مرگ با کرونا در ایران به اوج رسیده است؛

نگرانی از پاییز سخت و سیاه!

*مدارس استان کرمان تعطیل شود

 

گروه جامعه – کرونا در کشور چنان اوج گرفته که روز دوشنبه، از لحاظ تعداد  قربانیانِ روزانه‌ی این ویروس، ایران در جهان اول شد. مرگ ۲۳۵ نفر و ابتلای سه هزار و ۹۰۲ نفر در شبانه‌روزِ منتهی به دوشنبه، یک رکورد تکان‌دهنده است.

بیش از سه هفته است که از وقوع موج سوم کرونا در کشور می‌گذرد. موجی که بیش از گذشته خسارت‌بار شده است. در فواصل کوتاه یک هفته‌ای آمار جان‌باختگان هزار تایی می‌شود. تا عصر دوشنبه، بنا به اعلام لاری سخنگوی وزارت بهداشت، حال چهار هزار و ۱۶۷ بیمار کرونا در کشور وخیم بوده است. با وجود اوج گرفتن کرونا و افزایش شدید مرگ‌ومیرها، از سوی ستاد ملی کرونا هنوز تصمیمی بزرگ که متناسب با شرایط جدید باشد گرفته نشده است.

روز یکشنبه، محمد آسایی‌اردکانی، مشاور وزیر بهداشت با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا و تلاش کادر درمان، گفت: «توان و ظرفیت بیمارستان‌ها و کادر درمان برای مراقبت از مبتلایان کووید۱۹ محدود و رو به اتمام است، تعطیلات، مسافرت‌ها و تجمع‌هایی که در یک ماه گذشته در کشور داشتیم عامل مهم افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر بیماری کووید۱۹ در کشور است که آمارها را در اکثر استان‌های کشور بالا برد و تعداد زیادی از مردم و ازجمله معلمان و دانش‌آموزان از بین رفتند».

به نقل از ایرنا سراسری، او افزود: «در این شرایط تعداد موارد مرگ روزانه این بیماری که به حدود ۳۰ نفر در روز هم کاهش یافته بود دوباره به بالای ۲۰۰ نفر رسید، این زنگ خطر بزرگی برای مردم و مسئولان است که رعایت نکردن پروتکل‌های ساده‌ی بهداشتی شامل ماسک زدن، فاصله‌گذاری فیزیکی و شستن مداوم دست‌ها می‌تواند چه خطرات بزرگی به وجود آورد».

آسایی‌اردکانی یادآور شد: «یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تعداد مرگ‌ومیر کووید۱۹ ارائه‌ی مراقبت‌های استاندارد و باکیفیت در مراکز درمانی است، وقتی یک پرستار به جای دو تخت آی‌سی‌یو در یک بخش بیمارستانی مجبور می‌شود از بیماران شش تخت یا بیشتر مراقبت کند، مجبور است از کیفیت مراقبت به آن‌ها کم کند».

به نقل از مهر سراسری، معاون کل وزارت بهداشت نیز روز یکشنبه از اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در استان تهران و شش استان دیگر خبر داد و توضیح داد: «از ۱۲ تا ۱۸ مهر ۹۹ به مدت یک هفته مراکز و فعالیت‌های دانشگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی پربرخورد از جمله کشتی، جودو و کاراته و موارد مشابه، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ‌وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده و سالن‌های بدنسازی و همچنین برگزاری نماز جمعه تعطیل است».

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: «ممکن است این محدودیت‌ها در سایر استان‌هایی که در معرض خطر قرار دارند هم با نظر وزرای بهداشت و کشور، اعمال بشود».

به گفته‌ی وی، در شهری مثل تبریز، تعداد مرگ بر اثر کرونا برای دو تا سه روز بیش از فوتی‌ها با مرگ عادی بوده است و این تعداد فوتی‌ها بیش از میانگین روزانه‌ی ۶۸ شهید در تمام دوره‌ی جنگ تحمیلی است.

وی از افزایش اختیارات استانی در کنترل شیوع ویروس کرونا در دو هفته‌ی اخیر خبر داد و گفت: «برای تسریع در امر تصمیم‌گیری به استان‌ها اختیار داده شده است تا با هماهنگی با ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیمات جدیدی بگیرند».

در استان کرمان نیز مقامات گفته‌اند اگر شرایط وخیم‌تر بشود، تعطیلی‌هایی اعمال خواهد شد.

روز شنبه‌ی این هفته، از سوی رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اعلام شد که باید پیشنهاد تعطیلی مدارس را به وزارت کشور و بهداشت ارائه کنیم تا اگر مصوب شد، تعطیلی صورت گیرد.

نوذر نخعی، مشاور ارشد رئیس دانشگاه نیز با حمایت از تعطیلی مدارس هشدار داد که نباید بگذاریم کار که از کار گذشت تصمیم خوب و درست را بگیریم.

استان کرمان که از اواخر تیرماه براساس شاخص‌های وزارت بهداشت به وضعیت قرمز درآمد، همچنان قرمز است. شمار کل بستری‌شدگان، مجددا چند روزی است که افزایشی شده است. تا عصر دوشنبه، بنا به اعلام سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان ۲۷۱ بیمار کرونا در استان بستری بوده‌اند. همچنین، از اسفندماه تا ۱۴ مهرماه، کرونا باعث مرگ ۸۸۵ نفر در استان کرمان شده که ۷۱ نفر از آن‌ها مربوط به دو هفته‌ی اول پاییز است.

هوای ایران رو به سردی گذاشته و نگرانی بسیار جدی‌ای نسبت به بسته شدن درها و پنجره‌ها و جمع شدن افراد زیاد زیر یک سقف و نبود تهویه‌ی کافی وجود دارد که می‌تواند اوضاع را از چیزی که هست بدتر بکند. راه‌حل همه‌ی این مشکلات بسته به تصمیم‌های درست، به موقع و قاطع دولت است و البته چند کار ساده که مردم باید مراعات کنند: ماسک زدن، دوری کردن از یکدیگر و شست‌وشوی مرتب دست‌ها. باشد که پاییز بر ایران و کرمان سخت و سیاه نشود.