کرونا در آبان‌ماه مکرر رکورد زد؛

سیاه‌ترین ماه کرونایی کرمان

 

گروه جامعه ـ استان کرمان که ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا را نسبتا با آرامش سپری کرده بود، از تابستان تا حالا خشن‌ترین چهره از این ویروس تاج‌دار را تجربه کرده است و اکنون که آبان‌ماه رو به پایان است، خبر مرگ‌ومیرها و بستری‌های فراوان، حکایت از همه‌گیری عزا و بیماری زیاد دارد. رکورد مرگ در استان، روز جمعه با فوت ۴۱ نفر در ۲۴ ساعت شکست و شمار کل قربانیان تا عصر دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه به ۱۵۵۹ نفر رسید. تعطیلی‌های شبانه حاکم است و ماسک‌ها بر چهره‌ها. هنوز اما هیچ نشانه‌ای از بهبود اوضاع نیست. آن‌طور که گفته می‌شود، نسبت به قبل، ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان بیش‌تر شده اما نه آن‌قدر که قبرستان‌ها خلوت شود!

شنبه‌ی همین هفته، کوهبنان، شهرستانی که به آرامی، پیک‌های اول و دوم را پشت سر گذاشته بود به لیست سیاه کرونا وارد شد. سیاه، در ادبیات همه‌گیری کرونا، بحرانی‌ترین اوضاع را نشان می‌دهد. تا روز شنبه، هفت شهرستان استان، سیاه بوده‌اند.

رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان هم گفته که با ادامه‌ی همین وضع، با کمبود تخت برای بیماران کرونا مواجه خواهیم شد. این کمبود در شرایطی است که دو بیمارستان افضلی‌پور و پیامبراعظم در شهر کرمان به‌طور تقریبا کامل زیر بار کرونا رفته‌اند و سپاه هم، نقاهت‌گاه‌های پیش‌بیمارستانی را راه‌اندازی کرده است.

بنا به آمار رسمی، تا عصر دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه، ۸۰۲ بیمار کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان بستری بوده‌اند. این آمار، فقط مربوط به مبتلایان قطعی است. تعداد زیادی هستند که در بیمارستان در حال دریافت خدمات مراقبتی هستند و هنوز نتیجه‌ی تست آن‌ها نیامده ولی تمام علائم کرونا را دارند و در این آمار لحاظ نشده‌اند. تعداد خیلی زیادی هم هستند بیرون از بیمارستان‌ها؛ که کرونا دارند ولی علامتی ندارند و به راحتی آن را به دیگران منتقل می‌کنند. به گفته‌ی سخنگوی دولت، حدود ۲۵ درصد از مبتلایان کرونا هم در اماکن عمومی تردد دارند!

کرونا به‌راحتی از طریق نفس کشیدن، صحبت کردن و عطسه و سرفه از یک فرد به دیگری منتقل می‌شود. و این یعنی همه در معرض ابتلا هستند و تنها کسانی جان سالم به در می‌برند که چند کار ساده را انجام دهند: ماسک بزنند، دو متر از دیگران فاصله بگیرند و دست‌شان را ضدعفونی کنند.

با وجود تاکیدات و آموزش‌های فراوانی که در این ۹ ماه بوده؛ همچنان عده‌ای به زندگی عادی خود که آن‌ها را به سمت مرگ و بیماری هدایت می‌کند دلبسته‌اند.

شرایط بد کرونا فقط مربوط به استان کرمان نیست. کل کشور در حال گذران روزهای سختی است و روز دوشنبه، آمار قربانیان روزانه به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته یعنی ۴۸۶ نفر رسید.

ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها در کشور و از جمله استان کرمان تکمیل شده، تا روز شنبه‌ی این هفته ۲۰۰ بیمار در استان، در آی‌سی‌یو بوده‌اند یعنی حال‌شان بسیار بد است.

دولت که از خردادماه دست از تعطیلی و محدودیت برداشت، حالا که توصیه و تمناهایش جواب نداده، قصد تعطیلی‌های گسترده در ۱۰۰ شهر کشور را دارد. از جزییات این تعطیلی‌ها هنوز چیزی گفته نشده اما از شنبه اعمال خواهد شد.

روز دوشنبه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که زمستان از این پاییز مرگ‌بار، سیاه‌تر خواهد بود. ما اما می‌توانیم تمام این پیش‌بینی‌ها را تغییر دهیم. تنها با انجام سه کار مهم. شستن دست، ماسک زدن و فاصله گرفتن از هم.

استاندار کرمان روز دوشنبه از بیمارستان افضلی‌پور که مرکز درمانی مرجع بیماران کرونا در استان است بازدید کرد. خدمات‌رسانی را مطلوب ارزیابی و اعلام کرد: «استان در وضعیت بسیار حاد کرونا قرار گرفته است».

روزهای بهتری در راه خواهد بود اگر همه مسئولانه با این بیماری روبه‌رو شویم.