بعد از وقوع دو پیک طولانی بیماری اعلام شد

خروج استان از وضعیت قرمز کرونا

 

گروه جامعه ـ خروج ایران و کرمان از وضعیت قرمز کرونا، انجام واکسیناسیون علیه کرونا در برخی از کشورها و پیدایش گونه‌ی جدیدی از ویروس کرونا در انگلستان و چند کشور اروپایی، سه رویداد مهم در آغاز دو سالگی پاندمی کروناست.

بعد از گذشت چند ماه پرالتهاب و پر از خبر مرگ‌ومیر و بیماری، سرانجام و در پی محدودیت‌ها و تعطیلات گسترده‌ی ۱۴ روز اول آذرماه، کرونا در ایران آرام گرفت. استان کرمان که از تیرماه دو پیک متوالی را تجربه و روزهای دشواری را پشت سر گذاشته بود نیز، از وضعیت قرمز خارج شد و بنا به اعلام متولیان، هیچ منطقه‌ای در استان دارای آلودگی بسیار بالا نیست اگرچه درباره‌ی شهرستان بافت نگرانی‌هایی وجود دارد و آن را دارای «وضعیت ناپایدار» می‌دانند.

روز شنبه، ۲۹ آذرماه، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اعلام کرد که آمار بیماران کرونایی استان نسبت به ماه گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است.

به نقل از ایسنا کرمان، رشیدی‌نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۷۰ بیمار مشکوک و قطعی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: «نیمی از آن‌ها مثبت و نیمی از آن‌ها مشکوک به کرونا هستند که این وضعیت نشان می‌دهد اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهتر از قبل شده است».

تا یکم دی‌ماه، ۳۱۴ بیمار کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند.

شمار بستری‌شدگان روزانه نیز حدود دو هفته می‌شود که به زیر صد نفر رسیده است. درباره‌ی مرگ‌ومیرها اما همچنان در اغلب روزها مرگ‌هایی که روزانه به طور رسمی اعلام می‌شود، دو رقمی است اگرچه در برخی روزها تک‌رقمی نیز بوده است. در مجموع، وضعیت کنونی استان قابل مقایسه با چند ماه گذشته نیست. هشدار مداوم این روزهای مسئولان و متخصصان اما این است که اوضاع کنونی دایمی نیست، شکننده است و اگر دوباره از انجام توصیه‌های بهداشتی غفلت شود، کرونا اوج می‌گیرد.

خوشبختانه در کل کشور، آمارهای روزانه‌ی ابتلا و بستری و مرگ کاهشی است و در حالی‌که اواسط آبان‌ماه مبتلایان روزانه از ۱۴ هزار نفر هم عبور کرد، اکنون به کانال شش هزار ابتلا در روز رسیده است. همچنین، تعداد مرگ‌های روزانه که به مرز ۵۰۰ نفر رسیده بود، زمستان را در حالی شروع کردیم که این عدد به کم‌تر از ۲۰۰ نفر رسیده است.

این روزها، علاوه بر فروکش کردن پیک سوم کرونا، واکسیناسیون علیه کرونا و اینکه ایران با این اتفاق جدید جهانی یعنی پیدایش واکسن و اعتماد به آن برای تزریق به افراد زیادی، چه می‌کند هم محل بحث است.

اظهارات رسمی مبنی بر این است که تعدادی واکسن معتبر وارد خواهد شد ولی بیش‌تر، بر روی واکسن تولید داخل تکیه کرده‌اند که به‌زودی آزمایش انسانی آن بر روی ۵۶ داوطلب آغاز خواهد شد. واکسنی که اکنون بیش‌تر کشورها تایید کرده‌اند، تولید شرکت فایزر و بیوتک است که ابتدا گفته شد به‌دلیل نبود امکانات برای حمل و نگهداری، ایران نمی‌تواند آن را وارد کند چرا که نیاز به دمای منفی‌ هفتاد درجه دارد. نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اما چند روز قبل، به نقل از تولیدکنندگان، اعلام کرد که این واکسن، تا پنج روز در دمای معمولی یخچال قابل نگهداری است و از آنجایی که گروه‌های هدف یعنی کادر درمان و گروه‌های آسیب‌پذیر و سالمندان در اولویت تزریق هستند، بلافاصله می‌توان این واکسن را استفاده کرد و اصلا نیازی به فریزرهای مخصوص با دمای کمتر از هفتاد درجه ندارد.

خلاصه اینکه در برخی کشورها واکسیناسیون در حال انجام است. افراد، واکسن فایزر را باید در دو دوز به فاصله‌ی سه تا چهار هفته تزریق کنند تا نتیجه‌ی نهایی و تاثیرگذاری آن مشخص شود اگرچه بر روی تعداد معدودی از دریافت‌کنندگان، این واکسن تاثیرات بدی هم داشته است ولی تاکنون اخباری که از فایزر می‌رسد امیدوارکننده است.

چندین ماه طول می‌کشد تا واکسیناسیون درباره‌ی گروه‌های در اولویت این واکسن صورت گیرد و بعد، نوبت به افراد دیگر جوامع می‌رسد.

صف تزریق واکسن کرونا بسیار طولانی است و همچنان، ماسک و فاصله‌گذاری و شست‌وشوی دست‌ها بهترین راه برای پیشگیری از ابتلاست.

در واپسین روزهای پاییز اما ناگهان، خبر رسید که نوع جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس شناسایی شده که سرایت‌پذیری آن، ۷۰ درصد بیش‌تر از نوع رایج آن است. اگرچه این اتفاق را اهل فن، موضوع جدیدی نمی‌دانند ولی به‌دلیل افزایش قدرت سرایت ویروس، نگرانی‌هایی وجود دارد. البته گفته می‌شود براساس شواهدی که تا حالا وجود دارد، خبری از شدت یافتن بیماری نیست.

ظهور این ویروس جدید در انگلستان بوده اما نمونه‌هایی از آن، در دانمارک، بلژیک و هلند نیز گزارش شده است.

پس از تایید خبر پیدا شدن این ویروس جدید، بسیاری کشورها رفت‌وآمد با انگلستان را قطع کرده‌اند. وزیر راه و شهرسازی ایران هم روز دوشنبه یکم دی‌ماه اعلام کرد که پروازهای مستقیم و غیرمستقیم از انگلستان را به‌مدت دو هفته متوقف کرده‌ایم.

دانشمندان این اتفاق جدید را هشداری جدی می‌دانند برای رعایت اقدامات بیش‌تر پیشگیرانه از جمله رعایت فاصله، استفاده از ماسک و تهویه‌ی مناسب فضاهای بسته و کنترل سفرهای خارجی.