خانه‌نشینی گسترده برای مهار ویروس تاج‌دار ادامه دارد

فرصت آخر برای مهار کرونا

 

گروه جامعه ـ توصیه‌ها و تمناها جواب نداد، کرونا در کشور شعله‌ور شد، چاره‌ای نماند جز اجرای تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها، این‌بار جدی‌تر و گسترده‌تر از دفعات پیشین. و امروز دوشنبه، سومین روزی است که صاحبان بسیاری از مشاغل در مناطق قرمز و نارنجی کرونا، خانه‌نشین شده‌اند. بسیاری از ادارات کارمندان خود را دورکاری فرستاده‌اند، تردد آسان بین شهرهای مختلف منع شده، از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هم کسی اجازه‌ی تردد در شهرها را ندارد مگر ترددهای ضروری.

پاییز سخت و سیاهی که پیش‌بینی می‌کردند وارد سومین ماه خود شده در حالی که ویروس تاج‌دار، حدود ۴۵ هزار خانواده را در ایران و بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ خانواده را در استان کرمان داغدار کرده است. تا یکشنبه، ۵۸۰۰ بیمار در ایران حال‌شان وخیم بوده و برآوردها بر این است که نیمی از کسانی که به آی‌سی‌یو می‌روند، جان خود را از دست می‌دهند و این یعنی که همچنان، چیزی که زیاد است خبر مرگ و جان باختن آدم‌های بیگناهی است که قربانی این همه‌گیریِ حادّ پیش‌رونده شده‌اند.

رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان هم روز شنبه اعلام کرد که ۲۲۴ بیمار در استان در آی‌سی‌یو هستند. او با اعلام اینکه تا روز شنبه، یک‌هزار و ۳۳۳ بیمار تنفسی نیز در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند، گفت: «۷۲۵ نفر از این بیماران قطعی کرونا و ۶۰۸ نفرشان مشکوک به این بیماری هستند».

اگرچه رشیدی‌نژاد گفته که از هفته‌ی گذشته روند همه‌گیری در استان «نسبتا ثابت» شده اما همچنان آمار بستری‌شدگان روزانه سه رقمی و آمار قربانیان روزانه هم دو رقمی است.

گفته می‌شود اگر طرح جدید محدودیت‌ها سختگیرانه و دقیق اجرا شود، دو هفته بعد، کاهش در آمار بیماران سرپایی و بستری و یک ماه بعد، کاهش در تعداد جان‌باختگان رخ خواهد داد.

همزمان با اعمال محدودیت‌ها، اقدام دیگری در کشور در حال اجراست با عنوان طرح شهید سلیمانی. این طرح، آن‌طور که مقامات می‌گویند محله‌محور است و با کمک بسیج و سپاه و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای غربال‌گری و مراقبت از گروه‌های در معرض خطر در هر محله اجرا می‌شود.

زینی‌وند، استاندار کرمان روز شنبه اعلام کرد که هدف‌گذاری این دو طرح در استان این است: کاهش ۱۰ درصدی آمار مرگ‌ومیرها در استان طی ۳۰ روز و کاهش ۳۰ درصدی تا سه ماه آینده.

همچنین، بستری‌شدگان کرونا در استان طی یک ماه آینده باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و تا پایان زمستان به ۵۰ درصد میزان کنونی برسد. همه امید به اجرای دقیق این طرح‌ها دارند تا مگر کشتی بلازده‌ی کشور به ساحل آرامش نزدیک شود.

به گفته‌ی وزیر بهداشت، این، آخرین فرصت ایران برای مهار کروناست. بیماری‌ای عفونی که یک سال می‌شود که تمام مرزهای جغرافیایی عالم را درنوردیده و نه واکسن موثری از آن فعلا در دسترس است و نه دارویی قطعی برای درمان آن. تنها راه، کاهش تماس‌ها و بستن راه‌های انتقال است از طریق دوری از همدیگر و ماسک زدن.