وزیر بهداشت با اشاره به همگرایی علیه کرونا اعلام کرد

مهار موج سوم کرونا در ایران

هشدارهای شب یلدا را جدی بگیرید!

 

گروه جامعه – در هفته‌ی چهارم تعطیلی و محدودیت‌های فراگیر، وزیر بهداشت رسما مهار موج سوم کرونا در ایران را اعلام کرد. پس از حدود سه ماه از شیوع شدید کرونا در ایران و در حالی‌که آمار مرگ‌ومیرهای رسمی روزانه به نزدیک ۵۰۰ نفر هم رسید، اکنون اما سیر نزولی پیدا کرده است. همچنین، آمار مبتلایان روزانه که در برخی ایام به بالای ۱۴ هزار نفر رسیده بود به کانال هشت هزارتایی برگشته است.

روز گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز از کاهش قابل‌توجه تعداد شهرهای قرمز به نارنجی خبر داد و گفت که با اقداماتی که از آبان و آذر صورت گرفت، روند این بیماری در اکثر قاطع استان‌ها به‌جز موارد معدودی، همه کاهشی و بسیار امیدوار‌کننده بوده است.

در این هفته، در کل کشور تنها ۱۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند که در استان کرمان، شهرستان بافت جزو این مناطق با شیوع بالای کروناست.

به گزارش ااستقامت به نقل از ایسنا سراسری، روحانی با اشاره به گزارشی که دیروز در ستاد ارائه شد، اظهار کرد: «بر اساس این گزارش فقط ۱۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند و بقیه نارنجی و زرد هستند و با تلاش استانداران، روسای دانشگاه پزشکی موفق خواهیم شد ۱۲ شهرستان را هم مهار کرده و به شرایط نارنجی یا زرد برگردانیم».

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه روز شنبه رسما اعلام کرد: «با لطف خداوند و با همت همکاران ما، همگرایی و همفکری که بین همه‌ی نیروهای نظام اتفاق افتاد و همراهی مردم شریف امروز می‌توانیم بگوییم که موج سوم سهمگین کرونا را مهار کردیم».

به گزارش ایرنا، سعید نمکی افزود: «ان‌شاء‌الله به سمت مرگ‌های بسیار کمتر از آنچه امروز در کشور گزارش می‌شود، می‌رویم و آینده‌ی روشن‌تری در مبارزه با کرونا خواهیم داشت».

موج سوم کرونا در ایران، با شدت بالایی به‌وقوع پیوست. اگرچه پیش از این و در تابستان هم پیش‌بینی بر پاییز و زمستان سخت کرونایی شده بود اما، برخی از دست‌اندرکاران گفتند که کرونای پاییزی غافلگیرمان کرد چرا که انتظار نمی‌رفت از همان مهرماه، آتش بیماری شعله‌ور شود. این اتفاق اما، در پی بازگشایی‌های بی‌رویه‌ای رخ داد که با تصمیم ستاد ملی کرونا صورت گرفت. مدارس باز شد، دانشگاه‌ها باز شد و بسیاری از مراسمات مذهبی و ملی برپا شد و اگرچه همه، در پوشش رعایت پروتکل‌ها صورت می‌گرفت اما ویروس تاج‌دار نشان داد که از هر فرصتی برای بقا نهایت استفاده را می‌برد.

مردم ایران، تا امروز، پاییز سختی را پشت سر گذاشته‌اند، خانواده‌های بسیاری، سوگوار عزیزان شدند، افراد زیادی روانه‌ی بیمارستان شدند و اگرچه بهبودی خود را به‌دست آوردند، اما همچنان درگیر برخی علائمی هستند که این ویروس با ورود به سیستم ایمنی بدن، اسباب آن شده؛ مثل از دست دادن حس بویایی و چشایی یا سرفه‌هایی که گاه و بیگاه سراغ‌شان می‌آید.

شرایط استان کرمان هم از شرایط کل کشور جدا نبود. بهار که تمام شد، آرامش هم رفت. پیک نخست کرونا در کرمان آرام عبور کرد اما از تیرماه تاکنون، دو پیک بزرگ پیاپی رخ داده است. آمار مرگ‌های روزانه دو رقمی شده و حدود شش ماه می‌شود که دو رقمی مانده؛ اگرچه به ندرت، در برخی از روزهای اخیر، آمار تک‌رقمی هم گزارش شده اما روند کلی حکایت از آرام گرفتن مرگ‌ها ندارد.

تا عصر شنبه، بنا به آمارهای رسمی، «۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر» در ایران و «دو هزار و ۱۶۰ نفر» در استان کرمان قربانی ویروس کرونای جدید شده‌اند. در این آمارها، شمار کسانی که مبتلا بوده و فوت کرده اما شناسایی نشده‌اند لحاظ نشده است.

در تشریح شرایط جدید استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان روز شنبه اعلام کرد: «در هفته‌ی گذشته در استان کرمان ۹ شهر دارای وضعیت زرد، ۱۱ شهر نارنجی و سه شهرستان با وضعیت قرمز داشتیم که در هفته‌ی جاری، براساس جداول اعلام شده ۱۰ شهرستان زرد، ۱۲ شهرستان نارنجی و یک شهرستان با وضعیت قرمز(بافت) داریم که باید مورد توجه بیش‌تر قرار بگیرد».

بصیری اضافه کرد: «اغلب شهرستان‌ها کار خوبی انجام داده‌اند به ویژه شهرستان راور که در کشور نیز مطرح شده بود و با تلاش‌های صورت گرفته پس از دو هفته از وضعیت قرمز خارج شد و امیدواریم شکننده نباشد».

اگرچه از گوشه‌وکنار، اظهارات مقامات استانی و کشوری حکایت از فروکش کردن پیک سوم کرونا دارد ولی همزمان، هشدار نسبت به میهمانی‌های شب چله هم وجود دارد. بصیری می‌گوید که ۵۰ درصد مبتلایان کرونا در مراسم دورهمی خانوادگی بیمار شده‌اند و این یعنی، برگزاری میهمانی‌های یلدایی، می‌تواند کشور را که تاکنون، بسیار از این بیماری خسارت دیده وارد مرحله‌ای دشوارتر کند. هشدارها در این‌باره جدی است و آنچه که باید مدنظر قرار داده شود این است که رفتار تک‌تک ما در این روزها، دارد وضعیت زمستان را رقم می‌زند. تجربه‌ی این ۱۰ ماه، نباید فراموش شود.