معاون میراث‌فرهنگی استان:

ثبت ملی سردر دانشکده فنی بدون تعیین حریم!

هیچ‌جا نگفته‌ام سردر دانشکده فنی ثبت ملی نیست

اجرای روگذر با ضوابط حریم عمومی دانشکده منافاتی ندارد

از اجرای «رمپ روگذر» امیرکبیر اطلاع نداشتیم

نگرانیم فعالیت ماشین‌آلات سنگین به سردر آسیب بزند

 

اسما پورزنگی‌آبادی: از زمانی که قرارگاه خاتم نخستین قدم‌ را برای پل‌سازی در شهر کرمان برداشت تا امروز که چهارمین پروژه‌اش را در چهارراه امیرکبیر دارد اجرا می‌کند، اعتراضات و انتقادات متعددی درباره‌ی آنچه که شهرداری و این پیمانکار در شهر انجام می‌دهند وجود داشته است.

در آخرین مورد، اجرای یک پل و به‌ویژه یک رمپ از آن پل، در حاشیه‌ی سردر دانشکده‌ای از بازمانده‌های معماری دهه‌ی چهل خورشیدی در کرمان که ثبت ملی هم شده، کارشناسان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی در کرمان را نگران کرده است. شهردار کرمان که روز شنبه‌ی این هفته به فردای‌کرمان گفته بود شنیده که سردر دانشکده فنی ثبت ملی نشده؛ به نقل از روابط عمومی شهرداری، شامگاه یکشنبه در صحن علنی شورا اعلام کرده است: «طبق اطلاعات دریافت‌شده از اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، این سردر ثبت تاریخی شده، اما حریم ندارد».

موضوعی که مجتبی شفیعی، معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان هم روز دوشنبه در گفت‌وگو با فردای‌کرمان آن را تایید کرد. شفیعی با بیان اینکه دانشکده ثبت ملی شده ولی حریم اختصاصی ندارد، می‌گوید که این پروژه منافاتی با ضوابط حریم عمومی ندارد و نگرانی بیش‌تری که اکنون دارند، حضور ماشین‌آلات سنگین در حین اجرای پل امیرکبیر است که ممکن است به سردر آسیب بزند. او درباره‌ی اینکه پروژه، مجوز میراث‌فرهنگی را دارد یا خیر؟ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که این موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند. حالا باید انتشار مجوزها و نقشه‌های این پروژه مطالبه شود. عجالتا، اظهارات شفیعی را بخوانید که می‌گوید از اجرای رمپ اطلاعی نداشتند.

 

آقای شفیعی، سردر و دانشکده فنی و مهندسی ثبت ملی شده یا خیر؟

هم سردر و هم دانشکده ثبت ملی است.

نسبت به اجرای روگذر در مجاورت این بنا نگرانی‌های زیادی مطرح است. نظر شما در این‌باره چیست؟

دانشکده ثبت ملی شده ولی حریم اختصاصی ندارد. ما دو نوع حریم اختصاصی و عمومی داریم. برای بناهایی که حریم اختصاصی ندارند، ضوابط حریم عمومی ملاک عمل است. در حال حاضر، این پل، با ضوابط حریم عمومی هیچ تناقضی ندارد. نگرانی‌هایی هم که وجود دارد بیش‌تر به‌خاطر رمپ این پل است که آن هم تقریبا در فاصله‌ی سی متری از سردر شروع می‌شود. به لحاظ منظری هم اگر در محل و به‌صورت میدانی بررسی شود؛ کاری که من و همکارانم انجام دادیم، به آن صورت، منظر تحت‌الشعاع قرار نگرفته است. وقتی از این محل، به سمت فرودگاه می‌روید، قبل از پل، سردر را می‌بینید و بعد از عبور از سردر، به نقطه‌ی شروع رمپ می‌رسید.

درباره‌ی حریم اختصاصی و عمومی بیش‌تر توضیح می‌دهید؟

هر بنای تاریخی که ثبت می‌شود، بسته به اهمیتی که دارد، صاحب یک‌سری حرایم می‌شود. حریم، در واقع، محدوده‌ای در پیرامون آن اثر است که در آن، پلاک‌ها و ساختمان‌هایی که احداث می‌شود، باید از ضوابط و محدودیت‌هایی پیروی کند مثلا به‌دلیل وجود آن بنای تاریخی، ارتفاع از یک حدی نباید بالاتر برود. این، حریم  اختصاصی است و ضوابط آن، برای هر اثر ثبتی متفاوت است. حدود شش، هفت ماهی می‌شود که وزارت‌خانه، برای آثاری که هنوز حریم و ضابطه‌ی اختصاصی ندارند، ضوابط عمومی را تدوین و ابلاغ کرده که شرایطی در آن لحاظ شده و باید ملاک عمل قرار گیرد. براساس این حریم عمومی، اجرای روگذر در کنار دانشکده فنی مشکلی ندارد.

مگر هر بنایی که ثبت می‌شود نباید حریم اختصاصی آن تعیین شود؟ چرا برای دانشکده فنی حریم اختصاصی تعیین نکردید؟

باید این اتفاق بیفتد ولی خیلی از آثاری که در کرمان و حتی دیگر استان‌های کشور ثبت شده‌اند، حریم ندارند.

چرا؟

این کار، نیاز به اعتبارات مالی زیادی دارد. برای تعیین هر حریم، باید مشاور تعیین و نقشه‌هایی تهیه شود، بعد پرونده به کمیته حرایم در تهران ارسال و آنجا تصویب شود و برای اینکه پشتوانه‌ی قانونی داشته باشد باید رسما به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شود. ما چنین اعتباری در اختیار نداریم تا برای همه‌ی آثارمان حریم تعیین کنیم.

پس، درباره‌ی دانشکده فنی، میراث‌فرهنگی کم‌کاری کرده است.

ببینید، درباره‌ی اتفاقی که در کنار سردر دانشکده در حال رخ دادن است باید با دقت بیش‌تری، بحث‌های کارشناسی صورت گیرد. الان بین کارشناسان هم اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی می‌گویند که با این رمپ، منظر بنا مخدوش شده است. یک‌سری مسائل توسعه‌ی شهری هم وجود دارد به هر حال، برای رفع مشکل ترافیک در این محدوده باید کاری انجام می‌شد. باید همه‌ی مسائل را در کنار هم ببینیم.

آقای شفیعی، شما جایی مصاحبه‌ای داشته‌اید که گفته باشید سردر ثبت ملی نشده است؟

نه. اصلا مصاحبه‌ای به این شکل نداشته‌ام. شهردار محترم که به این مصاحبه استناد کرده‌اند بهتر است بگویند من کجا چنین صحبتی را مطرح کرده‌ام. شاید ایشان از صحبت‌های من، بد برداشت کرده‌ باشند.

شما از همان زمان شروع پروژه به شهرداری درباره‌ی ثبت بودن این دانشکده اطلاع داده‌اید؟ 

بله؛ ما حتی کتبا به شهرداری اعلام کرده‌ایم که در جریان اجرای پروژه، مراقبت کنند آسیبی به سردر دانشکده وارد نشود. واقعیت این است که ما از اجرای رمپ این روگذر هیچ اطلاعی نداشتیم. چون در عملیات اجرایی، ابتدا مسیر شمالی ـ جنوبی اجرا شد که اخیرا ناگهان دیدیم اجرای رمپ را شروع کرده‌اند.

این پروژه، با توجه به اینکه در مجاور یک اثر ثبت ملی اجرا شده، آیا از میراث‌فرهنگی مجوز گرفته؟ در کمیسیون ماده پنج شما یا نماینده‌ای از میراث‌فرهنگی در جریان صدور مجوز برای این پروژه حضور داشته‌اید؟

من خودم در هیچ‌یک از جلسات کمیسیون ماده پنج که این پروژه مطرح شده باشد حضور نداشته‌ام. شاید در دوره‌‌ی معاونت‌های قبلی بوده است. من در هیچ جلسه‌ای درباره‌ی این پل‌ها، اعلام نظر یا تاییدیه‌ای نداده‌ام.

اطلاع دارید که آیا این پروژه، مجوز میراث‌فرهنگی را دارد یا نه؟

متاسفانه اطلاع ندارم. باید بررسی کنم ولی اگر دوستان خودشان مجوزی دارند، قطعا می‌توانند خودشان آن را به شما ارائه کنند.

حالا اگر قرار باشد در آینده برای این دانشکده حریم اختصاصی تعریف شود و وجود این پل، با ضوابط آن منافات داشته باشد، چه باید کرد؟

عرض کردم؛ من شخصا نظرم این است که آن‌قدری که حساسیت‌ها زیاد شده، این رمپ اغتشاش بصری برای سردر ایجاد نمی‌کند. شاید عوامل دیگری وجود داشته باشند که به نظر من، بیش‌تر از این رمپ، منظر سردر را مخدوش کرده باشند.

مثلا چه عواملی؟

تابلوهای تبلیغاتی که جلوی سردر نصب شده است وگرنه زمانی که از سمت دانشکده به طرف غرب شهر و فرودگاه بروید، ابتدا سردر مشاهده می‌شود و بعد رمپ است که از لحاظ ارتفاعی هم سردر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. نظر کارشناسی من این است و ممکن است با نظر سازمانی ما متفاوت باشد منتها، نظر سازمانی هم این است که با ضوابط حریم عمومی این پروژه منافاتی ندارد. نگرانی بیش‌تر ما این است که فعالیت ماشین‌آلات سنگین در این پروژه، به سردر آسیب بزند که این نگرانی را کتبا هم به شهرداری اعلام کرده‌ایم که دقت کنند اتفاقی برای سردر رخ ندهد.

+  عکس: صفحۀ شخصی محمدرضا هاشمی‌نژاد در اینستاگرام