه سخنرانی کردند، از بی‌اعتنایی استاندار به این جمع و جلسه گلایه‌ کردند. مسئله‌ای که طرح آن، با تشویق تاییدآمیز حضار نیز همراه بود.

شهردار کرمان هم در حمایت از گردشگری ضمن تشریح برنامه‌های شهرداری در حوزه‌ی گردشگری اعلام کرد که باید در حمایت از این فعالیت‌ها، وام بلاعوض به آن‌ها داده شود و البته آرزو کرد که ای‌کاش شورا و شهرداری آن‌قدر توان داشتند که برای جبران خسارات چند صد میلیاردیِ کرونا به این صنعت، کمک کنند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، محمدرضا بهرامی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان، در این مراسم، با قدردانی از حمایت‌های رئیس اتاق، شهرداری و شورای شهر و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان از بخش گردشگری گفت: «امروز در این مراسم جای دکتر فدائی استاندار محترم و معاون ایشان خالی است. با وجود اینکه دعوت‌شان کردیم اما نیامدند».

او سپس این سوال را مطرح کرد: «آیا اگر در استان همسایه‌‌ی ما یزد بود و چنین مراسمی مرتبط با گردشگری برگزار می‌شد، آیا استاندارشان شرکت نمی‌کرد؟».

او اظهار کرد: «لااقل معاون ایشان باید به این جلسه می‌آمدند تا مسائل و مشکلاتی که گردشگری استان با آن مواجه است را بشنوند».

بهرامی البته خطاب به فعالان گردشگری استان گفت: «حالا که شرایط این‌طور است و استاندار و معاون او به جمع ما نمی‌آیند، این را باید باور کنیم که تا خودمان به فکر خودمان نباشیم، پیشرفتی در کسب‌وکارمان رخ نخواهد داد».

او با اشاره به برخی از مهم‌ترین اقدامات کمیسیون گردشگری اتاق طی یک سال گذشته، از مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌ در تبریز و تهران تا برگزاری فم‌تور و کارگاه تجربه و ۱۳ جلسه‌ی تخصصی کمیسیون افزود: «از همکارانم در بخش گردشگری استان می‌پرسم: ما چه‌قدر برای بازاریابی و تبلیغات برای کسب‌وکارهایمان هزینه می‌کنیم؟ چه‌قدر به فکر آموزش و به‌روز رسانی آموزش‌های خودمان و نیروهایمان هستیم؟ چه‌قدر در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنیم؟ اگر مدیری عملکرد ضعیف داشت، ما چه‌قدر مطالبه‌گری کرده و می‌کنیم؟».

سبحانی، رئیس جامعه هتل‌داران استان کرمان نیز در سخنان خود در این مراسم، با انتقاد از غیبت استاندار در این جلسه گفت: «ما نه‌تنها انتظار داشتیم که ایشان در جلسه حضور داشته باشند بلکه دیگر مدیران استان از وزارت نیرو تا علوم‌پزشکی و دارایی و بانک‌ها و پلیس نیز نیاز بود در این جمع باشند تا صدای ما را بشنوند».

او توضیح داد که اگر به گردشگری «صنعت» می‌گویند برای این است که حمایت‌هایی هم‌تراز دیگر صنایع به این بخش جلب شود.

سبحانی با بیان اینکه گردشگری یک فعالیت فرابخشی است، ادامه داد: «امروز هزینه‌ی حامل‌های انرژی، دارایی و مالیات و بیمه فشار بسیار شدیدی به بخش گردشگری استان کرمان وارد کرده است».

او تصریح کرد: «در شرایطی که کرونا این صنعت را به‌ ورطه‌ی نابودی کشانده، متاسفانه حمایتی هم از آن نمی‌شود در حالی‌که مثل دیگر صنایع و حتی بیش‌تر باید از آن حمایت می‌شد».

در ادامه، رئیس جامعه هتل‌داران استان کرمان با بیان اینکه گردشگری کرمان خانواده‌ی بسیار کوچکی دارد، گفت: «کار سختی بود از این خانواده حمایت شود؟ در این مدت، فعالان این صنعت در استان بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده و درآمد از دست‌رفته دارند. از تسهیلاتی که دولت برای حمایت داده تنها پنج درصد حمایت شده است. امروز نماینده‌‌ای از بانک باید اینجا حضور می‌داشت و می‌گفت چرا به پرونده‌هایی که تشکیل شده وام پرداخت نمی‌شود؟».

سبحانی هشدار داد: «اگر از گردشگری استان حمایت نشود، بعد از کرونا هم این بخش با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود».

او افزود: «پیش از کرونا حدود چهار هزار نفر شاغل در بخش گردشگری استان داشتیم که بیش از ۴۳ درصد تعدیل نیرو در بخش‌های مختلف این صنعت اتفاق افتاده است. اگر از این صنعت حمایت می‌شد، می‌توانست خود را احیا کند ولی حمایت نشدیم و شرایط بسیار بسیار سخت شده است».

وی با تاکید بر اینکه واقعا حمایتی ندیده‌ایم، ادامه داد: «انتظار داریم وام‌هایی با سود تک‌رقمی به فعالان گردشگری داده شود، وام‌هایی طولانی‌مدت با دوره‌ی تنفس دو سال. تصدی‌گری‌های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار و گردشگری جدی گرفته شود».

او سپس گفت تنها ارگانی که در برابر کرونا از گردشگری حمایت کرده، شهرداری و شورای شهر کرمان بوده است.

سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان هم با بیان اینکه آنچه انجام داده‌ایم (تخفیف در عوارض‌ها) وظیفه‌ی ما برای حمایت از کسب‌‌وکارهای گردشگری در شهر کرمان است، تصریح کرد که نه وام کم‌بهره، بلکه باید وام بلاعوض به فعالان بخش گردشگری داده شود.