شمار قربانیان روزانه همچنان دو رقمی است

خیز مرگ‌بار کرونا در استان کرمان

گروه جامعه ـ پاییز سخت و تلخ و سیاهی که پیش از این پیش‌بینی می‌شد به ماه دوم رسیده و کرونا طومار زندگی را در نقاط مختلف کشور در هم پیچیده است. شمار قربانیان روزانه در ایران، مدت زیادی است که به بالای ۳۰۰ نفر رسیده و شمار مبتلایان شناسایی‌شده نیز، رکورد شش هزار نفر در روز را شکسته است. تا عصر دوشنبه پنجم آبان‌ماه، ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر در کشور قربانی کرونا شده‌‌اند. شیوع بیماری تا حد زیادی از کنترل خارج شده و ایران سیاه‌پوش است.

طی روزهای اخیر، برخی محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها دوباره برگشته است. از جمله در استان کرمان، مدارس و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی حضوری فعالیت نمی‌کنند، تالارهای پذیرایی از روز جمعه نهم آبان‌ماه در شهرستان کرمان به مدت دو هفته تعطیل می‌شود، کافی‌شاپ و رستوران و باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها تعطیل شده‌ و خانه‌نشینی اقشار زیادی از مردم آغاز شده است.

در استان کرمان که پیک‌ اول با شدت کم‌تری نسبت به کشور و پیک دوم را هم نسبتا ملایم‌تر از برخی دیگر از استان‌ها از سر گذرانده، اکنون شاهد خیز مرگ‌بار کرونا شده و اوضاع به‌حدی بحرانی است که معاون درمان وزیر بهداشت آن را «بسیار نگران‌کننده» خواند. قاسم جان‌بابایی که شامگاه شنبه‌ی این هفته به کرمان سفر کرد، در جمع مدیران استان با اشاره به کمبودهایی که در زمینه‌ی امکانات درمانی در استان وجود دارد همچنین پراکندگی مناطق جمعیتی در استان هشدار داد: «دسترسی به خدمات درمانی به دلیل پهناور بودن استان کرمان آسان نیست و این استان از نظر  امکانات زیر ساختی در حوزه‌ی سلامت و از نظر میزان تخت‌های بیمارستانی و امکانات بهداشتی درمانی دارای کمبودهایی است و کرمان جزو استان‌هایی است که کرونا می‌تواند برایش دردسر ایجاد کند».

تا عصر دوشنبه پنجم آبان‌ماه، شمار جان‌باختگان کرونا در استان به ۱۰۹۸ نفر رسید و روزهای زیادی است که شمار بستری‌شدگان سه رقمی و قربانیان دو رقمی است و حتی متوفیان روزانه در برخی روزها به ۱۶ نفر نیز رسیده است.

شمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها که پیش از این، در اوج پیک دوم به بالای سیصد نفر رسیده بود، اکنون ۵۲۰ نفر است. بنا به اعلام سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، از ابتدای شیوع کرونا در استان کرمان تا عصر دوشنبه، «هشت هزار و ۹۱۸ نفر» به‌دلیل ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که به نسبت جمعیت، رقم بالایی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز اعلام کرده که همه‌ی تخت‌های دو بیمارستان پیامبراعظم و افضلی‌پور در کرمان که بیمارستان‌های مرجع کرونایی بوده‌اند پر شده و بیمارستان‌های خصوصی نیز به مدار خدمات‌رسانی به کرونایی‌ها وارد شده‌اند.

به نقل از ایسنا کرمان، محمدجواد فدائی، استاندار کرمان نیز برای تشریح وخامت اوضاع کرونا در استان گفت: «در پیک جدید بیماری در استان کرمان، قله در حال رفیع‌تر شدن است و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان‌ها داریم و تعداد افراد بستری در آی‌سی‌یو و استفاده کننده از دستگاه‌های تنفسی بیش‌تر شده است».

اسفندماه ۹۸ بود که جهان با پاندمی کووید ـ ۱۹ دست به گریبان شد. آن زمان، پیش‌بینی‌ها از ریشه‌کنی بیماری تا دو، سه ماه و در نهایت تا تابستان احتمال می‌داد. پاییز به میانه رسیده و ویروس تاج‌دار، همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد. اوایل بیماری، می‌گفتند فقط سالمندان نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند اما روز یکشنبه، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان زیر ۵۰ سال سن در استان کرمان نیز رو به ازدیاد است. کرونا هیچ معیاری برای انتخاب قربانیان خود ندارد. هرکس که ماسک نزند و در تجمعات بدون حفظ فاصله‌ی یک و نیم متر شرکت کند و دست‌هایش را بدون ضدعفونی کردن و شستن به صورتش بزند، میزبان این ویروس سرگردان است.

معلوم نیست چه زمانی اما؛ پساکرونا از راه می‌رسد و تنها کسانی می‌توانند در جشن شکست کرونا شادمانه، ماسک‌ها را دور بیندازند که راهکارهای ساده‌ی کنونی برای پیشگیری از ابتلا را رعایت کنند. راهکارهایی که برای تعداد زیادی از افراد جامعه عادت شده ولی همان عده‌ی اندکی هم که به آن بی‌اعتنا هستند، این‌طور غیرمسئولانه جان زندگی را می‌گیرند. بدیهی است در این زمینه وظیفه‌ی دولت با برنامه‌ریزی درست برای مهار کرونا و کاهش آسیب‌رسانی آن به مردم، بسی سنگین‌تر و مهم‌تر است.