دکتر یوسفی، متخصص بیماری‌های عفونی و معاون بیمارستان افضلی‌پور:

ماه‌های کرونایی «بسیار سختی» پیش‌رو داریم

 

گروه جامعه ـ کرونا در استان کرمان همچنان می‌تازد و هر روز، با اعلام آمار بستری‌شدگان و قربانیان جدید، چهره‌ای تازه‌ای از این همه‌گیریِ مرگ‌بار نمایانده می‌شود. در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه، هجدهم آبان‌ماه، در استان کرمان ۱۷۷ بیمار جدید کرونا بستری شده‌اند که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. شمار قربانیان نیز همچنان دو رقمی است و در حالی‌که پیش از این پیش‌بینی شده بود در سیاه‌ترین روزها، آمار مرگ‌ومیرهای روزانه در استان، به ۲۰ نفر می‌رسد، طی روزهای اخیر، رکورد ۲۹ مرگ در یک روز و ۲۵ مرگ در یک روز دیگر نیز ثبت شده است. به گفته‌ی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تا صبح شنبه‌ی این هفته ۲۰۰ بیمار بدحال کرونا در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند. رشیدی‌نژاد گفت که متاسفانه حدود ۵۰ درصد از کسانی که به آی‌سی‌یو می‌روند جان خود را از دست می‌دهند و این یعنی، همچنان رسیدن روزهای سیاه کرونایی در استان دور از انتظار نیست.

در این‌باره، دکتر میثم یوسفی، متخصص بیماری‌های عفونی و معاون درمان بیمارستان افضلی‌پور کرمان که یکی از بیمارستان‌های مرجع بیماران کروناست، شامگاه جمعه ۱۶ آبان‌ماه، در یک برنامه‌ی زنده‌ی اینستاگرامی با دکتر میثم دادبخش، در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید پیک سوم کرونا تا چه زمانی مهار شود؟ تصریح کرد: «ماه‌های بسیار بسیار سختی در پیش‌رو داریم». او افزود: «پیش‌بینی می‌شود با سردتر شدن هوا، شیوع بیماری افزایش یابد به‌طوری که طی روزها و هفته‌های آینده و حتی تا اواسط دی‌ماه و اوائل بهمن‌ماه روند صعودی بیماری در استان کرمان ادامه داشته باشد و تنها عاملی که می‌تواند شرایط را آرام کند، رفتارهای اجتماعی و فردی تک‌تک مردم است».

وی با بیان اینکه که بیمارستان افضلی‌پور کرمان در حال حاضر، از لحاظ آمار بستری، یکی از شلوغ‌ترین بیمارستان‌های کل کشور با تعداد زیادی موارد بستری است، تصریح کرد: «پیک دوم و سوم در استان که پشت سر هم رخ داد و هیچ‌گاه قطع نشد، در ۱۰ روز گذشته با روند صعودی و شیب تندی در حال افزایش بوده و به نظر می‌رسد می‌رویم تا رکورد همه‌ی بستری‌شدگان ماه‌های قبل را بزنیم».

به گزارش خبرنگار استقامت، دکتر یوسفی، در بخشی از سخنان خود، در پاسخ به اینکه وضعیت بیمارستان افضلی‌پور در حال حاضر چگونه است؟ توضیح داد: «هم‌اکنون همه‌ی دنیا گرفتار این موضوع هستند و شاید در سال‌های آینده همچنان این وضعیت ادامه داشته باشد. یکی از مراکزی هم که از همان ابتدای شیوع، خیلی درگیر کرونا بوده، بیمارستان افضلی‌پور است و چون این بیمارستان در جنوب‌شرق کشور، نقش مرجعیت را درباره‌ی بسیاری از بیماری‌ها از جمله کرونا دارد، در حال حاضر هم، میزبان بیماران از مناطق خیلی دوردست است و سعی کردیم پوشش برای دو، سه استان همجوار نیز ایجاد کنیم».

وی با بیان اینکه طی این ۹ ماه فکر می‌کنم این بیمارستان از سطحی که بوده، خود را بالاتر کشانده و مورد اعتماد و استقبال گروهی از مردم قرار گرفته است، افزود: «البته، نه به این معنی که همه چیز در بیمارستان گل‌وبلبل است و یک بیمارستان مرجع درجه‌ی یک است. هیچ‌یک از بیمارستان‌های ما زیرساخت‌هایشان برای پذیرایی از چنین بحرانی آماده نبوده است و افضلی‌پور هم کمبودهای بسیار زیادی داشته ولی در این ۹ ماه سعی به جبران کمبودها شده و خیلی‌ها در این خصوص، تلاش کرده‌اند. نیکوکاران، کسانی منابع مالی خود را در اختیار بیمارستان قرار دادند، مسئولان و کسانی که در خود بیمارستان مستقیما درمان بیماران بودند؛ با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه‌ی خود شرایط را برای درمان بیماران فراهم کرده‌اند و نتیجه‌ این شده که در حال حاضر، از لحاظ آمار بستری، یکی از شلوغ‌ترین بیمارستان‌های کل کشور با تعداد زیاد مواردی بستری هستیم».

شیوع کرونا در سرما بیش‌تر می‌شود

وی افزود: «می‌توانیم ادعا کنیم میزان مرگ‌ومیرهای بیمارستان افضلی‌پور خیلی بالاتر از استاندارد جهانی نیست و این را مرهون زحمات بسیاری از افراد از جمله کادر درمان بیمارستان هستیم».

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه، درباره‌ی اینکه چه زمانی احتمال دارد پیک سوم بیماری مهار شود؟ گفت: «موج دوم و سوم بیماری که هیچ‌گاه قطع نشد و در ده روز گذشته با روند افزایشی و شیبی تند، به نظر می‌رسد می‌رویم تا رکورد همه‌ی بستری‌شدگان ماه‌های قبل را بزنیم و ما از این وضعیت سخت ناراحتیم».

او با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند اینکه پزشکان مدام مردم را به ماندن در خانه و شرکت نکردن در میهمانی و رعایت نکات بهداشتی توصیه می‌کنند برای این است که کار خودشان کمتر شود، اظهار کرد: «این‌طور نیست. ما پزشکان حاضریم ۲۴ ساعته فعال باشیم اما دوست داریم همه را سالم و بانشاط ببینیم و خیلی متاسفیم که این بیماری باعث شده وضعیت این‌طور نباشد».

وی در ادامه توضیح داد: «ویروس کرونا جزو ویروس‌های فصل سرد است. ممکن است برخی بپرسند که چرا در تابستان پیک شدید بیماری را داشتیم؟ باید بگویم کروناویروس جدید نیست بلکه کووید ـ ۱۹ جهش‌یافته‌ی آن است. کروناویروس اما ویروس تنفسی فصل سرد است و هرچه سردتر شود، شیوع آن هم بیش‌تر می‌شود. بر همین اساس، به نظر می‌رسد  طی روزها و هفته‌های آینده و تا اواسط دی‌ماه و اوائل بهمن‌ماه روند صعودی بیماری را داشته باشیم».

دکتر یوسفی تصریح کرد: «همه چیز اما به رفتارهای شخصی ما در جامعه برمی‌گردد».

وی گفت: «بخشی از کار، در بیمارستان است که بعد از ابتلا باید سراغ آن برویم اما برای کنترل ویروس، باید جایی برویم که هنوز ابتلا رخ نداده است. باید همه‌ی افراد جامعه را به مسئولیت‌پذیری دعوت کنیم و هرکس از خودش و اطرافیانش مراقبت کند تا کارش به بیمارستان نکشد».

بهداشت فردی و اجتماعی ساده‌ترین راه پیشگیری

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: «همچنان که حدود یک سال از زمان ظهور ویروس در چین می‌گذرد، با این همه مقاله و شناخت از ویروس، همه‌ی دنیا متفق‌القول هستند حفظ بهداشت فردی و اجتماعی ساده‌ترین راه برای پیشگیری است. فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها و ماسک زدن همچنان موثرترین راه است و هیچ‌وقت درخواست ما برای رعایت کردن این موارد، تکراری نمی‌شود».

وی افزود: «برای مسائلی مثل تعطیل کردن شهر و کاهش رفت‌وآمد و ممنوعیت ورود و خروج به شهر سیاست‌هایی وجود دارد و دیگرانی با یکسری ملاحظاتی باید درباره‌ی آن تصمیم بگیرند و این، دست ما نیست اما مسائلی هست که دست خود ماست».

او گفت: «خانواده‌ای ۱۵ نفره را داریم که همه به کرونا مبتلا شدند و وقتی می‌پرسیم علت چه بوده، می‌گویند در میهمانی و دورهمی بوده‌اند یا کسانی بعد از چند روز که علامت داشته‌اند مراجعه می‌کنند و می‌گویند که در محل کار بودند و میهمانی هم رفته‌‌اند و همه جا هم گفته‌اند که سرماخوردگی ساده داریم».

برخی هنوز خطر کرونا را باور ندارند

دکتر یوسفی با تاکید بر مسئولیت‌پذیری احتماعی و اینکه دلمان برای خودمان و اطرافیان و جامعه بسوزد، اذعان کرد: «هنوز برخی خطر کرونا را باور ندارند. شاید اگر می‌شد درِ بیمارستان‌ها را باز کرد و از این افراد بخواهیم که روزانه بیایند و وضعیت بیماران را ببینند که چه افرادی اینجا هستند و چه‌طور خیلی غیرمنتظره و حتی جوانان ورزشکار ما به‌راحتی ظرف چند روز جان باختند و خانواده‌شان داغدار است، مسئله را جدی‌تر می‌گرفتند».

وی گفت: «خواهش من این است که هر فرد به‌عنوان یک رسانه‌ی فعال عمل کند و به اطرافیان بگویید و به همه تاکید کنید که مسئله را خیلی خیلی جدی بگیرند چراکه ماه‌های بسیار بسیار سختی را در پیش خواهیم داشت».

وی خطاب به دکتر دادبخش نیز اظهار کرد: «شما پزشکان نیز، کشیک‌های بسیار سخت و طاقت‌فرسا و صحنه‌های بسیار دلخراشی را خواهید دید».

هیچ داروی قطعی نداریم

دکتر یوسفی در بخش دیگری از این برنامه‌ی زنده‌ی اینستاگرامی، درباره‌ی اینکه چه دارویی برای بیماران کرونا تجویز می‌شود؟ با یادآوری اینکه معتبرترین مجلات علمی دنیا که همیشه مرجع بوده‌اند، اعلام کرده‌اند که طی ۹ ماه گذشته بیش‌ترین خطا را در چاپ مقاله داشتند، گفت: «این، ناشی از ناشناخته بودن این ویروس است که مدام، مطالعات جدید، یافته‌های قبلی را زیر سوال می‌برد و معنی‌اش این است که برای درمان قطعی کووید ـ ۱۹ دارویی وجود ندارد و آنچه گفته می‌شود ممکن است در ماه‌های آینده تغییر کند».

وی با تاکید بر اینکه کووید ـ ۱۹ هیچ درمان موثری ندارد و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که با استفاده از دارو تحول چشمگیری در درمان ایجاد کرده است، افزود: «همه چیز به نحوه‌ی تعامل پزشک با بیمار بستگی دارد».

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: «عمده‌ی بیماران کرونا که بستری می‌شوند، مراقبت‌های تنفسی می‌گیرند. مریض می‌آید می‌گوید از آن داروی گران به ما بدهید؛ واقع امر این است در بیمارستان آنچه باعث نجات می‌شود مراقبت‌ها از جمله مراقبت تنفسی است و هیچ دارویی برای درمان قطعی نداریم».