در پی وعده‌های بی‌سرانجام سال‌های اخیر؛

خانه‌ تاریخی لطفی مرمت اضطراری می‌شود!

 

گروه جامعه – آن همه وعده و برو بیای مقامات درباره‌ی مرمت و احیای خانه تاریخی لطفی، فعلا به اینجا ختم شده که قرار است تا یک ماه آینده، عملیات مرمت اضطراری در آن آغاز شود. در آخرین مورد از پیگیری‌هایی که برای جلب سرمایه‌گذار و نجات این خانه صورت می‌گرفت، قرار بود موسسه ملل به پروژه‌ی مرمت و احیای آن وارد شود که اکنون، مجتبی شفیعی، معاون میراث‌فرهنگی استان به فردای‌کرمان می‌گوید که موسسه ملل هم حاضر به سرمایه‌گذاری در خانه لطفی نشده است. این خانه با قدمت قاجاری، سالیان زیادی است که متروکه و به حال خود رها شده و نمای بیرون آن، نشان از فرسودگی بالای بنا دارد. کار واگذاری این بنای ارزشمند به بانک رسالت و موسسه ملل در حالی بی‌سرانجام مانده که در کرمان، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران زیادی در بخش خصوصی وجود دارند که توانایی لازم برای این کار را دارند اما نسبت به این مسائل بی‌توجهی می‌کنند. دولت هم، با وجود اینکه وظیفه دارد از این بناها مراقبت کند، به گفته‌ی شفیعی، منابع مالی در اختیار ندارد و اگر بخواهد صفر تا صد یک پروژه‌ی مرمتی را پیش ببرد، باید اعتبارات یک سال این حوزه را صرف آن کند!

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، حدود دو ماه پیش بود که معاون عمرانی استاندار کرمان خبر داد که در تلاش هستند تا موسسه ملل را برای نجات این خانه راضی به سرمایه‌گذاری کنند. پیش از این نیز، بانک رسالت برای این کار اعلام آمادگی کرده بود که نیامده، منصرف شد.

شفیعی در پاسخ به فردای‌کرمان درباره‌ی اینکه آیا موسسه ملل قصد ورود به این پروژه را دارد؟ گفت: «موسسه ملل یا هر موسسه دیگری بخواهد سرمایه‌گذاری کند، بهره‌ی اقتصادی می‌خواهد. علیرغم اینکه مدیرعامل محترم این موسسه از این خانه بازدید کردند مجاب نشدند سرمایه‌گذاری کنند. میراث‌فرهنگی‌ و استانداری به‌ویژه معاون محترم عمرانی در حال پیگیری هستیم تا سرمایه‌گذاران دیگری بیایند».

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حالا که سرمایه‌گذاری به این پروژه نمی‌آید، خود دولت که وظیفه دارد، کاری در این خانه انجام نمی‌دهد؟ اظهار کرد: «دولت که همه می‌دانند در وضعیتی نیست که چنین پروژه‌ای را شروع کند و به اتمام برساند. بودجه‌ی اندکی که داریم صرف حفاظت می‌شود تا فعلا بناها در همین وضعیت باقی بمانند. بخواهیم چنین پروژه‌هایی را صفر تا صد انجام بدهیم، کل اعتبارات یک سال را هم بگذاریم یک پروژه را نمی‌توانیم جمع کنیم».

شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا این نگرانی را ندارید به‌خصوص با وقوع بارندگی‌های پاییز و زمستان، این بنا فرو بریزد؟ گفت: «برای جلوگیری از تخریب بنا، دنبال این هستیم که  یک‌سری کارهای اضطراری برای خانه‌ی لطفی انجام دهیم تا فعلا در همین وضعیت تثبیت شود».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای بادگیر خانه که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، کاری انجام می‌دهید؟ اظهار کرد: «قرار است روی بادگیر و پشت‌بام‌ها اقداماتی صورت گیرد. ضمن اینکه زمانی بانک رسالت وارد پروژه شد، یک‌سری استحکام‌بخشی در خانه انجام شد ولی پروژه متوقف شد».

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان درباره‌ی اینکه پروژه‌ی مرمت اضطراری این خانه از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: «در مرحله‌ی انتخاب پیمانکار هستیم و فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده، کارهای اضطراری آن آغاز خواهد شد».