ویژه نامه اولین همایش انجمن دوستداران دانشگاه: شماره ۴۶۱
461.1
 
           دانشگاه سکوت نکند
 

نگرانی‌ها از تخریب سردر دانشکده فنی‌ومهندسی کرمان ادامه دارد
دانشگاه سکوت نکند

گروه جامعه: با پیشرفت پروژه‌ی ساخت روگذر در چهارراه امیرکبیر شهر کرمان، نگرانی‌ها از تخریب و آسیب به سردر دانشکده فنی و مهندسی در مجاورت آن شدت گرفت. حدود یک ماه پیش، در شهر پیچید که قصد دارند سردر را تخریب کنند؛ شهردار و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اما در پاسخ اعلام کردند هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد. در این مدت، از سوی مسئولان دانشگاه اما هیچ واکنش رسانه‌ای داده نشده است.

اکنون و در شرایطی ‌که عملیات ساخت روگذر در فاصله‌ی بسیار کوتاهی از این سردر در حال انجام است، نگرانی‌ها بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی اوج گرفته و در پاسخ به آن، شهردار کرمان با بیان اینکه این پروژه هیچ آسیبی به سردر دانشکده فنی وارد نمی‌کند، گفته است: «رمپ این تقاطع غیرهم‌سطح نیز، بعد از سردر دانشکده فنی است و هیچ‌گونه تخریبی در مسیر اجرای پروژه وجود ندارد». دانشکده فنی کرمان از آثار معماری دهه‌ی چهل خورشیدی است که به گفته‌ی متخصصان «بسیار ارزشمند، کم‌نظیر، زبده و قابل افتخار» است.

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از ایرنا کرمان، انتشار تصویری از سردر این دانشکده به همراه مطالبی با عناوینی چون «پل‌های هوایی داخل شهر کرمان دوباره دردسر ساز شد، حریم دانشکده فنی کرمان در معرض تخریب و خدشه، سردر دانشکده فنی کرمان از نظر معماری یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین آثار تاریخ معاصر است» در شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی را بین مردم پدید آورده است.

در این‌باره، شهردار کرمان با اشاره به اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح همجوار دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر کرمان در بلوار جمهوری تاکید کرد: «این پروژه هیچ آسیبی به سردر دانشکده فنی وارد نمی‌کند».

سید مهران عالم‌زاده حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی را از اولویت‌های اصلی شهرداری کرمان دانست و افزود: «شهرداری کرمان، حامی میراث‌فرهنگی است و در حفظ و نگهداری آثار میراثی و اماکن تاریخی در شهر تلاش فراوانی دارد».

وی با تاکید بر اینکه از هرگونه تغییر در سردر دانشکده فنی جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: «رمپ تقاطع غیرهم‌سطح این پروژه بعد از سردر دانشکده فنی است؛ بنابراین، هیچ‌گونه تخریبی در مسیر اجرای پروژه وجود ندارد».

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز با تکذیب این ادعا که سردر تخریب می‌شود، به مردم اطمینان داد که تحت هیچ شرایطی تخریب نخواهد شد.

فریدون فعالی با اشاره به اینکه یکی از طاق‌های این سردر آسیب دیده است گفت: «این بخش از سردر، حدود یک سال پیش ریزش داشته و تاکنون دو بار با دانشگاه در این‌باره مکاتبه داشته‌ایم تا آن را مرمت کند».

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز اظهار کرد: «به دلیل ثبت ملی بودن این بنای تاریخی تحت هیچ شرایطی تخریب نخواهد شد».

مصطفی موسوی آیت‌اللهی با اشاره به اینکه این شایعه توسط یکی از دانشجویان بدون مطالعه از پروژه در فضای مجازی منتشر شده است، افزود: «در این پروژه هیچ آسیبی به این بنای تاریخی وارد نخواهد شد».

بنا به آنچه که ایرنا نوشته است، پیگیری‌ها برای اخذ توضیحات لازم از سوی مسئولان دانشکده بی‌نتیجه مانده است. 

 
   
 

 
 
  تمامی حقوق این وب سایت متعلق به هفته نامه «استقامت» کرمان است. طراحی و اجرا: محسن رضوانی