با پرداخت ۳۰ درصد تعهد ارزی؛

کارت‌های بازرگانی تعلیقی فعال شد

گروه اقتصاد: کارت بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکرده بودند و از سوی بانک مرکزی به حالت تعلیق درآمده بود با شرایطی رفع تعلیق شد. به گفته‌ی رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان، کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی صادرکنندگانی که تا ۳۱ مردادماه، ۳۰ درصد رفع تعهد انجام داده‌اند تا دهم آبان ماه رفع تعلیق شده است تا بتوانند از محل صادرات جدیدشان تعهد ارزی خود را پرداخت کنند.

محمدعلی محمدمیرزائیان در گفت‌وگو با فردای کرمان با اشاره به تعلیق کارت‌های بازرگانی، بیان کرد: «کارت‌های بازرگانی که تا تاریخ معینی که بانک مرکزی اعلام کرده بود رفع تعهد نکردند خودبه‌خود تعلیق شدند».

وی افزود: «در حال حاضر با توجه به صحبت‌هایی که بین سازمان صمت و سازمان توسعه تجارت شده و پیگیری‌هایی که از سوی اتاق کرمان صورت گرفته، کارت بازرگانی کسانی که تا ۳۱ مردادماه، ۳۰ درصد رفع تعهد را انجام داد‌ه‌اند تا ۱۰ آبان تمدید شده است تا بتوانند از محل صادرات جدیدشان رفع تعهد کنند».

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با اشاره به روند اداری طولانی رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی، توضیح داد: «به علت این‌که بانک مرکزی زیرساخت لازم را فراهم نکرده و این امکان وجود ندارد که به‌صورت هم‌زمان در سازمان توسعه تجارت نیز رفع تعهد صادرکننده، مشخص شود، فرآیند خارج کردن کارت از حالت تعلیق روند طولانی دارد».

وی ادامه داد: «صادرکنندگان رفع تعهد را انجام می‌دهند اما این فرآیند در سامانه‌ی دارایی و یا سازمان صنعت و معدن مشخص نمی‌شود، اگر زیرساخت این کار فراهم شود دیگر کارتی تعلیق نمی‌شود».

محمدمیرزائیان گفت: «تعداد زیادی از بازرگانان رفع تعهد ارزی را انجام دادند اما کارت آن‌ها به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها و عدم آگاهی سازمان‌ها از این موضوع، همچنان در حالت تعلیق است و انجام کارهای اداری آن با نامه‌نگاری و یا ارسال سی‌دی طول می‌کشد».

وی با بیان این‌که اکنون زمان صادرات پسته و خرما است و باید صادرکننده هرچه زودتر کالا را برای صادرات آماده کند، گفت: «متاسفانه زمانی که کارت تعلیق می‌شود، صادرکننده نمی‌تواند صادرات انجام دهد و ممکن است به تعطیلی شرکت‌ها نیز بیانجامد».

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان تاکید کرد: «برای حمایت از تولید باید شرایط صادرات تسهیل شود».

وی افزود: «در حال حاضر کارت‌های بازرگانی تولیدی و کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی که ۳۰ درصد رفع تعهد را انجام داده‌اند تا ۱۰ آبان‌ماه رفع تعلیق شدند».