استاندار کرمان در مراسم معارفه:

مدیران کم‌تحرک و بی‌انگیزه برای خداحافظی آماده باشند

از تشکل‌ها و نهادهای مردمی حمایت می‌کنم

تبعیض مثبت به نفع مناطق محروم استان خواهیم داشت

 

گروه جامعه – استاندار جدید کرمان روز یک‌شنبه در مراسم معارفه، برخی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریتی خود را در استان برشمرد؛ حمایت از نهادهای مردمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت جوانان و زنان، تبعیض مثبت به نفع مناطق محروم در استان، تعامل با همه‌ی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی قانونی، خصوصی‌سازی، تامین آب استان و توجه به بخش آموزش و بهداشت از جمله برخی مواردی است که زینی‌وند به آن اشاره کرد و درباره‌ی آن توضیحاتی هم داد.

او همچنین گفت که تغییرات مدیریتی حداقلی هم خواهیم داشت و از فرمانداران و مدیران خواست تا «خود را برای یک دوره‌ی پرتحرک» مهیا کنند.

زینی‌وند بر تعامل مدیران با رسانه‌ها نیز تاکید و اعلام کرد که مدیران به‌خاطر انتقادات خبرنگاران نباید از آن‌ها شکایت کنند.

او با تاکید بر اینکه برنامه‌ی بد از بی‌برنامگی بهتر است، از نمایندگان مجلس هم که به نشانه‌ی اعتراض به وزارت کشور، در مراسم معارفه‌اش حضور نیافتند خواست تا گلایه‌ها را کنار بگذارند و به او در توسعه‌ی استان کمک کنند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، علی زینی‌وند، عصر یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه در مراسم معارفه‌ی خود، اظهار کرد: «از همه‌ی استانداران سابق کرمان تشکر می‌کنم، خصوصا در دولت تدبیر و امید جناب رزم‌حسینی و همه‌ی آن‌ها که در این راه زحمت کشیدند و تلاش کردند. همچنین، تشکر می‌کنم از وزیر محترم کشور و همکاران ایشان که به بنده اعتماد کردند و تقدیر ویژه از رئیس‌جمهور محترم و دکتر جهانگیری و سایر اعضای هیات دولت که به صورت اجماعی به بنده برای این مسئولیت اعتماد کردند».

وی با بیان اینکه این اعتماد اجماعی حتما وظیفه‌ی ما را سنگین‌تر می‌کند، افزود: «خدمت در استان کرمان مسئولیت سنگینی است آن هم در این شرایط اندکی سخت. این استان، سرزمین تاریخ‌ساز است. سرزمین تدوین پایه‌های انقلاب شکوهمند ایران است. آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ی رای اعتماد فرمودند من در دهه‌ی پنجاه فعالیت‌های انقلابی‌ام را از بم و رفسنجان و شهرهای مختلف این استان شروع کردم و مقام معظم رهبری هم در جایی فرموده‌اند قبل از انقلاب که در مشهد زندگی می‌کردم اگر بنا بود استان دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کردم کرمان بود».

زینی‌وند سپس، درباره‌ی رویکردهای خود در استان‌داری کرمان اظهار کرد: «اول اینکه ما در این سال‌ها رویکرد جدید و منشور فراگیر مدیریتی به‌نام گام دوم انقلاب داریم. همه‌ی راهبردهای مدیریتی و اسناد آمایشی و بالادستی درون این بیانیه به‌خوبی مشهود است و البته اگر تحلیل محتوا شود می‌بینید که بند بند آن بر مبنای آسیب‌شناسی گذشته و رویکرد آینده است».

وی ادامه داد: «موضوع مهم دیگر در این استان، علاوه بر اینکه زادگاه تاریخ‌سازان و انقلابیون بزرگی بوده است؛ امروز این استان حضور زنده‌ی سپهبد شهید سلیمانی را دارد و نگاه دنیا روی این استان متمرکز است. شاید جوانان و نخبگان این استان رسالت سنگینی در تعریف مکتب هویت‌ساز سلیمانی داشته باشند که به جوانان ما غرور و انگیزه‌ی تحرک و امیدواری می‌دهد».

وی بیان کرد: «رسالت سنگینی در استان کرمان برای معرفی هویت واقعی جمهوری اسلامی به برکت حضور زنده‌ و همیشگی سردار سلیمانی خواهیم داشت. بنده در این زمینه برنامه‌های منسجمی به نخبگان ارائه خواهم کرد».

 

فضای همگرایی را در استان ایجاد می‌کنم

استاندار کرمان افزود: «درباره‌ی نحوه‌ی انتصاب خودم بگویم حضور منِ بچه روستاییِ عشایرزاده در راس مدیریت اجرایی یک استان کهن پرظرفیت، محصول اصل هویت و ساختار جمهوری اسلامی است. اگر جای دیگری این ساختار دقیق عمل نمی‌کند عیب از مدیریت ماست. از هویت و ساختار نیست. اینکه دستگاه‌های نظارتی و محرم نظام نیروهای خود را رصد و بر اساس توانمندی‌ای که دارند،‌ آن‌ها شناسایی کنند و در مسئولیت‌های مهم قرار دهند و مدیرانی که دست به دامان شبکه‌ها و باندها و رانت‌ها و اشخاص و جریانات نشوند و خود سیستم جمهوری اسلامی بر مسند امور آن‌ها را بنشاند اصل هویت جمهوری اسلامی است».

وی که در مراسم معارفه‌ی خود، غیبت اعتراضی نمایندگان استان در مجلس را تجربه کرد، تصریح کرد: «انتظار از نخبگان و مسئولان و دستگاه مهمی مثل مجلس این است که به چنین رویه‌هایی صحه بگذارند و آنجا که انحرافی وجود دارد، جلوگیری کنند».

زینی‌وند اضافه کرد: «اگر مسئولی با کوله‌باری از وامداری از جریانات مختلف بر مسند امور بنشیند در روز شروع، شکستش قطعی است».

وی با بیان اینکه من محصول ساختار سالم جمهوری اسلام هستم و به این، افتخار می‌کنم، افزود: «اساس کار در کشور تعامل، خرد، عقلانیت و گذشت از سلایق شخصی به نفع مصالح ملی و توسعه‌ی استان است. حتما با تعامل و کمک از همه‌ی نهادهای قانونی و نخبگان و نمایندگان محترم، فضای همگرایی را در استان فراهم خواهم کرد».

وی سپس اظهار کرد: «همه‌ی ما، نمایندگان نظام جمهوری اسلامی هستیم و از ظرفیت همه‌ی جریاناتی که زیر چتر جمهوری اسلامی و در چارچوب قانون و زیر چتر فراگیر ولایت فقیه فعالیت می‌کنند از هر جناح و گروه باشند، استفاده می‌کنم و دست همه را به گرمی برای توسعه‌ی استان خواهیم فشرد».

 

از نهادهای مردمی حمایت می‌کنم

استاندار کرمان در ادامه، توجه به تشکل‌ها و نهادهای مردمی را یکی از اولویت‌های خود دانست و با بیان اینکه این نهادها پایاپای ساختارهای دولتی مهم هستند، افزود: «دستگاه‌های دولتی آغوش خود را برای این تشکل‌ها باز کنند. وقتی زمینه برایشان فراهم شود غوغا می‌کنند».

وی اظهار کرد: «در کشورهای پیشرفته هیچ‌وقت امنیت را به مردم واگذار نمی‌کنند. در جمهوری اسلامی، جنگ وقتی به مردم واگذار شد، همه‌ی معادلات دنیا عوض شد و این تجربیات نشان می‌دهد که باید صحنه را برای حضور واقعی مردم فراهم کرد».

وی اضافه کرد: «بانوان و جوانان هم دو قشر مهم هستند که مدیران، نه در شعار بلکه در عمل باید زمینه را برای حضور تاثیرگذار آنان فراهم کنند».

 

ظرفیت‌های توسعه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان وصل شود

زینی‌وند سپس گفت: «استان سرشار از ظرفیت‌های بی‌نظیر است اما اداره‌ی امور به شیوه‌های سنتی و کهنه و دور از دانش و پایگاه‌های دانشگاهی با ناکارآمدی و شکست مواجه خواهد بود. باید هر سه حوزه‌ی گردشگری و صنعت و کشاورزی را به شرکت‌های دانش‌بنیان وصل کرد».

وی بیان کرد: «دانشگاه‌های ما مملو از ایده هستند که آن را در شرکت‌های دانش‌بنیان وارد می‌کنند ولی پول ندارند تجاری‌سازی کنند. نقش ما دولتی‌ها ایجاد شتاب‌دهندگان برای حمایت از این و پیوندشان است».

استاندار کرمان تصریح کرد: «قلب تپنده‌ی توسعه‌ی هر استانی، پارک‌های علم و فناوری است».

 

به توسعۀ متوازن استان می‌پردازم

وی ادامه داد: «معادن استان کرمان شهرت جهانی دارند و افتخار این کشور هستند. اداره‌ی این معادن، باید برای مردم شفاف باشد. هیات مدیره و مدیران باید به پاک‌دست‌ترین و شفاف‌ترین افراد که هیچ شبهه‌ی منفی و جناجی ندارند واگذار شود و البته آن‌ها باید در این استان توسعه‌یافته‌ی نامتوازن ایفای نقش کنند».

زینی‌وند اظهار کرد: «اگر جنوب و شرق استان تناسبی با توسعه‌یافتگی دیگر مناطق ندارند احیانا از تصمیمات بد ما بوده است  سرمایه‌ی این استان باید با تبعیض مثبت به سمت مناطق محروم هدایت یابد تا زندگی پررونق در روستاها داشته باشیم. اگر زندگی در روستاها رونق داشت، شاهد حاشیه‌نشینی‌های خانمان‌سوز در شهرها نبودیم».

وی تاکید کرد: «حتما به توسعه‌ی متوازن و مناطق کمتر توسعه‌یافته خواهم پرداخت و از همه‌ی ظرفیت‌های نیروی انسانی استفاده و همه‌ی نخبگان را برای این امر، فرا می‌خوانم».

زینی‌وند سپس گفت: «اقدام معین‌سازی در حوزه‌ی محرومیت کار ارزشمندی است. باید زمینه را فراهم کنیم تا محرومیت‌زدایی صورت گیرد. درباره‌ی کارآفرینی اجتماعی نیز که یک مدل موفق در دنیاست نخبگان باید نظر بدهند».

وی اضافه کرد: «ما باید ریل‌گذاری و گفتمان ایجاد کنیم و گفتمان باید به مطالبه شود».

استاندار کرمان همچنین اظهار کرد: «باید به حوزه‌های آموزش و بهداشت در مناطق محروم توجه شود».

 

مدیران جسور حمایت شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه نظام اداری بروکراتیک ما غیرشفاف است و در تار و پود این نظام متورم، هم رانت و هم فساد و هم امضای طلایی ایجاد می‌شود، اعلام کرد: «راه دور زدن مثبت این سیستم، استفاده از مدیران جسور، بادانش و دارای ذهن حل‌المسئله نه بخشنامه‌ای و مانع‌ساز است و دستگاه‌های نظارتی نیز باید حمایت کنند تا مدیران جسور کار را بگیرند نه ترسوها».

زینی‌وند بر خصوصی‌سازی نیز تاکید کرد و گفت: «باید به‌طور واقعی وارد این حوزه شد. دولت پیمانکار و کارخانه‌دار خوبی نیست. دولت باید حاکم و ناظر خوبی باشد. هرچه که دولت و ادارات می‌توانند، کارها را به مردم واگذار کنند و در این زمینه، دستشان نلرزد. هرچه اداره‌ی ما چابک‌تر و کوچک‌تر، عملکرد بهتر خواهد بود».

استاندار کرمان با بیان اینکه نظام اداری کارمندمحور فسادزاست، تصریح کرد: «خصوصی‌سازی راه نجات است. البته نه خصولتی‌سازی بلکه خصوصی‌سازی شفاف».

 

مدیران از انتقادات رسانه‌ای نهراسند

زینی‌وند همچنین اظهار کرد: «مدیریت آب در استان امر مهمی است و آنچه در اختیار ماست؛ صرفه‌جویی در منابع موجود و استفاده از منابع بیرونی است».

وی افزود: «آب خلیج‌فارس آمده و آب عمان هم باید به استان بیاید».

وی در ادامه، بر تعامل مدیران با رسانه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: «مدیران نباید از مواجه با رسانه‌ها بترسند. رسانه‌ها مشاوران بی‌مزد و منت ما هستند با آغوش باز آن‌ها را در بغل بگیرید».

وی گفت: «از انتقادات رسانه‌ها برآشفته نشوید و بابت انتقادات از آن‌ها شکایت نکنید».

 

کرمان به مرز شرقی پیوند بخورد

زینی‌وند ادامه داد: «تجارت تاریخی در استان موضوع بسیار مهمی است؛ پیوند استان پرظرفیت سیستان‌وبلوچستان به بندر چابهار و مرزهای شرقی می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه‌ی تحریم کشور را حل کند».

وی با بیان اینکه بخشی از اقتصاد کشور با پیوند کرمان و سیستان و یزد با مرز شرقی قابل حل است، اعلام کرد: «من در این خصوص برنامه دارم».

 

بی‌برنامگی ممنوع

استاندار کرمان سپس با بیان اینکه امنیت موضوع مهمی است، افزود: «اسناد بالادستی در این حوزه داریم. بر این اسناد باید تمرکز کنیم و اگر جایی ایراد دارد رفع کنیم نه که آن را کنار بگذاریم».

وی ادامه داد: «برنامه‌ی بد از بی‌برنامگی بهتر است».

زینی‌وند گفت: «بنای ما بر تغییرات گسترده در مدیریت استان نیست. تغییرات حداقلی خواهیم داشت».

وی بیان کرد: «با مدیران کم‌دانش و بی‌انگیزه و کم‌تحرک هیچ تعارفی نداریم. با هر پشتوانه‌ای که فکر می‌کنند دارند و هر دوره‌ای از انتصاب‌شان گذشته باشد حتی اگر یک ماه باشد».

وی افزود: «اگر مدیری این ویژگی‌ها را ندارد خود را برای خداحافظی آماده کند و زمینه را به یک مدیر باانگیزه بدهد».

زینی‌وند با بیان اینکه ما حق نداریم با بی‌انگیزگی راه را بر توسعه ببندیم، اعلام کرد: «فرمانداران و مدیران استان، خود را برای یک دوره‌ی پرتحرک آماده کنند. حتی در این دوره‌ی کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. پشت میزنشینی ملال می‌آورد. بی‌خبری می‌آورد».

استاندار کرمان همچنین خطاب به شهرداران سراسر استان گفت: «در ایجاد فضای بانشاط شهری تلاش کنند. زیبایی شهری با رنگ و سلیقه و چمن‌کاری ارزان باعث می‌شود شهر به روی آدم بخندد».

وی تاکید کرد: «مردم و جوانان ما امروز به امید و نشاط نیاز دارند».

 

وقتی برای پرداختن به حواشی ندارم

زینی‌وند همچنین اظهار کرد: «به دور از هرگونه حاشیه‌ای کار خواهیم کرد. هیچ وقتی برای اینکه صرف حواشی و قضاوت‌های ذهنی کنیم نداریم. وقت ما فقط برای کار است. همه‌ی مدیران آماده شوند با هم دوره‌ی خوبی را سپری خواهیم کرد».

وی افزود: «از نمایندگان می‌خواهم اگر گلایه‌مندی دارند از آن بگذرند البته فرایند انتخاب در وزارت کشور معلوم است. بیاید بنشینیم و حرف‌هایمان را یکی کنیم. مگر نمی‌خواهیم استان توسعه یابد؟ مگر آدمی که شمال و جنوب استان برایش فرقی نکند نمی‌خواهیم؟ این آدم، من روستایی هستم که جز به جمهوری اسلامی به هیچ‌کس وابسته نیستم و البته در این راه، زیر بار حرف کسی که به نام جمهوری اسلامی منافع شخصی را تحمیل کند نمی‌روم».

وی دست یاری به سوی همه‌ی اقشار در استان دراز کرد و گفت: «از همه‌ی علما، نمایندگان و نخبگان و تاثیرگذاران که تعداد زیادی هستند و اگر جمع شوند و به ما کمک کنند استان را حرکت می‌دهیم و حرکتش را شتاب می‌دهیم».

زینی‌وند در پایان این شعر را قرائت کرد: «در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم /  سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور».