شمار قربانیان کرونا در استان به ۱۲۰۱ نفر رسید

تعطیلی شهرهای فوق بحرانی!

گروه جامعه – کرونا در کل دنیا شعله‌ور شده است. در ایران اما، پیک سوم بیماری با آمار بالایی از مرگ‌ومیرهای  روزانه در حال سپری شدن است. اوضاع استان کرمان که از تیرماه براساس شاخص‌های وزارت بهداشت قرمز شد؛ اکنون، به‌ویژه در شش شهرستان، فوق بحرانی گزارش شده و همین باعث شد که بار دیگر گروه‌های زیادی خانه‌نشین شوند.

از روز پنجشنبه، اصناف، به‌جز عرضه‌کنندگان مایحتاج عمومی، در شش شهرستان بافت، بردسیر، کرمان، رفسنجان، سیرجان تعطیل شدند اگرچه در روزهای یکشنبه و دوشنبه، در دو شهرستان کرمان و سیرجان، بازگشایی برخی از اصناف تا ساعت چهار و نیم بعدازظهر مجاز اعلام شد اما، تعطیلی‌های اجباری مجدد برگشته و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

تا عصر یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه، ۶۱۹ بیمار کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند و شمار قربانیان نیز از هزار و ۲۰۰ نفر گذشت. روزهای زیادی است که آمار جان‌باختگان کرونا در استان کرمان دو رقمی است و سه‌شنبه‌ی گذشته، با فوت ۲۴ نفر در ۲۴ ساعت، به بالاترین میزان خود در هشت ماه گذشته رسید. آن‌طور که مقامات گفته‌اند آمار قربانیان که هر روز اعلام می‌شود را باید دو برابر در نظر گرفت چرا که تعداد زیادی از مبتلایان که بیماری آن‌ها قطعی محرز نشده و در زمره‌ی مبتلایان مشکوک هستند نیز روزانه فوت می‌کنند که در این آمارها به حساب نمی‌آید.

به گفته‌ی دکتر رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، بیماران پیک سوم کرونا در استان نسبت به گذشته بدحال‌تر هم هستند. وی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «بیماران فعلی، نسبت به گذشته، بدحال‌تر هم هستند».

وی افزود: «در این پیک جدید، حدود ۱۸۰ بیمار در روز در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و متاسفانه از سوی دیگر، تعداد ترخیصی‌های روزانه‌ی ما، کمتر از موارد بستری‌ها است».

وی با بیان اینکه روزانه به‌طور متوسط، ۲۰ درصد به بیمارانِ بستری شده در بیمارستان‌های استان اضافه می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا با کمبود تخت بیمارستانی در روزهای آینده روبه‌رو خواهیم شد، اظهار کرد: «تاکنون با کمبود تخت بیمارستانی در استان مواجه نشده‌ایم و کسی روی ویلچر یا برانکارد معطل نمانده است اما اگر این اتفاق بیفتد، مجبوریم نقاهت‌گاه‌های پیش‌بیمارستانی را راه‌اندازی کنیم که خدا کند کار به آنجا نکشد».

اگرچه به گفته‌ی رشیدی‌نژاد مرگ‌ومیرهای کرونا در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است اما بیش از یک ماه می‌شود که شمار قربانیان روزانه، دو رقمی است.

در حال حاضر، مناطق زیادی در شمال استان کرمان دچار بحران کرونا شده‌اند. جنوب و شرق استان هنوز به شدت شمال درگیر نشده‌اند اما احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفته که باید دعا کنیم تا در جنوب استان این پیک با این شدت رخ ندهد چراکه بسیار شرایط بحرانی‌ای پیش خواهد آمد.

هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن بیماری وجود ندارد. خانه‌نشینی‌ها گسترده‌تر و ویروس هم چموش‌تر شده است اما، تجربه‌ی گذشته نشان داده هر زمان که فاصله‌ها بیش‌تر شود، اوضاع آرام‌تر می‌شود. هوا رو به سردی گذاشته و حضور افراد در فضای بسته و بستن در و پنجره‌ها؛ اگر با رعایت نکات بهداشتی همراه نباشد، فاجعه‌ی کنونی را جان‌سوزتر خواهد کرد. کرونا اگرچه با سرعت بالایی می‌تازد اما راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آن، ساده‌تر از چیزی است که فکرش را بکنیم. شستن دست‌ها، ماسک زدن و دو متر از دیگران فاصله‌ گرفتن. همین!